ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نامزدهای نهایی جایزه حقوق بشری ساخاروف معرفی شدند

سه نامزد نهایی جایزه ساخاروف پارلمان اروپا که از آن به‌عنوان «جایزه آزادی اندیشه» نام می‌برند، معرفی شدند.

سه نامزد نهایی جایزه ساخاروف پارلمان اروپا که از آن به‌عنوان «جایزه آزادی اندیشه» نام می‌برند، معرفی شدند.

تصویر رائف بدوی، وبلاگ‌نویس سعودی، یکی از سه نامزد دریافت جایزه ساخاروف در دست فعالان حقوق بشر.

به‌گزارش رویترز، چندین کمیته پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه ۱۵ اکتبر / ۲۳ مهر در بروکسل به نامزدی رائف بدوی وبلاگ‌نویس زندانی در عربستان سعودی، یک ائتلاف از اپوزیسیون دموکراتیک در ونزوئلا و بوریس نمتسوف، منتقد سیاست‌های ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه، برای دریافت جایزه ساخاروف رأی دادند.

نمتسوف در دهه ۹۰ میلادی در دوران ریاست جمهوری بوریس یلتسین، از معاونان دولت روسیه بود و در ماه فوریه گذشته در مسکو به قتل رسید.

رائف بدوی، وبلاگ‌نویس سعودی در سال ۲۰۱۲ به اتهام ارتداد، توهین به شخصیت‌های مذهبی، توهین به دانشگاه اسلامی امام محمد بن سعود، راه‌اندازی وب‌سایت برای ایجاد بحث پیرامون وهابیت، تشویش اذهان عمومی و بر هم زدن امنیت عمومی به ۱۰ سال زندان و تحمل یک‌هزار ضربه شلاق و همچنین پرداخت جریمه نقدی‌ معادل ۲۶۷ هزار دلار محکوم شد. دیوان عالی کشور عربستان سعودی در ماه ژوئن سال جاری (خردادماه) حکم رائف بدوی را تأیید کرد.

سومین نامزد جایزه ساخاروف، ائتلاف انتخاباتی ونزوئلا با نام «میز اتحاد دموکراتیک»، متشکل از احزاب چپ، دمکرات‌مسیحی و لیبرال است که در سال ۲۰۰۸ در مخالفت با رئیس جمهوری وقت، هوگو چاوز تأسیس شد.

جایزه ساخاروف، در سال گذشته به دنیس موکوِگی، پزشک زنان در کنگو رسید. موکوِگی به‌دلیل سهم برجسته‌اش در کمک به زنان قربانی خشونت جنسی این جایزه را دریافت کرد.

در سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۱) این جایزه به نسرین ستوده، وکیل ایرانی مدافع حقوق بشر و جعفر پناهی، فیلمساز مطرح ایرانی تعلق گرفت.

جایزه ۵۰ هزار یورویی ساخاروف از سال ۱۹۸۸ تاکنون هر سال توسط پارلمان اروپا به یک یا چند فعال حقوق بشر و دمکراسی اهدا می‌شود.

پیش از این کسانی چون نلسون ماندلا، زندانی نامدار دوران آپارتاید در آفریقای جنوبی و رئیس جمهور پیشین این کشور؛ الکساندر دوبچک، رهبر جمهوری سوسیالیستی چکسلواکی در رویدادهای «بهار پراگ» در سال ۱۹۶۸؛ تسلیمه نسرین، نویسنده و فمینیست بنگلادشی، آنگ سان سوچی، فعال سیاسی و مدافع حقوق بشر اهل برمه و ملاله یوسف‌زی، دختر نوجوان پاکستانی که هدف گلوله طالبان قرار گرفت، جایزه ساخاروف را دریافت کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.