ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چگونه با تغییرات آب‌ و هوایی مقابله کنیم؟

ملی‌سازی حمل و نقل، تحریم‌های محلی، خام گیاه‌خواری، جایگزنی انرژی‌های سبز، همبستگی با پناهجویان و ...، رهیافت‌های فعالان محیط زیست است در مواجهه با «نشست آب‌وهوایی پاریس».

همواره عدم ارائه یا دست‌کم کمبود در ارائه روش‌های عینی و مشخص به مردم برای مقابله با تغییرات آب و هوایی یکی از نقایص فعالان زیست محیطی به شمار می‌آمد.

از زمان ثبت داده‌های مربوط به دمای هوا در سال ۱۸۸۰ تاکنون، سال ۲۰۱۵ گرم‌ترین سال ثبت‌شده در تاریخ کره زمین خواهد بود

در آستانه نشست تغییرات آب و هوایی موسوم به «پاریس ۲۰۱۵» در ماه دسامبر، مجالی فراهم شده تا فعالان زیست محیطی، هم راهکار‌ها و پیشنهادهای عینی خود را به مردم منتقل کنند و هم نواقص مدیریتی را برای سیاستمداران برشمارند.

آنچه در پی می‌آید برخی از این رهیافت‌های عملی و موجود است که برخی از سرشناس‌ترین فعالان حوزه محیط زیست ارائه کرده‌اند.

کارولین لوکاس، عضو پارلمان و رهبر سابق حزب سبز بریتانیا

۱. درماه دسامبر به پاریس بروید.

«نشست تغییرات آب و هوایی (پاریس ۲۰۱۵) فرصت مغتنمی است تا با تظاهرات توده‌ای توأمان خود در خیابان‌های پاریس، سیاست‌مداران را برای دستیابی به توافق مورد نیاز برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تحت فشار قرار دهیم.»

۲. از ملی‌شدن خطوط حمل و نقل ریلی پشتیبانی کنید.

«باید به تغییر روند قابل ملاحظه‌ای برای مسئله حمل و نقل دست یابیم. خودروها که آلاینده‌های مضری را منتشر می‌کنند، در حال حاضر ارزان‌تر از خطوط حمل و نقل سالم‌تر و عمومی همچون اتوبوس، مترو و قطار هستند. این روند باید معکوس شود. وسایل حمل و نقل سالم باید بسیار ارزان (شاید رایگان) در اختیار عموم مردم قرار گیرد.»

۳. نمایندگان خود در مجلس را تحت فشار قرار دهید.

«واقعیت این است که پول صندوق بازنشستگان و در واقع پس‌اندازهای مردم به طور مثال در بریتانیا غالباً صرف بهره‌برداری از نفت و زغال سنگ و گاز قرار گرفته است. باید جلوی این روند را گرفت و پول‌هایمان را از تلف کردن در سوخت‌های فسیلی خارج کرد.»

دیل وینس، بنیانگذار شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر «اکوتریسیته»

آهنگ پال سایمون را به یاد می‌آورم؛ ۵۰ راه برای ترک معشوق خود. واقعیت این است که همیشه گزینه‌های بسیاری (برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و کاهش ۸۰ درصدی گازهای گلخانه‌ای) وجود دارد. اما از این میان سه چیز بیشترین سهم را دارند. کاهش انتشار کربن (و به طور کل انرژی‌ فسیلی برآمده از کربن)، حمل و نقل و مواد غذایی.

۱. خانه خود را با انرژی سبز روشن کنید.

«به جای استفاده از «چیزهای قهوه‌ای» با انرژی‌های سبز خانه خود را روشن کنید و از این طریق از بزرگ‌ترین منابع تجدید ناپذیر انتشارکربن خود نیز مراقبت کنید.»

به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، انرژی‌های سبز از قبیل انرژی برق-آبی می‌توانند تا سال ۲۰۲۰ حدود ۲۶ درصد از انرژی مورد نیاز جهان را تأمین کنند.

۲. وگان شوید (از خوردن محصولات حیوانی بپرهیزید).

«به آنچه می‌خورید خوب نگاه کنید. صنایع گوشتی و لبنیات با آلودگی‌های فراوان. خوشبختانه هیچ کمبودی در شواهد علمی و اثبات این امر وجود ندارد که غذاهایی از این دست می‌تواند شما را به کشتن دهد.»

صنعت دامداری نقش‌ منفی زیادی در زوال زیست‌محیطی در سطح جهانی دارد و فعالیت‌های نوین پرورش حیوانات آن هم در مقیاس عظیم برای مصارف غذایی به آلودگی هوا و آب‌ها، فرسایش خاک، تغییرات آب و هوایی، تخریب جنگل‌ها و از دست رفتن تنوع زیستی منجر می‌شود. جالب است بدانیم بیش از ۶۵ درصد نیترو اکسید و ۳۷ درصد متانی که توسط فعالیت‌های انسان تولید می‌شود ناشی از فعالیت‌های مربوط به دامداری‌های صنعتی است.

دامداری‌های صنعتی مسئول بیش از ۱۸ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای و بخش زیادی از گرمایش زمین هستند. از این رو دست‌کم اتخاذ یک رژیم گیاه‌خواری باعث می‌شود که با این سیاره ملایم‌تر رفتار کنیم.

اسد رحمان، از فعالان و سخنگویان «دوستداران زمین»

۱. برای آزادی فعالان زیست محیطی مبارزه کنید.

«هر هفته به طور میانگین دست‎کم دو تن از فعالان زیست محیطی برای دفاع از حقوق و قوانین مربوط به محیط زیست در کشورهایی از سراسر دنیا کشته، و بسیاری نیز روانه زندان می‌شوند. شما می‌توانید از طریق شبکه‌های بین‌المللی دوستداران زمین در سراسر جهان مقابل این اعمال بایستید.»

۲. در همبستگی با پناهندگان استوار باشید.

«اقدامات دولت‌های ما و سوداگری آن‌ها است که بحران جاری (پناهجویی) را به وجود آورده است. به گفته صلیب سرخ جهانی، عمده پناهجویان حال حاضر محصول معضلات زیست محیطی‌اند. باید مرز‌ها و خانه‌های خود را به سوی پناهندگان اقلیمی و زیست محیطی گشود و از آن‌ها پشتیبانی کرد. باید خطاهای سیاست‌مداران را به آن‌ها گوشزد کرد.»

۳. کمپین‌ تحریم محلی راه اندازی کنید.

«می‌توان مانع از تأمین مالی شرکت‌های چند ملیتی سوخت فسیلی شد. چرا مالیات‌های ما به جای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر، باید خرج سوخت‌های فسیلی کثیف ‌شود؟»

بارونس برایونی وُرتینگتون، نویسنده و بنیانگذار سازمان تغییر آب و هوا «سندبَگ»

۱. به یک حزب سیاسی ملحق شوید.

«اولین و مهم‌ترین نکته این است که ما باید در مقام یک شهروندِ دغدغه‌مند اقدام، و بر سیاستمداران اعمال فشار کنیم. مهم نیست عضو کدام حزب هستیم. مسئله مهم مطالبات ما از نامزدهای احتمالی برای اتخاذ موضع مشخص و البته بلندپروازانه در قبال تغییرات آب و هوایی است.»

۲. مجوز برای آلودگی هوا را باطل کنید. (مختص کشورهای عضو اتحادیه اروپا)

اتحادیه اروپا در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نوعی نظام سهمیه‌بندی را در سال ۲۰۰۵ به تصویب رساند. بر مبنای این طرح که به «طرح تجاری انتشار گازهای گلخانه‌ای» (emissions trading scheme) معروف است، تنها می‌توان به ازای دریافت (خرید) مجوز برای برنامه‌های مشخص تجاری، دست به انتشار گازهای گلخانه‌ای زد. لازم به ذکر است که میزان انتشار نیز از حد معینی نباید بیشتر باشد.

مقررات ETS (طرح تجاری انتشار گازهای گلخانه‌ای) ستون اصلی سیاست اتحادیه اروپا در مبارزه با تغییرات آب و هوا به شمار می‌آید. اتحادیه اروپا با وضع این قانون قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ به کاهش ۸۰ درصدی در انتشارگازهای گلخانه‌ای دست یابد. البته پرواضح است که این طرح مبنای اقتصادی بیشتری دارد تا مبنای زیست محیطی. بر همین اساس صاحبان صنایع، توقف خرید مجوز تولید دی‌اکسید کربن را به زیان رشد اقتصادی می‌دانند. با این حال هواداران محیط زیست از قبیل ورتینگتون به اهداف بالاتری درباره وضع زیست محیطی می‌اندیشند و بر این باورند در برنامه‌های اقتصادی پرسود، محیط زیست نادیده گرفته می‌شود.

مارک لیناس، نویسنده و فعال زیست محیطی

- به جنبش اکو مدرنیسم بپیوندید.

«اگر احساس می‌کنید بسیاری از روش‌های معمول و متعارف مبارزه زیست‌محیطی از دست رفته یا عملاً به محاق رفته است، مانیفست اکومدرنیسم (ecomodernism) را بخوانید».

جنبش اکومدرنیسم ائتلافی از دانشمندان، استادان، فعالان و شهروندان است که در سال ۲۰۱۵ دست به انتشار مانیفست خود زد. دراین بیانیه صراحتاً استدلال می‌شود که می‌توان با جایگزین کردن انرژی‌ها، فن‌آوری‌ها و به طور کلی راه حل‌های ترکیبی (synthetic) یا مصنوعی با خدمات زیست محیطی طبیعی، محتوای غیرانسانی فن‌آوری را زدود. به طور مثال با راه‌حل‌هایی مثل اصلاح ژنتیکی در کشاورزی، بازیافت زباله، غذاهای ترکیبی، نمک‌زدایی و جایگزینی انرژی‌های متراکم‌تر با انرژی‌های کمتر متراکم، می‌توان به این هدف مهم دست یافت.

درواقع این جنبش به شدت وامدار پیشرفت فن‌آوری و معتقد به استفاده خلاقانه از آن در تمام وجوه زندگی است.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رضا

    طنزترین عبارتی که در این چند ساله خوانده ام همین است مقابله با تغییرات آب و هوایی! سخنی کاملا در ضدیت با طبیعت طبیعت دائما تغییر میکند همانطور که تغییر کرد و برای ما انسان ها قابل تحمل شد حال هم در حال تغییر است تا بهترین ها انتخاب شوند این که ما به نفع خودمان با آن مقابله کنیم یک جور سنگ اندازی به یک دیو است