ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اولتیماتوم عراق به ترکیه برای خروج از اطراف موصل

دولت عراق ضرب‌الاجلی ۴۸ ساعته برای خروج سربازان ترک از حوالی موصل تعیین کرده است. حیدر العبادی می‌گوید در صورت بی‌توجهی ترکیه هر گزینه‌ای برای عراق محفوظ خواهد بود.

دولت عراق ضرب‌الاجلی ۴۸ ساعته برای خروج سربازان ترک از حوالی موصل تعیین کرده است. حیدر العبادی می‌گوید در صورت بی‌توجهی ترکیه هر گزینه‌ای برای عراق محفوظ خواهد بود.

ترکیه اعلام کرده که هیچ نیروی جدیدی به اطراف شهر موصل اعزام نشده بلکه افرادی تازه‌نفس جای نیروهای قدیمی‌تر را گرفته‌اند. رویترز می‌نویسد این واکنشی است به تهدیدهای اخیر بغداد علیه آنکارا.

دولت عراق مهلتی ۴۸ ساعته برای خروج کامل سربازان ترکیه از اطراف موصل تعیین کرده است. حیدر العبادی، نخست وزیر عراق گفته است که اگر چنین نشود، هر گزینه‌ای برای بغداد محفوظ خواهد بود؛ از جمله درخواست از شورای امنیت برای رسیدگی به موضوع. دولت عراق تاکید می‌کند که نیروهای مسلح ترکیه بدون موافقت و بدون اطلاع دولت مرکزی وارد خاک این کشور شده‌اند.

جمهوری اسلامی نیز اعزام نیروهای نظامی ترکیه به نزدیکی موصل را "نادرست" خوانده است. حسین امیرعبداللهیان، معاون وزارت خارجه ایران روز یکشنبه ۱۵ آذر گفت: « این گونه‌ رفتارها کمکی به سرکوب تروریسم نخواهد کرد بلکه هرج و مرج و تشدید ناامنی در منطقه را در پی خواهد داشت.»

روز سوم دسامبر (۱۲ آذر)  حدود ۱۵۰ سرباز ترک همراه با ۲۰ الی ۲۵ تانک وارد منطقه "بعشیقه" در شمال موصل شده‌اند. مقامات آنکارا می‌گویند این تحرکات به ماموریت آموزش پیشمرگه‌های کرد و توانمندسازی ‌آنها برای مقابله با داعش باز می‌گردد. اما رسانه‌های ترکیه از استقرار تعداد بیشتری از نیروهای ترک در اطراف موصل خبر داده‌اند. از جمله روزنامه "حریت" از برپایی یک قرارگاه در منطقه با حضور ۶۰۰ سرباز ترک خبر داد.

شهر میلیونی موصل از تابستان سال ۲۰۱۴ در تصرف داعش قرار دارد.

وزیر خارجه آلمان، فرانک والتر اشتاین مایر در این میان برای سفری کوتاه عازم بغداد شد تا به دولت عراق اطمینان خاطر دهد که در مقابله با داعش از این کشور پشتیبانی خواهد کرد.  اشتاین مایر گفت ثبات عراق به همان اندازه مهم است که راه حلی سیاسی برای بحران سوریه.

حیدر العبادی در حال حاضر به خاطر حضور نیروهای خارجی در کشور تحت فشارهای داخلی شدیدی قرار دارد. العبادی گفته است که اعزام نیروهای خارجی به عراق «اقدامی خصمانه» است. این در حالی است که واشنگتن در چارچوب عملیات ائتلاف ضد داعش، دستکم هزار مشاور نظامی به عراق اعزام کرده است.

دولت عراق روز شنبه ۱۴ آذر در واکنش به تحرکات ترکیه در شمال این کشور، سفیر آنکارا در بغداد را احضار کرد. روزنامه "حریت" نوشته است که استقرار نیروهای ترکیه در اطراف موصل طبق توافق آنکارا با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق انجام گرفته است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • roozbeh

    توسعه طلبی های اردوغوان حد و مرزی نمی شناست.