ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هزینه خوراک ثروتمندان هشت برابر فقرا

دهک درآمدی دهم، سالیانه سه برابر میانگین هزینه خانوارهای شهری خرج می‌کند. در حالی‌که هزینه دهک درآمدی نخست یک چهارم میانگین مخارج سالیانه خانوار برآورد شده است.

در حالی که روز گذشته بانک جهانی از بهبود وضعیت شکاف طبقاتی در ایران خبر داد، یافته‌های هزینه و درآمد خانوار‌ها نشان می‌دهد که خانوارهای دهک دهم نزدیک به ۹ برابر خانوارهای دهک درآمدی نخست، برای مواد غذایی و خوراکی هزینه می‌کنند.

بر اساس گزارش درآمد و هزینه خانوار‌ها در سال ۹۳، افراد دهک درآمدی دهم هشت برابر دهک درآمدی نخست هزینه مواد خوراکی می‌کنند.

به گزارش خبرآنلاین، هزینه خوراکی سالانه خانوارهای دهک درآمدی نخست ۱۷ میلیون و ۸۹۲ هزار تومان بوده در حالی که خانوارهای دهک درآمدی نخست ۲ میلیون و ۳۳ هزار تومان هزینه مواد خوراکی کرده‌اند.

براساس این گزارش هزینه خوراکی یک فرد در دهک درآمدی دهم سالانه نزدیک به ۸ . ۴ میلیون تومان و برای افراد دهک درآمدی نخست، ۷۶۲ هزار تومان برآورد شده که نشان می‌دهد هزینه ماهیانه هر فرد در این دهک حدود ۶۵ هزار تومان است.

همچنین خانوارهای دهک درآمدی دهم دوبرابر متوسط خانوار‌های شهری ایران برای مواد خوراکی هزینه کرده‌اند.

مرکز آمار ایران متوسط هزینه خوراک خانوار در سال گذشته را هشت میلیون تومان اعلام کرده بود.

براساس این برآورد، خانوارهای دهک درآمدی نخست زیر خط فقر کامل قرار دارند. پیش‌تر وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی حداقل هزینه ماهیانه برای تامین کالری روزانه مورد نیاز را ۲۵۰ هزار تومان اعلام کرده بود.

براساس گزارش مرکز آمار ایران هزینه سالانه افراد دهک درآمدی دهم حداقل ۱۰ برابر هزینه افراد دهک درآمدی نخست است.

این گزارش می‌افزاید؛ دهک درآمدی دهم سالیانه سه برابر میانگین هزینه خانوارهای شهری هزینه می‌کند، در حالی‌که هزینه دهک درآمدی نخست یک چهارم میانگین هزینه سالیانه خانوار برآورد شده است.

خط فقر همچنان محرمانه است

احمد می‌دری، معاون وزیر کار یک سال پیش در گفت‌وگو با رادیو دولتی ایران خط فقر برای هر خانوار را یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان اعلام و از شناسایی ۱۲ میلیون نفر فقیر در کشور خبر داد.

اما کار‌شناسان مستقل و فعالان کارگری مسائل کارگری در ایران، خط فقر دولتی را غیرواقعی می‌دانند.

حسین راغفر، کار‌شناس مسائل فقر، خرداد سال ۹۴ در گفت‌وگو با روزنامه شرق گفته بود که حداقل ۴۰ میلیون نفر از جمعیت ایران زیر خط فقر هستند. او خط فقر را درآمد دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در ماه دانسته و گفته بود که حداقل سی درصد از جمعیت تهران زیر خط فقر هستند.

به گفته او، آمار ۱۲ میلیون نفری تنها مربوط به افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی است.

چندی پیش کانون انجمن‌های صنفی کارگری ایران، حداقل درآمد برای زندگی در تهران را بیش از سه میلیون تومان اعلام کرد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Reza

    تمام مسولین داخل ایران دروغگو هستند، و از خارج از ایران هم آمارها درست نیست فقط این را می دانم که صد برابر است

  • Reza

    با سلام، ای آقایان دانشجو ما باید هر چه می نویسیم را انتشار کنند، مثلاً رادیو فردا همان لحظه تصمیم گیری می کند که انتشار کنه یا نه، ولی اگر همه با هم باشیم هر چیزی را باید بدون هر گونه کم و کاست منتشر کنند برای من تا حالا رادیو زمانه بهترین بوده، خواهشا اطلاع رسانی کنید به ایرانیها چون درد دل ما خیلی زیاد است، با تشکر

  • ربیع دانشجوی پزشکی از تهران

    با سلام ما بیش از صد دانشجو در رشته های مختلف و از لیسانس تا دکترا و فوق دکترا هستیم که از حدود پانزده روز پیش و بعد از توقف چهار ساله دوباره به سایت شما آمده ایم و نظر می دهیم. در میان ما طنز نویس هست٬ تاریخدان هست٬ پزشک هست و دانشجو و خبرنگار هم هست. با احترام خدمتتان بگوییم که اگر دوباره سانسور کنید دوباره سه سال غیبت خواهیم داشت. و اما در مورد مطلب بالا اصلا درسن نیست و غذای فقرا و ثروتمندان گاهی تفاوتش نجومی ست و سر از هزاران برابر می زند. ممنونم