ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عربستان سعودی تمام پیوندهای خود با ایران را هم قطع کرد

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی در پی قطع روابط دیپلماتیک این کشور با ایران اعلام کرد که کلیه تماس‌های اقتصادی، پروازها و سفرهای شهروندان سعودی به ایران نیز متوقف می‌شود.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی گفت این کشور افزون بر قطع روابط دیپلماتیک خود با ایران تمامی تماس‌های اقتصادی و پروازهای خود را نیز با ایران متوقف می‌کند و سعودی‌ها دیگر اجازه نخواهند داشت که به ایران سفر کنند.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی

عادل الجبیر روز دوشنبه ۴ ژانویه / ۱۴ دی در گفت‌وگو با رویترز، از اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه دفاع کرد و گفت شیخ نمر یک تروریست بود که در حملات تروریستی نقش داشت.

او گفت به جای انتقادهایی که از عربستان سعودی به دلیل اعدام شیخ نمر و ۴۶ نفر دیگر می‌شود، این کشور سزاوار ستایش است.

وزارت کشور عربستان سعودی روز شنبه دوم ژانویه/ ۱۲ دی در بیانیه‌ای از اعدام ۴۷ نفر از جمله، شیخ نمر باقر النمر، روحانی مخالف شیعه خبر داد.

شیخ نمر باقر النمر، ۵۴ ساله، از جمله مخالفان اصلی رژیم سعودی بود. این منتقد صریح سلسله سنی آل سعود، در جریان تظاهرات سال ۲۰۱۱ در حمایت از جدایی شرق عربستان و ادغام آن با پادشاهی بحرین سخن گفته بود. شیخ نمر النمر در حوزه علمیه قم پرورش پیدا کرده و در میان اقلیت شیعه در عربستان سعودی طرفدارانی داشت.

وزیر خارجه عربستان سعودی همچنین تأکید کرد که حجاج ایرانی باز هم می‌توانند برای زیارت به عربستان سعودی سفر کنند.

او گفت قطع روابط دو کشور نتیجه «سال‌ها سیاست خصمانه» رهبری ایران در گذشته بود و رژیم تهران باید «همچون یک کشور عادی» رفتار کند تا روابط بتوانند از سر گرفته شوند.

محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس روز دوشنبه گفت که با قطع روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی به احتمال قوی اعزام حجاج ایرانی برای زیارت لغو خواهد شد.

او گفت با تعطیل شدن سفارت سعودی دیگر امکان صدور روادید در ایران وجود ندارد مگر این‌که کشوری واسطه انجام امور کنسولی دو کشور شود.

عادل الجبیر توضیح نداد که حجاج ایرانی از چه طریق می‌توانند به عربستان سعودی سفر کنند.

روز دوشنبه بحرین و سودان نیز روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کردند و امارات متحده عربی نیز روابط دیپلماتیک خود با ایران را کاهش داد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • naseem

    نوری زاد: یک بام و چند هوای بی شرمانه عربستان، “شیخ نمر” رهبر شیعیان عربستان و عده ای دیگر را اعدام کرد. من و دوستانم در “لگام” مخالف اعدامیم در هر شکلش. اما شما را بخدا توجه کنید به هیاهویی که آیت الله های خودمان و آخوندهای حکومتی و صدا و سیما و حتی دستگاه سیاست خارجی براه انداخته اند در این خصوص. اینها عربستان را بخاطر کاری محکوم می کنند که خود نظام مقدس صد پله بدترش را در پرونده دارد. طنز این که آیت الله سبحانی مثلاً گفته: شیخ نمر را به این خاطر اعدام کردند که خواستار عدالت در عربستان بود. و یا در بیانیه ی وزارت خارجه آمده: شیخ نمر جز سخن گفتن ابزاری نداشت. انگار آنهایی که خودِ نظام مقدس سر بریده و به زندان انداخته و زندگی شان را روفته و از سرزمین شان تارانده، ابزار دیگری و سخن دیگری داشته اند. !! مجید توکلی و بسیاری چون وی مگر خواسته ای جز عدالت، و ابزاری جز سخن گفتن داشته اند که به چهار سال و شش سال زندان و محرومیت های متعدد اجتماعی محکوم شده اند؟ شیخ نمر حتماً به برکت نظام جمهوری اسلامی کاسه هایی زیر نیم کاسه داشته و برای فردای خودش خواب ها دیده مسلحانه بی تردید. درست مثل جناب سید حسن نصرالله!

  • میترا

    تمام پیوندها بجز تجارت حجاج! خیلی جالب است که این تجارت حتی وقتی که صدها نفر ایرانی در مکه هلاک می شوند یا سفارت عربستان به آتش کشیده می شود هم مخدوش نمی شود. به گمانم سود آن مستقیم به جیب آقایان و آقازادگانی در هر دو کشور می رود چه اگر پای جیب ملت ها در بین بود چنین رابطه ای هرگز نمی توانست در وسط این همه معرکه اینچنین بی آسیب و با ثبات بماند.