ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سهم ترکیه از گاز اقلیم کردستان عراق

شرکت ملی نفت ترکیه حق بهره‌برداری ۸۰درصدی از سه میدان گازی اقلیم کردستان را گرفته و طی دو سال آینده ۱/۵میلیارد دلار در صنعت گاز اقلیم سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

دولت ترکیه و حکومت اقلیم کردستان عراق در مورد استخراج مشترک گاز به تفاهم رسیدند. به گزارش روزنامه «وطن» شرکت ملی نفت ترکیه «TPAO » حق بهره‌برداری۸۰ درصدی میدان‌های گازی چومان، هندرین و عربط را به دست می‌آورد. همچنین ۴۰ درصد گاز استخراج شده از میدان‌های پل‌خانه، جبل‌قند و خلاقان در اختیار شرکت نفت ترکیه قرار خواهد گرفت.

این شرکت در دو سال آینده حدود ۱،۵ میلیارد دلار در صنعت گاز اقلیم کردستان سرمایه‌گذاری خواهد کرد و ارسال گاز به ترکیه از اواخر سال ۲۰۱۶ آغاز خواهد شد. به نظر می‌رسد که هدف ترکیه از عقد قرارداد و سرمایه‌گذاری در اقلیم کردستان کاهش وابستگی به واردات از دیگر کشورها و کنترل بیشتر بر حامل‌های انرژی مورد نیاز باشد.

رادیو تلویزیون دولتی ترکیه «تی‌آر‌تی» از رئیس کلوب انرژی دانشگاه بغازیچی نقل کرده است که «هزینه سالانه واردات حامل‌های انرژی ما بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار است. ترکیه قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ میلادی جزء ۱۰ کشور مهم صنعتی جهان شود. برای رسیدن به این هدف، بایست حامل‌های انرژی با قیمت مناسبی عرضه شوند، ثبات بازار نه تنها از جهت اقتصادی، بلکه از نظر امنیت ملی دارای اهمیت است.»

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم خودگردان کردستان روز چهارشنبه (۹ دسامبر/۱۸ آذر) برای ملاقات با رجب طیب اردوغان به آنکارا سفر کرد. ملاقات این دو پشت درهای بسته صورت گرفت اما به گزارش خبرگزاری کردی «رووداو» هدف بارزانی از این سفر همکاری با ترکیه برای انتقال گاز از کردستان عراق به بازارهای جهانی‌ بود.

تتش ترکیه و دولت مرکزی عراق

قرار معامله گازی بین اقلیم خودگردان کردستان عراق و دولت اردوغان در حالی اعلام می‌‌شود که میانه دولت مرکزی عراق و دولت ترکیه به خاطر نقل و انتقالات تازه سربازان ترکیه در اطراف موصل شکراب است. تیرگی مناسبات تا حد احضار سفیر آنکارا در بغداد، اولتیماتوم العبادی به ترکیه و تقاضا از شورای امنیت برای خروج نظامیان ترکیه از شمال عراق پیش رفته است.

دولت ترکیه می‌گوید نیروهای نظامی‌اش به خواست دولت اقلیم و برای آموزش پیشمرگه‌های کرد در رویارویی با داعش در شمال عراق مستقرند. تنش میان ترکیه و عراق را می‌توان بخشی از یارکشی‌ها و جبهه‌ بند‌ی‌های منطقه‌ای در کشمکش روسیه و ترکیه تلقی کرد.

دولت روسیه در نخستین واکنش‌ها به ماجرای سقوط سوخو-۲۴، واردات کشاورزی ترکیه را تحریم کرد و جلوی مبادلات توریستی را گرفت اما پوتین در سخنرانی سالانه‌اش گفت فشار بر ترکیه به این تصمیمات محدود نخواهد بود. پس از آن اعلام شد که صادرات گاز روسیه به ترکیه متوقف شده است.

روزنامه "حریت" پیش‌تر  از قول اردوغان نوشته بود که یافتن عرضه‌کنندگان دیگر از جمله قطر، آذربایجان، ترکمنستان، عراق و قزاقستان ناممکن نیست.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.