ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جنتی: برخی ثبت‌نام کنندگان مشروب‌خوارند و قمارباز

دبیر شورای نگهبان که خود نیز نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری است، می‌گوید که این شورا به‌غیر از رد صلاحیت افراد نفوذی که می‌خواهند رهبری را بشکنند، چاره‌ای ندارد.

رسیدگی به صلاحیت نامزدهای مجلس شورای اسلامی در هیات‌های اجرایی، روز دوشنبه ۱۴ دی به پایان رسید و مرحله دوم بررسی صلاحیت‌ها به عهده شورای نگهبان است. دبیر شورای نگهبان می‌گوید که برخی از ثبت‌نام کنندگان به دلیل «مشروب‌خواری» و «قمار بازی» رد صلاحیت می‌شوند و شورای نگهبان چاره‌ای به غیر از رد صلاحیت افراد «نفوذی» ندارد.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان روز دوشنبه ۱۴ دی، در همایش سراسری ائمه جمعه، بار دیگر از افزایش تعداد نامزدهای انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد و گفت که «برخی از نامزدهای مجلس خبرگان مشروب‌خوار و قمار بازند و برخی دیگر مشکل اخلاقی دارند».

او که پیش از این نیز افزایش تعداد نامزدهای این انتخابات را باعث «زحمت» شورای نگهبان دانسته بود، اهمیت مجلس خبرگان رهبری را غیر قابل مقایسه با انتخابات مجلس دانست و گفت که ۱۲ هزار نفر را بسیج کرده‌اند تا در انتخابات مجلس ثبت‌نام کنند، آیا این موضوع طبیعی است؟ برخی طمع کرده‌اند که به مجلس وارد شوند».

جنتی با بیان این‌که «چنانچه خدای نکرده روزی فرا برسد که در خبرگان مشکلی ایجاد شود رهبری نیز با مشکل مواجه می‌شوند و همه چیز به هم می‌ریزد»، یک‌بار دیگر نسبت به تلاش کسانی که «دشمن» و «شکست خوردگان سیاسی» خواند، برای نفوذ در مجلس خبرگان هشدار داد و گفت که «اگر این مجلس تقویت شود، نظام سرپا می‌ماند و دشمن را عقب می‌راند اما اگر در این مجلس مشکلی ایجاد شود، همه جا مشکل پیدا می‌کند».

دبیر شورای نگهبان که خود نیز نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری است، گفت: «این‌ها کمر به قبضه مجلس خبرگان رهبری بسته‌اند. اگر بتوانند اکثریتی در این مجلس داشته باشند، نفوذی‌های خود را به این مجلس می‌کشانند و در غیر این صورت اقلیتی سر و زبان‌دار تشکیل می‌دهند که خبرگان را به هم بریزند و همیشه برای اکثریت مانع‌تراشی کنند».

احمد جنتی، طرح موضوع شورای رهبری را «بسیار زشت» و «بد» خواند و گفت که با این کار می‌خواهند قدرت رهبری را بشکنند و رهبری را تضعیف کنند. او تضعیف جایگاه رهبری را یکی دیگر از اهداف این افراد دانست و گفت که «برخی به دنبال این هستند که مدت رهبری را کاهش دهند و معتقدند که باید از اختیارات و قدرت رهبری بکاهیم».

هاشمی رفسنجانی سال گذشته در گفت‌وگو با روزنامه جمهوری اسلامی برای نخستین‌بار بحث شورای رهبری را یک‌بار دیگر مطرح کرد. او همچنین ماه گذشته در گفت‌وگو با ایلنا طرح شورای رهبری را امکان‌پذیر دانست و خواستار نظارت خبرگان رهبری بر نهادهای زیرمجموعه رهبری شد. علی مطهری، نماینده تهران در مجلس نیز نظارت پذیر نبودن رهبر جمهوری اسلامی را غیرعقلایی و غیراسلامی دانسته بود.

این اظهارنظر‌ها با واکنش تند برخی از اعضای مجلس خبرگان رهبری و فرماندهان سپاه روبرو شد. کانون عالی بسیج چندی پیش از شورای نگهبان خواست که با شجاعت و قاطعیت، این افراد را رد صلاحیت کند. دبیر شورای نگهبان هم اگر چه نامی از این افراد نبرد، اما به صورت تلویحی از رد صلاحیت آن‌ها در شورای نگهبان خبر داد و گفت که «گاهی افرادی هستند که ما نمی‌توانیم از لحاظ قانونی او را رد صلاحیت کنیم اما چنانچه او نفوذی باشد دیگر کاری از دست ما برنمی‌آید».

رهبر جمهوری اسلامی ایران هم در جمع ائمه جمعه، رد صلاحیت نامزد‌ها را  نیز بخشی از حق‌الناس دانست و از نهادهای نظارتی و مردم خواست که در انتخابات نسبت به پروژه نفوذ حساس باشند. او شهریور امسال در دیدار با فرماندهان سپاه، نسبت به «پروژه دشمن برای نفوذ در ارکان نظام» هشدار داد و از سازمان اطلاعات سپاه پاسداران خواست که این موضوع را رصد و با آن برخورد کند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.