ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض ابراهیم یزدی به رد صلاحیت دو عضو نهضت آزادی

ابراهیم یزدی می‌گوید نهضت آزادی در هیچ «دادگاه صالحه‌ای» حضور نداشته که از غیرقانونی بودن آن سخن می‌رود. غفار فرزدی و هادی هادی‌زاده به دلیل عضویت در نهضت آزادی رد صلاحیت شده‌اند.

ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت‌ آزادی‌ایران در نامه‌ای خطاب به وزارت کشور به رد صلاحیت غفار فرزدی و هادی هادی‌زاده، دو عضو شورای مرکزی این حزب در دهمین دوره انتخابات مجلس اعتراض کرد.

ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت‌ آزادی‌ایران

به گزارش سایت «میزان‌خبر»، هیأت‌های اجرایی وزارت کشور در استان‌های آذربایجان شرقی و خراسان رضوی، غفار فرزدی و هادی هادی‌زاده، دو استاد دانشگاه را به دلیل عضویت در نهضت آزادی رد صلاحیت کرده‌اند.

در بند دوم ماده ۳۰ قانون انتخابات آمده است: «وابستگان تشکیلاتی و هواداران احزاب، سازمان‌ها و گروه‌هایی که غیرقانونی بودن آن‌ها از طرف مقامات صالحه اعلام شده است، صلاحیت داوطلب شدن برای نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی را ندارند.»

ابراهیم یزدی در نامه خود این تصمیم هیأت‌های اجرایی را «غیرقانونی» خوانده و گفته است نهضت آزادی به‌غیر از دادگاه نظامی دوران حکومت محمدرضا پهلوی، آخرین پادشاه ایران در سال ۱۳۴۳، «در هیچ دادگاهی  محاکمه و محکوم نشده است و آن "مقامات صالحه" مورد اشاره در قانون انتخابات حق ندارند و نمی‌توانند بنا بر سلیقه شخصی و به استناد موارد غیرحقوقی افراد را فاقد صلاحیت داوطلب شدن در انتخابات اعلام نمایند.»

نهضت آزادی ایران یکی از احزاب ملی - مذهبی است که در سال ۱۳۴۰ شکل گرفت. این حزب در ماجرای ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ از آیت‌الله خمینی که بعدها رهبر انقلاب ایران شد حمایت کرد و سپس فعالیت آن ممنوع شد. پس از انقلاب ایران رهبران این حزب از اعضای نخستین دولت پس از انقلاب شدند.

ابراهیم یزدی گفته است نهضت آزادی پس از انقلاب در هیچ «دادگاه صالحه‌ای» حضور نداشته که اکنون از غیرقانونی بودن آن سخن می‌رود.

او افزوده است که احتمالاً برخی نهادهای دولتی به استناد نامه‌ منتسب به خمینی، صلاحیت اعضای نهضت آزادی را در سال‌های اخیر رد کرده‌اند. یزدی گفته است «چنان نامه‌ای نمی‌تواند حقوق شهروندی افراد را سلب کند و استناد به آن جایگاه قانونی ندارد». او همچنین به‌نقل از نزدیکان خمینی نوشته است که این نامه به دستخط رهبر انقلاب ایران نبوده و پس از مرگ او منتشر شده است.

پس از مرگ آیت‌الله خمینی نامه‌ای منتشر شد که در آن او خطاب به وزیر کشور وقت گفته بود اعضای نهضت آزادی «صلاحيت برای هيچ امری از امور دولتی يا قانون‌گذاری يا قضايی را ندارند و ضرر آن‌ها... از ضرر گروهک‌های ديگر بيشتر و بالاتر است». در این نامه همچنین آمده بود که «نهضت آزادی و افراد آن از اسلام اطلاعی ندارند و با فقه اسلامی آشنا نيستند.» نهضت آزادی همواره نسبت به درستی این نامه از سوی خمینی ابراز تردید کرده است در حالی‌که نیروهای قضائی و حکومتی همیشه به آن استناد کرده‌اند.

ابراهیم یزدی از وزارت کشور خواسته است تا صلاحیت غفار فرزدی و هادی هادی‌زاده دوباره بررسی شود.

این دو کاندیدای عضو شورای مرکزی نهضت آزادی، در نامه‌های جداگانه به هیأت‌های نظارت در استان‌های آذربایجان شرقی و خراسان رضوی، نسبت به رد صلاحیت خود اعتراض کرده‌اند.

افزون بر غفار فرزدی و هادی هادی‌زاده، سه نفر از نیروهای ملی ـ مذهبی به نام‌های محمدحسین غفارزاده، علی فرید یحیایی و حمید کریم حدیثی نیز در شهرهای تبریز و لاهیجان رد صلاحیت شدند.

دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان به‌طور همزمان هفتم اسفند‌ماه ۱۳۹۴ برگزار می‌شوند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • عسکر

    آیت‌الله خمینی در زمان حیاتش در نامه ای خطاب به وزیر کشور وقت نوشت: اعضای نهضت آزادی «صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانون‌گذاری یا قضایی را ندارند و ضرر آن‌ها… از ضرر گروهک‌های دیگر بیشتر و بالاتر است». در این نامه همچنین آمده بود که «نهضت آزادی و افراد آن از اسلام اطلاعی ندارند و با فقه اسلامی آشنا نیستند.»

  • روزبه

    می بخشید فضولی می کنم نهضت آزادی چه برتامه ای. برای تغیر. و حل مشکلات جامعه دارد.. اگر این برنامه جدی باشد که طبیعی که شما را راه ندهند و باید افتخار کنید. و اگر برنامه شما چندان جدی و اساسی نباشد بدرد مردم نمی خورد.

  • hamid

    آقای یزدی اگر ذره‌ای از معنای آزادی میفهمیدی از حق تمام کسانی که استبداد سیاه دینی به آنها اجازه نامزد شدن نداده دفاع می‌کردی نه فقط از رفقای خودت! ! میدانی‌ که این استبداد دینی از حقوق انسان و حقوق شهروند هیچ نمیفهمد و ولایت را بطور مطلقه برای خود میشناسد!! عجب از شما و امثال شما که با فریب می‌خواهید برای این استبداد سیاه چهره " سالم"!؟ بسازید! خدا از گناه شما نگذرد. شاد باشید. حمید