ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رده‌بندی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۱۵: ایران در رتبه ۱۷۳

جدیدترین جدول رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها درباره سال ۲۰۱۵ از سوی گزارشگران بدون مرز منتشر شده است. این گزارش می‌گوید که ایران از سال ۲۰۰۳ در این رده بندی در حال سقوط آزاد است.

سازمان گزارشگران بدون مرز جدیدترین جدول رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۱۵ را منتشر کرده است. ایران در میان ۱۸۰ کشور در رده‌ ۱۷۳ قرار دارد. این گزارش درباره ایران می‌گوید که این کشور از سال ۲۰۰۳ در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در حال سقوط آزاد است.

گزارشگران بدون مرز گزارش کرده که این رده‌بندی منبعی برای شناخت بیشتر وضعیت آزادی رسانه‌ها در جهان است و مورد استناد بسیاری از نهادهای جهانی از جمله سازمان ملل، بانک جهانی و بسیاری از نهادهای ملی در کشورهای جهان قرار می‌گیرد.

در این گزارش، بر اساس حق بنیادین دانستن، بر آزادی رسانه‌ها در جهان بر اساس اصل آزادی مطبوعات و معاهده‌‌های تضمین‌کننده حقوق بشر، تاکید شده است.

صدها نفر از روزنامه‌نگاران و کارشناسان رسانه‌ها، وکلا و مدافعان حقوق بشر برای تهیه این رده‌بندی همکاری کرده‌اند.

فنلاند در صدر جدول سال ۲۰۱۵ قرار دارد و پنج سال است که این عنوان را برای خود حفظ کرده است.

نروژ و دانمارک در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. ترکمنستان، کره شمالی و اریتره در قعر این جدول رده‌بندی قرار گرفته‌اند.

ایالات متحده آمریکا در رتبه ۴٩ و  ژاپن در رتبه۶١ این جدول‌ قرار دارند که هر کدام چند پله افت داشته‌اند. در عوض برزیل ۱۲ رده بالا رفته و به رتبه ٩٩ رسیده است.  روسیه در رده ١۵٢ قرار دارد و ایران، در همان رده ١٧٣ ثابت مانده است.

این گزارش می‌گوید که شناساگرهای به‌دست آمده در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌های سال ٢٠١٥ گزارش‌گران بدون مرز، قطعیت دارند.

سال ٢٠١٤ هم سال پس‌رفت خشونت‌بار آزادی رسانه‌ها دانسته شده است. دو سوم از ١٨٠ کشور حاضر در جدول رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌های سال ٢٠١٥، نسبت به سال گذشته پس رفته‌اند.

شاخص سالانه‌ که معیاری برای سنجش شدت نقض آزادی اطلاع رسانی در جهان است، به سه هزار و ۷۱۹ امتیاز افزایش یافته است. رشدی هشت درصدی نسبت به سال گذشته (سه هزار و ٣٩٥) و نزدیک به ده درصد نسبت به سال ٢٠١٢ (سه هزار و ۴۵۶) داشته است.

بر اساس این گزارش، انتخاب حسن روحانی، روحانی محافظه‌کار و میانه‌رو به ریاست جمهوری در خرداد ماه ۱۳۹۲ تأثیر چندان مثبتی بر وضعیت آزادی اطلاع رسانی در ایران نداشته است.

رسانه‌ها همچنان توقیف می‌شوند و موج بازداشت روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران در دو سال اخیر که از سوی سپاه پاسداران و با همکاری فعالانه دستگاه قضایی تحت نظارت رهبر جمهوری اسلامی سازماندهی شده است، یادآور بازداشت‌های فردای انتخاب پر‌مناقشه انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۳۸۸ است.

در بخشی از این گزارش آمده است: «همچنان بسیاری از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های سال ۸۸ در زندان به‌سر می‌برند. سکوت دولت حسن روحانی در برابر سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی اگر همیارانه نباشد، به عنوان رئیس جمهوری و مسئول اجرای قانون اساسی، دست‌کم پرسش برانگیز است. ایران همچنان با ۵۰ فعال رسانه‌ای زندانی یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌نگاران است.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.