ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله به سفارت عربستان به «عامل بیرونی» نسبت داده شد

مسئولان امنیتی ایران می‌گویند همه چیز از ماجرای حمله به سفارت عربستان روشن شده است. بر این اساس مهاجمان با تلفن از خارج دستور می‌گرفتند و هیچ‌ نهاد حکومتی در این حمله دست نداشت.

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور می‌گوید گزارشی از ماجرای حمله به سفارت عربستان سعودی در اختیار رهبر جمهوری اسلامی قرار می‌گیرد. او گفت حمله‌کنندگان عضو هیچ نهاد حکومتی نبودند و از فردی در خارج از کشور دستور می‌گرفتند که این فرد در خارج دستگیر شده و هم‌اکنون در داخل کشور تحت بازجویی است.

ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران شامگاه شنبه ۱۲ دی به آتش کشیده شد.

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور، امروز پنج‌شنبه یکم بهمن در همایش سراسری استانداران و فرمانداران ایران گفت رئیس جمهوری بررسی رویداد حمله به سفارت عربستان سعودی را به وزارت کشور سپرده بود و این وزارتخانه گزارش خود را آماده کرده و به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ارائه خواهد کرد.

به‌گفته او اکنون «تمام زوایای این ماجرا» برای مسئولان امنیتی مشخص شده است.

ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران شامگاه شنبه ۱۲ دی در واکنش به اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه به دست عربستان، به آتش کشیده شد. در همین روز به کنسولگری عربستان در مشهد نیز حمله شد. پس از آن عربستان کلیه روابط خود با ایران را قطع کرد و بحرین، سودان، سومالی و جیبوتی نیز روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کردند. کویت، اردن، امارت متحده عربی و قطر نیز روابط دیپلماتیک خود با ایران را کاهش دادند. سازمان ملل هم حمله به سفارت عربستان را محکوم کرد.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور در این‌باره گفت: «وزارت کشور همه آنچه که قبل و حین و بعد از این ماجرا باید انجام می‌شد را بدون هیچ ملاحظه‌ای انجام داده است.»

او گفت وزارت کشور از نظر کار ستادی احتمالات لازم درباره تعرض به سفارت عربستان را داده بود و حتی گفته بود «تجمع جلوی سفارت را ممنوع کنید» اما گفتند «خیالتان راحت باشد».

حسین ذوالفقاری مشخص نکرد که چه کسانی گفته‌اند «خیالتان راحت باشد».

او گفت کسانی که به سفارت عربستان حمله کردند «سازماندهی‌شده» آمده بودند و «بیش از ۱۰ سال است که در کرج و تهران و با محورهای فعالیت‌هایی در زمینه امور خیریه و فعالیت‌های مذهبی فعالیت دارند».

به‌گفته او گروهی از مسئولان نیز «دانسته و ندانسته از آن‌ها حمایت کرده‌اند».

ذوالفقاری در مورد این‌که آیا این افراد وابسته به بسیج یا نهادهای حکومتی بودند گفت: «ماجرای سفارت عربستان نه از سوی سازمان و نهادی خاص و نه از سوی پایگاه‌های بسیج سازماندهی نشده‌اند، بلکه سازماندهی آن از سوی فردی در خارج از کشور صورت گرفت.»

او گفت این فرد از طریق شبکه تلگرام ظهر روز حمله دستوراتی را صادر کرده و مهاجمان «نمازشان را خواندند و کوکتل مولوتف‌ها را آماده کردند».

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور افزود: «شخص بیرونی که لیدری این ماجرا را بر عهده داشت به داخل منتقل شده و تحت بازجویی قرار گرفته است.»

مقامات ایرانی پیش از این نیز هیچ‌گونه مسئولیتی را در پیوند با جلوگیری از حمله به سفارت عربستان سعودی تقبل نکردند و با گسترش اعتراض‌های جهانی یک به یک این ماجرا را یا به «عوامل خودسر» یا «نفوذی» و یا حتی برخی رسانه‌های حکومتی آن را به خود عربستان نسبت دادند.

روز گذشته (چهارشنبه) علی خامنه‌ای که برای نخستین بار درباره حمله به سفارت عربستان سعودی سخن می‌گفت، با بیان این‌که این کار «بد است» حساب حزب‌اللهی‌ها را از حمله‌کنندگان جدا کرد و گفت نباید این افراد به بهانه حمله به سفارت عربستان تضعیف شوند و مورد تهاجم قرار گیرند.

مناقشات ایران و عربستان سعودی بر سر حمله به سفارت سعودی همچنان ادامه دارد و کشورهای مختلف جهان خواهان آرام شدن اوضاع شده‌اند و دو کشور را به حل مسالمت‌آمیز اختلاف‌های خود دعوت کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farhad

    همه مثل خودتان اشغال هستند.. همانطوری که اسلام قران شما  اشغالند...

  • جهان آرشید

    به گفته معروف ....... خودتان هستید .

  • حمید

    اتفاقأ این نسبت دادن کاملأ درست است. چرا که بر طبق گفته شاهدان عینی شخص « ابوریحان بیرونی» به همراه چندین تن از بیرونیان دیگر از قبور خود بیرون آمده و با کمک  مردگان زنده مانند خوارجی با وقاحت و بیرویی کامل  به این «فتنه بیروینانه» دست زدند!

  • میترا

    فقط کسی که با حمایت عامل بیرونی بر سر کار آمده می تواند همه چیز را به عوامل بیرونی منتسب کند.

  • roozbeh

    برو جانم برو عزیزم والا بلا این حناتون رنگ نداره دیگه.

  • مومن

    مثل همیشه کثافت کاری بزرگی کرده اند و حالا باید این ... ها را بخورند تا همه چیز به و ضع عادی باز گردد. تسخیر سفارت آمریکا، گروگان گیری کارکنان سفارت ، تخریب سفارت انگلستان ، گروگانگیری ملوانان انگلیسی ، گروگانگیری ملوانان آمریکایی، گروگانگیری افراد دو ملیتی به عنوان جاسوس ، گروگانگیری روز نامه نگاران دو ملیتی ... و این داستان انقلاب اسلامی ما مردم ایران است که از سال 1357 ادامه دارد.