ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تراز آب دریای خزر به شدت کاهش یافته است

حجم آب دریای خزر به‌طور کلی در ۱۸ سال اخیر روند کاهشی داشته که این روند در ۸ سال اخیر از شدت بیشتری برخوردار بوده است.

بر اساس بررسی داده‌های ترازسنجی ایستگاه بندر انزلی، میانگین تراز آب دریای خزر در فصل بهار سال جاری ۸۷/۲۶- متر بوده است که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته بیش از ۲۲ سانتیمتر کاهش یافته است.

حجم آب دریای خزر به‌طور کلی در ۱۸ سال اخیر روند کاهشی داشته است.

به گزارش مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر در فصل بهار سال جاری حداکثر تراز آب مشاهده شده ۷۳/۲۶- متر در خردادماه و حداقل تراز آب نیز ۹۹/۲۶-در اردیبهشت و فروردین‌ماه مشاهده شده‌ است.

میانگین تراز آب در سال آبی گذشته برابر ۶۷/۲۶- متر بوده است که نسبت به سال قبل خود ۸ سانتیمتر کاهش داشته است.

حجم آب دریای خزر به‌طور کلی در ۱۸ سال اخیر روند کاهشی داشته که این روند در ۸ سال اخیر از شدت بیشتری برخوردار بوده است.

با توجه به اینکه بیش از۸۰ درصد از آب دریای خزر از رودخانه ولگا تأمین می‌شود و از آن جایی‌ که آب‌دهی این رودخانه از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ میلادی به‌طور کلی پایین‌تر از حد طبیعی گزارش شده است، کاهش تراز آب در سال‌های اخیر ناشی از خشکسالی در حوضه آبریز دریای خزر و کاهش ورودی رودخانه ولگا ارزیابی می‌شود.

دو سال پیش نیز جواد ملک، مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات خزر اعلام کرده بود که به علت برداشت بی‌رویه آب و سدسازی مقابل رود‌ها، تراز آب در ۱۷ سال اخیر حدود ۸۰ سانتی‌متر کاهش یافته است.

در سال‌های اخیر وجود گل‌ولای و برداشت ماسه از دلتا‌ها و حوزه‌های رود و ساحل از یک طرف و خشکسالی از طرف دیگر تعادل میان خشکی و دریای خزر را به هم زده است.

پایین رفتن تراز دریای خزر پیامدهایی در بر خواهد داشت از جمله افزایش غلظت شوری و پس‌روی آب و رودهایی که در پی سال‌ها نیاز به لایروبی دارند.

به گزارش وب‌سایت دیده‌بان محیط زیست و حیات وحش ایران، به دلیل پس‌روی دریای خزر در سال‌های گذشته در نوار ساحلی شمال ایران ساحلی جدید به عرض حدوداً ۵۰ تا ۱۰۰ متر ایجاد شده است.

دریای خزر در میان پنج کشور ایران، قزاقستان، روسیه، ترکمنستان، و آذربایجان احاطه شده است که ۱۳۰ رودخانه کوچک و بزرگ آن را تغذیه می‌کنند و مهم‌ترینش رودخانه ولگا است. این رودخانه بیش از ۸۰ درصد آب شیرین خزر را تأمین می‌کند. دریای خزر هیچ خروجی به اقیانوس‌های آزاد ندارد و به همین دلیل یک اکوسیستم دریایی بسیار منحصر به‌فرد است.

این دریا، زیست‌بوم معروف‌ترین ماهی‌های خاویار جهان و گونه‌های نادری از پستانداران دریایی و دوزیستان را در خود جای داده است. از جمله فُک خزر یا‌‌ همان seal از معدود گونه‌های فک باقی مانده از نوع خود است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    به بشار اسد چه مربوط؟