ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برنامه اوباما برای حفاظت از آب و هوا و محیط زیست ارائه شد

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا طرح خود با عنوان «طرح انرژی پاکیزه» معرفی کرد. اروپا از این طرح حمایت کرده اما از هم‌اکنون از سوی جمهوری‌خواهان مخالفت‌های جدی‌ای با این طرح شده است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا طرح خود برای حفاظت از آب و هوا و محیط زیست را با عنوان «طرح انرژی پاکیزه» معرفی کرد. از هم‌اکنون از سوی جمهوری‌خواهان مخالفت‌های جدی‌ای با این طرح شده است.

باراک اوباما «طرح انرژی پاکیزه» را «مهم‌ترین گام» تاکنونی ایالات متحده برای حفاظت از آب و هوا دانست.

اوباما به‌هنگام معرفی «طرح انرژی پاکیزه» گفت: «هیچ چالشی به اندازه تغییرات آب و هوایی تهدیدی جدی برای آینده ما و نسل‌های آینده به‌شمار نمی‌رود.»

اوباما با بیان این‌که دولت آمریکا می‌خواهد مبارزه با گرمایش زمین را «پیش از آن‌که دیر شود» به پیش برد، «طرح انرژی پاکیزه» را «مهم‌ترین گام» تاکنونی ایالات متحده برای حفاظت از آب و هوا دانست.

او گفت: «ما تنها یک سیاره داریم؛ سیاره شماره دویی وجود ندارد.»

تولید گازهای گلخانه‌ای دی‌اکسید کربن باید تا یک‌سوم کاهش یابد

بر اساس «طرح انرژی پاکیزه» برای نخستین بار در سراسر ایالات متحده اهداف الزام‌آور برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای دی‌اکسید کربن در بخش انرژی اعمال می‌شود.

تولید گازهای گلخانه‌ای دی‌اکسید کربن باید در سال ۲۰۳۰ نسبت به سال ۲۰۰۵، ۳۲ درصد کاهش یابد.

افزون بر این باید انرژی‌های تجدیدپذیر به‌طور فزاینده‌ای جای سوخت‌های فسیلی، به‌ویژه زغال سنگ را بگیرند.

برپایه محاسبه کاخ سفید شرایط جدید، حدود یک‌هزار نیروگاه، از جمله بیش از ۶۰۰ نیروگاه با سوخت ذغال‌سنگ که دی‌اکسید کربن زیادی تولید می‌کنند را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

آمریکا دومین کشور بزرگ تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای پس از چین در جهان است.

در حال حاضر برخی ایالت‌ها باید روی برنامه‌های مشخصی در مورد اجرای الزامات سازمان حفاظت محیط زیست کار کنند. تا ماه سپتامبر ۲۰۱۶ باید برنامه‌ها ارائه شوند اما این مدت می‌تواند در نهایت دو سال تمدید شود. از سال ۲۰۲۲ محدودیت تولید دی‌اکسید کربن الزامی خواهد بود.

اوباما تلاش می‌کند تا «طرح انرژی پاکیزه» را در کنگره نیز به تصویب رساند اما این، هدف ساده‌ای نیست. جمهوری‌خواهان و چندین ایالت آمریکا از هم‌اکنون مقاومت خود در برابر این طرح را نشان داده‌اند. اختلاف بر سر این طرح می‌تواند تا دیوان عالی کشور ایالات متحده نیز برود.

مخالفت جمهوری‌خواهان، حمایت اروپا

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در مجلس سنای آمریکا معتقد است که طرح اوباما «غیرواقعی» و مانع از رشد و توسعه است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد که مک‌کانل در نامه‌ای همه فرمانداران ۵۰ ایالت آمریکا را فراخوانده است تا از این طرح پیروی نکنند.

مارکو روبیو، نامزد جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری نیز «طرح انرژی پاکیزه» را مورد انتقاد قرار داد و گفت این طرح موجب خواهد شد که در آینده میلیون‌ها آمریکایی با هزینه‌های بالای برق روبه‌رو شوند.

جب بوش، رقیب مارکو روبیو در حزب جمهوری‌خواهان نیز این طرح را «فاجعه» خواند.

صنعت ذغال سنگ آمریکا نیز به شدت از این طرح انتقاد کرد و آن را «طرح غیرقانونی» دانست که «به احتمال زیاد به بالا رفتن هزینه برق و افزایش بیکاری خواهد انجامید».

طرح اوباما برای حفاظت از آب و هوا و محیط زیست اگر چه مخالفان سرسختی در آمریکا دارد اما با استقبال اروپایی‌ها روبه‌رو شد. میگل آریاس کانیته، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا این طرح را «گام مثبتی به پیش در تلاش صادقانه ایالات متحده برای کاهش میزان تولید گازهای گلخانه‌ای» دانست.

طرح اوباما چهار ماه قبل از کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل در پاریس ارائه شده است. جامعه جهانی می‌خواهد در پاریس قطعنامه‌ای در مورد تغییرات آب و هوایی برای دوره پس از سال ۲۰۲۰ به تصویب برساند. نقش آمریکا در کنفرانس پاریس، به‌عنوان دومین کشور بزرگ تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای پس از چین در جهان، بسیار مهم است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.