ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اوباما از پزشکان بدون مرز پوزش خواست

در پی کشته شدن ۲۲ نفر در حمله هوایی آمریکا به بیمارستانی متعلق به پزشکان بدون مرز در شهر قندوز افغانستان، باراک اوباما در تماسی تلفنی با خانم ژوان لیو، رئیس سازمان پزشکان بدون مرز از او عذرخواهی کرد.

در پی کشته شدن ۲۲ نفر در حمله هوایی آمریکا به بیمارستانی متعلق به پزشکان بدون مرز در شهر قندوز افغانستان، باراک اوباما در تماسی تلفنی با خانم ژوان لیو، رئیس سازمان پزشکان بدون مرز از او عذرخواهی کرد.

باراک اوباما در گفت‌وگو با اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان از رسیدگی «کامل و شفاف» به بمبارانِ «تصادفی» بیمارستان قندوز حمایت کرد.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، این تماس تلفنی روز چهارشنبه ۷ اکتبر / ۱۵ مهر انجام شد و در آن باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا مراتب همدردی خود با کشته‌شدگان و مجروحان این رویداد، از جمله کارکنان پزشکان بدون مرز و بیماران، اعلام کرد.

بیمارستان پزشکان بدون مرز در قندوز در ساعت دو و ۱۰ دقیقه بامداد شنبه سوم اکتبر / ۱۱ مهرماه بمباران شد. دست‌کم ۱۴ نفر از کشته‌‌شدگان این بمباران، کارکنان این سازمان بودند.

ژنرال جان کمبل، سرفرماندهی ارتش آمریکا در افغانستان روز دوشنبه پنجم اکتبر / ۱۳ مهر در کابل اعلام کرد که حمله به بیمارستان قندوز به درخواست مقامات امنیتی محلی صورت گرفت.

وزارت دفاع افغانستان گفت نیروهای طالبان وارد بیمارستان شده و از این محیط برای حفظ امنیت خود سود جسته بودند.

زید رعد الحسین، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر این حمله را «فاجعه‌بار، غیرقابل تحمل و جنایتکارانه» خواند. او گفت اگر در تحقیقات مشخص شود که حمله به صورت هدفمند انجام گرفته، می‌توان ماجرا را با عنوان «جنایت جنگی» بررسی کرد.

باراک اوباما با اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان نیز تماس تلفنی گرفت و در آن از رسیدگی «کامل و شفاف» به بمبارانِ «تصادفی» بیمارستان قندوز حمایت کرد.

سازمان پزشکان بدون مرز به‌شدت حمله هوایی آمریکا به بیمارستان قندوز را محکوم کرده و آن را یک «جنایت جنگی» دانسته است. این سازمان خواهان تحقیقات مستقل در این‌باره شده است.

در حال حاضر سه تحقیق در این زمینه از سوی ارتش آمریکا، مقامات افغان و ناتو در جریان است.

ژوان لیو، رئیس سازمان پزشکان بدون مرز روز چهارشنبه به گاردین گفت اعتمادی به «تحقیقات نظامی درونی» ندارد و خواهان تحقیق از سوی « کمیسیون بین‌المللی بشردوستانه» شد.

سازمان پزشکان بدون مرز می‌گوید نیروهای نظامی افغان و آمریکایی مختصات جغرافیایی بیمارستان را می‌دانستند اما به‌گفته ژوان لیو آن‌ها قبل از بمباران هیچ اخطاری ندادند.

این بیمارستان از چهار سال پیش در قندوز فعالیت داشت و مجروحان شدید جنگ را در شمال شرق افغانستان مداوا می‌کرد. سازمان پزشکان بدون مرز پس از حمله هوایی آمریکا اعلام کرد که این بیمارستان دیگر قابل استفاده نیست و دیگر در قندوز حضور نخواهد داشت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.