ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حسن روحانی: احراز صلاحیت واقعی با مردم است

حسن روحانی با انتقاد از عملکرد هیات‌های نظارت، از ادامه رایزنی دولت با شورای نگهبان خبر داد. اما قائم مقام وزیر کشور می‌گوید دولت به دنبال تائید صلاحیت همه نیست.

یک‌روز پس از آنکه رهبر جمهوری اسلامی ایران عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها را قابل تقدیر خواند، رئیس جمهوری ایران، «احراز صلاحیت واقعی» را متعلق به مردم دانست و گفت: «این ملت است که پای صندوق، کسی را که اصلح و بهتر است، برمی‌گزیند.»

حسن روحانی از رد صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی هیات‌های نظارت انتقاد کرد و گفت: «مجلس شورای اسلامی، نامش خانه ملت است، نه خانه یک جناح.»

رئیس جمهوری ایران پنجشنبه اول بهمن در همایش استانداران و فرماندارن، با اشاره به این‌که براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، اقلیت‌های مذهبی نیز در مجلس نماینده دارند، گفت: «آیا اکنون ما باید یک جناحی را که جمعیت خودش و هوادارانش به چیزی حدود ۱۰ میلیون نفر می‌رسد، نادیده بگیرم؟»

او کشور را متعلق به همه «بخش‌ها» و «جناح‌ها» دانست و گفت: «همه گروه‌ها و جناح‌ها باید بتوانند نمایندگان خودشان را در خانه ملت داشته باشند. اگر قرار است یک جناح در انتخابات حضور داشته باشد و یک جناح نه، دیگر به چه دلیل انتخابات برگزار می‌کنیم؟»

رئیس دولت که پیش از این هم گفته بود؛ «از همه اختیارات خود برای احقاق حقوق رد صلاحیت شده‌گان استفاده می‌کند»، از ادامه رایزنی‌های دولت با شورای نگهبان خبر داد و گفت: «از وزرای کشور و اطلاعات خواسته‌ام که به طور کامل با شورای نگهبان همکاری و تعامل کنند و رایزنی‌های خودمان را استمرار می‌دهیم.»

روحانی همچنین با بیان این‌که «احراز صلاحیت واقعی، متعلق به مردم است و این ملت است که پای صندوق رأی آن کسی را که بهتر و اصلح است، برمی‌گزیند»، گفت: «هیچ مقامی در این کشور بدون رای مستقیم یا غیرمستقیم مردم اعتبار ندارد.»

به دنبال تائید صلاحیت همه نیستیم

در همین رابطه، قائم مقام وزیر کشور از ادامه رایزنی وزارت کشور با شورای نگهبان خبر داد و گفت: «به دنبال تائید صلاحیت افرادی هستیم که به نظام و اسلام اعتقاد دارند.»

حسینعلی امیری از نشست‌های متعدد وزارت کشور و شورای نگهبان به منظور بازگشت کسانی که عدم احراز یا رد صلاحیت شده‌اند، خبر داد و گفت: «ما نیز معتقدیم انسان‌های ناصالح که مرتکب جرم شده‌اند و اسلام و ولایت فقیه را قبول ندارند، نباید وارد مجلس شوند. ما هم به‌دنبال رد این افراد هستیم و از آن‌ها دفاع نمی‌کنیم. ما این موضوع را به آیت‌الله جنتی هم گفتیم که دولت از چنین افرادی دفاع نمی‌کند.»

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات مجلس خبرگان رهبری هفتم اسفند برگزار می‌شود. هیات نظارت بر انتخابات تنها چهل درصد از دواطلبان نمایندگی مجلس را تائید صلاحیت کرده است. حسین مرعشی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفته بود که اکثریت رد صلاحیت‌شدگان از گروه‌های اصلاح‌طلب هستند.

عملکرد هیات نظارت بر انتخابات با انتقاد رئیس جمهوری، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی از گروه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان روبرو شد. وزیر کشور روز گذشته از رایزنی خود با شورای نگهبان و ارائه گزارش رد صلاحیت‌ها به رهبر جمهوری اسلامی خبر داده بود.

با این حال رهبر جمهوری اسلامی ۳۰ دی، در دیدار با دست‌اندرکاران انتخابات، از هیات‌های نظارت خواست که از «تیرهای تهمتی که به سوی آن‌ها روانه می‌شود»، نترسند.

سخنگوی هیات مرکزی نظارت در همین روز گفته بود که احتمال تائید صلاحیت ۱۰ تا ۱۵ درصد از کسانی که صلاحیت‌شان احراز نشده است، وجود دارد.

در همین زمینه

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Mehran

    آقای روحانی برادر عزیز من خودت بهتر از همه ما میدانی عامل انسداد سیاسی و اقتصادی خامنه ای و باند ضد ایرانی اوست. اگر مرد مبارزه با این عناصر کثیف و تا استخوان فاسد هستی تا ابد نام نیک از خود بر جا خواهی گذاشت.

  • Farid

    همه جای دنیای متمدن٬  همه مرد م حق  رای دادن  و انتخاب شدن دارند مگر خلاف جناییاثبات شده  کرده باشند.  کسی  هم حق ندارد از افراد دیگر  جویای عقیده سیاسی و مذهبی شان شود. این جزو  اصولی اساسی حق بشر مدون در سازمان ملل است . 

  • نیستا

    خسن روجانی مثل حاتمی دروغو است. اخومندها درغ مصلحتی مجاز میدانند. مصلحت را هم خودشان تشخیص مسدهند جون خود مجتهد میدانند و پس دروغ مصلحتی احتهاد میکنندو خاتمی و روحانی و امثالهم کارگزار و نکر خامانه استبداد و نظان ظاغوتی و ضد بشزی جموهوری دروغین و اسلامی پان شیعه هستند. اگر یک چو شرافت در وجود روحانی باشد همین لان باید استعفا بدهد و به عنوان اعتراض به ناددیه گرفتن حق کاندیداتوری میلیونها ایرانی دیگراندش استعفا دهد. ولی او درغگو است. او وظیفه نوکری اربابش خامنه ای و نظامیان کوتاچی دزد ایران به خوبی در اسفند انجام خواهد اد. دوسال مزردم سز کار گذاشت و صد زور گذشت هیچ اتفاقی نیفتاد. فقط با نابودی نظام جمهوزس اسلانی و بر قر را ینظام سکولار دمکراسی /ازادی واقعی به مردم ایران میرسد فقظ سرنگونیگ یان ان و جایگزینی حکومت سکلار دمرکارسی اسن . ولی من مطمئنم این سل و یا شای د د نسل دیگر نگ دمرکاسی نخواهد دید. رد صلاحیت گسترده بویزه در خبران ثابت کرد همچنان دیکتاوری آخوندی-نظامی برای دهس ال دگر ادامه اردو مردان میانسال دموکراسی به ور خواهید بودو ئی چوانان شاید امیدورا باشن شاید بیست سالدیگر با یک اتفاقی مثل حمله نظامی و تجزیه و ش.ورش حهمگتنی شتید بخشیهای از ایران به رآردای برسند. تا ده سا دیگر شما نکبت جمهورسی الاینمیمی تجمل خواهید کرد: 12- افزایش فز 23- برافرشتن کاخ در مقابل کوخه 3- افزایش فقر و فجشا 40 افزیش کوکان خیبای 5 صارات دخرات به کشورهای عرب 5-رانت خواری5- اختلاس پروار شدن هر چه بیشتر نظامیان 6- ریکاری، دزدی و نزول اخلاقی 7 قتل و کشتار8 افراتیش قاچاق و اعتیاد ...