ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حزب دمکراتیک خلق‌ها خطاب به دولت ترکیه: شما قاتلید

حزب دمکراتیک خلق‌ها، حزب حاکم عدالت و توسعه و دولت ترکیه را مسئول انفجارهای آنکارا دانست. در استانبول هزاران نفر به خیابان آمدند و علیه دولت دست به تظاهرات زدند.

در پی دو انفجار پیاپی در تظاهرات مسالمت‌آمیز کنشگران چپ و کرد در آنکارا و کشته شدن دست‌کم ۹۷ نفر، حزب دمکراتیک خلق‌ها، حزب حاکم عدالت و توسعه و دولت را مسئول این انفجارها دانست و تظاهراتی اعتراضی نیز در استانبول برگزار شد.

پس از انفجارهای خونبار آنکارا هزاران نفر در استانبول علیه دولت ترکیه تظاهرات کردند.

به‌گزارش خبرگزاری آلمان، پس از انفجارهای خونبار آنکارا، شامگاه روز شنبه ۱۰ اکتبر / ۱۸ مهر هزاران نفر در استانبول علیه دولت ترکیه تظاهرات کردند.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات فریاد می‌زدند «دزد ـ قتل ـ اردوغان» و در شعارها حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را به اقدام تلافی‌جویانه فرامی‌خواندند آن‌ها شعار می‌دادند: «انتقام ـ پ‌ک‌ک».

همچنین گفته می‌شد که شبکه‌های اجتماعی از جمله توئیتر یا به‌دشواری قابل استفاده بودند و یا به‌طور کلی قطع بودند.

در حالی‌که سه هفته به انتخابات پارلمانی ترکیه باقی نمانده است، صبح روز شنبه دو انفجار پیاپی در ایستگاه قطار آنکارا دست‌کم ۹۷ کشته و ۲۴۶ زخمی بر جا نهاد. کنشگران چپ و کرد به فراخوان حزب دمکراتیک خلق‌ها در این محل در اعتراض به خشونت در جنوب شرقی ترکیه تجمع کرده بودند. بنا به آمار دولت ترکیه ۹۵ نفر در این انفجارها کشته شده‌اند.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این انفجارها را برعهده نگرفته است اما حزب دمکراتیک خلق‌ها حزب حاکم عدالت و توسعه را مسئول این خونریزی‌ها می‌‌داند.

صلاح‌الدین دمیرتاش، یکی از دو رهبر اصلی حزب دمکراتیک خلق‌ها گفت: «این یک حمله به وحدت کشور ما و یا چیزی شبیه آن نیست، بلکه حمله دولت به مردم است.»

دو انفجار پیاپی در آنکارا دست‌کم ۹۷ کشته و ۲۴۶ زخمی بر جا نهاد.

او خطاب به مسئولان دولتی گفت: «شما قاتلید. از دست‌های شما خون می‌چکد.»

دمیرتاش حاکمان را متهم کرد که نه در مورد حمله به طرفداران کردها در ماه ژوئیه در شهر سوروچ و نه در بمب‌گذاری در میتینگ انتخاباتی حزب دمکراتیک خلق‌ها در ماه ژوئن در دیاربکر، هیچ روشنگری‌ای نکرده‌اند.

در روز ۵ ژوئن / ۱۵ خردادماه، انفجار در تجمع انتخاباتی حزب دمکراتیک خلق‌ها در دیاربکر سه نفر کشته و دست‌کم ۲۲۰ نفر زخمی بر جا گذاشت. همچنین در روز ۲۰ ژوئیه / ۲۹ تیر، در انفجار یک بمب در شهر مرزی سوروچ ترکیه و در نزدیکی مرز این کشور با سوریه، ۳۴ نفر کشته شدند. دولت ترکیه عامل انفجار در سوروچ را گروه «دولت اسلامی» (داعش) دانست در حالی‌که این گروه مسئولیت آن را برعهده نگرفته است.

پس از انفجار سوروچ بود که درگیری‌های نظامی نیروهای دولتی ترکیه و پ‌ک‌ک بار دیگر آغاز شد و از آن زمان تاکنون صدها نفر در این درگیری‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پس از انفجارهای روز شنبه در آنکارا گفت: «من این حمله شنیع را که وحدت، همبستگی و صلح در کشور ما را هدف قرار داده، عمیقاً محکوم می‌کنم.»

رئیس جمهوری ترکیه وعده داد که عاملان انفجارهای روز شنبه شناسایی خواهند شد.

احمد داود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه نیز گفت: «شواهد بسیار قوی وجود دارد که انفجارها توسط دو تروریست انتحاری صورت گرفته است.» داود اوغلو احتمال داد که عامل این انفجارها داعش، پ‌ک‌ک و یا گروه‌های تندرو چپ بوده‌اند. در حالی که احتمال بمب‌گذاری توسط پ‌ک‌ک در تظاهراتی به حمایت از کردها بسیار بعید به نظر می‌رسد.

پ‌ک‌ک روز شنبه ۱۰ اکتبر/ ۱۸ مهر، چند ساعت پس از انفجارهای آنکارا آتش‌بس موقت اعلام کرد. در بیانیه پ‌ک‌ک نوشته شد: «این گروه حملات خود را به‌منظور برگزاری انتخابات در کمال آرامش متوقف می‌کند.»

انتخابات پارلمانی ترکیه در روز اول نوامبر / ۱۰ آبان‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    مسئولیت مستقیم این قربانیان بی دفاع بر عهده اردوغان فاسد و حزب پوسیده اسلامگرایش می باشد . اردوغان ترکیه را به پرتگاه سقوط میکشاند و با این کارهای کودکانه و اعلان جنگ به احزاب منتخب مردم ، زمینه را برای جنگ داخلی مهیا میکند . مرگ بر این دیکتاتور فاسد وطن فروش .