ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تاخیر دوباره دولت؛ لایحه بودجه بعد از برجام

لایحه بودجه با تاخیر بیش از یک ماه به مجلس می‌رسد. سخنگوی دولت، دلیل این تاخیر را مصلحت دانسته است و نمایندگان می‌گویند که فرصت کافی برای رسیدگی به بودجه ندارند.

لایحه بودجه این هفته نیز به مجلس نمی‌رسد. سخنگوی دولت در نشست هفتگی با خبرنگاران «مصلحت» و «منافع ملی» را دلیل تاخیر در ارائه لایحه بودجه اعلام کرد. ۱۳ نماینده مجلس نیز در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری خواستار ارائه لایحه بودجه به صورت فصلی شدند.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت از «آماده بودن» لایحه بودجه ۹۵ و برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت که «بنا به دلایلی و براساس منافع ملی لایحه بودجه این هفته تقدیم مجلس نشد».

او صبح سه‌شنبه ۲۲ دی، در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت که دلایل تاخیر در لایحه بودجه را بعدا اعلام خواهد و اظهار امیدواری کرد که با همکاری مجلس و دولت، لایحه بودجه پیش از پایان سال به تصویب مجلس برسد.

در حالی که خبرگزاری‌های همسو با دولت دلیل این تاخیر را اعلام نکرده‌اند، خبرگزاری مهر به نقل از سخنگوی دولت خبر داد که لایحه بودجه احتمالا پس از برجام به مجلس ارائه خواهد شد. نوبخت ارائه لایحه بودجه به صورت چند دوازهم را ضروری ندانست و گفت که مجلس زمان کافی را برای رسیدگی به لایحه بودجه را دارد و بنا بر شرایط موجود ارائه لایحه چند دوازهم ضرورتی ندارد.

۱۳نماینده مجلس صبح روز سه شنبه در نامه‌ای از رئیس‌جمهور خواستار ارائه لایحه به صورت چند دوازدهم شدند. این نمایندگان لایحه چند دوازدهم را به مصلحت دولت و ملت نزدیک‌تر دانسته و از دولت خواسته‌اند که هر چه سریع‌تر لایحه چند دوازدهم را به مجلس ارائه کند. این نمایندگان رسیدگی به دو برنامه ششم توسعه و بودجه سال آینده را در مدت زمان باقی مانده از دوره مجلس نهم، غیرممکن دانسته و نوشته‌اند که «دولت قانونا و بنابر مصالح عقلانی مکلف است که لایحه چند دوازدهم را به همراه لایحه کل بودجه به مجلس ارائه کند».

هم‌زمانی با انتخابات

به نظر می‌رسد که هم‌زمانی بررسی لایحه بودجه با زمان تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی که هفتم اسفند برگزار می‌شود، یکی از دلایل نویسندگان این نامه و تاکید آن‌ها بر ارائه لایحه چند دوازدهم باشد. پیش از این محمدحسن ابوترابی، نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی نیز گفته بود که دولت باید لایحه بودجه را به صورت چند دوازدهم آماده کند.

دولت موظف است که هر سال تا ۱۵ آذر لایحه بودجه سال آینده را به نمایندگان ارائه کند. محمدباقر نوبخت پیش از این همزمانی ارائه برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه را دلیل تاخیر یک ماهه دولت عنوان کرده بود. اما چندی بعد، نوسان بازار نفت را یکی از دلایل تاخیر در ارائه لایحه بودجه دانست.

او در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار امیدواری کرد که اجرای برجام دست دولت را برای بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری باز کند. به گفته نوبخت، در بودجه ۹۵ سرمایه‌گذاری ۲۳۱ هزار میلیارد تومانی دولت و شرکت‌های دولتی پیش‌بینی شده است.

رئیس‌ دولت جمهوری اسلامی ایران نیز یک روز قبل از کاهش ۲۵ درصدی وابستگی نفتی بودجه خبر داد و سال ۹۵ را سال رونق اقتصادی ایران خواند. دولت امیدوار است که با اجرای برجام و رفع عملی تحریم‌های مالی و اقتصادی، با جذب سرمایه‌گذاری خارجی، کاهش قیمت نفت را جبران کند.

کاهش قیمت نفت در یک‌سال گذشته دولت جمهوری اسلامی را با کسری بودجه روبرو کرده است. در حالی که خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی کسری بودجه را نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان برآورد کرده است، کار‌شناسان و نمایندگان مجلس از دست‌کم ۵۱ هزار میلیارد تومان کسری بودجه تا پایان سال خبر داده‌اند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.