ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تکذیب رایزنی دولت با شورای نگهبان بر سر رد صلاحیت‌ها

سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات هر گونه جلسه مشترک میان دولت و شورای نگهبان را تکذیب کرد. برخی از احزاب اصلاح‌طلب می‌گویند که امکان رقابت ندارند.

سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات هر گونه رایزنی با شورای نگهبان به منظور بازنگری در تائید صلاحیت‌ها را تکذیب کرد و گفت که تا به حال «در شورا جلسه‌ای برگزار نشده است.»

سیامک ره‌پیک، سخنگوی هیات مرکزی نظارت عصر جمعه دوم بهمن، رایزنی دولت با شورای نگهبان را تکذیب کرد و گفت: «در بعضی جا‌ها عنوان شده که جلساتی با شورای نگهبان داشته‌ یا رایزنی کرده‌اند، در حالی که در شورا جلسه‌ای برگزار نشده و رایزنی انجام نشده است.»

ره‌پیک در حالی این خبرها را تکذیب می‌کند که روز گذشته رئیس جمهوری و قائم مقام وزارت کشور از ادامه رایزنی‌های دولت با این شورا خبر داده بودند.

حسن روحانی در همایش استانداران و فرمانداران گفته بود که معاون اول رئیس جمهوری به همراه وزرای کشور و اطلاعات به رایزنی با شورای نگهبان ادامه می‌دهند. او پیش از این نیز گفته بود که از «همه اختیارات قانونی» خود برای تائید صلاحیت کسانی که «بدون مستندات قانونی» رد صلاحیت شده‌اند، استفاده خواهد کرد.

حسینعلی امیری، قائم مقام وزارت کشور، در همین همایش مدعی شده بود که عصر پنجشنبه اول بهمن، جلسه‌ای مشترک میان وزیر کشور و شورای نگهبان برگزار خواهد شد. در همین رابطه وزیر کشور نیز از رایزنی خود با مسئولان شورای نگهبان خبر داده و گفته بود که به تجدید نظر در بررسی صلاحیت‌ها امیدوار است.

علاوه بر مقام‌های دولتی، رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هم از تشکیل کمیته ویژه‌ای به منظور رایزنی با شورای نگهبان خبر داده و گفته بود که گزارش رد صلاحیت‌ها را به صورت کتبی یا شفاهی به رهبر جمهوری اسلامی ایران ارائه خواهند کرد.

رهبر جمهوری اسلامی روز ۳۰ دی، در دیدار با دست‌اندرکاران هیات‌های نظارت و اجرایی انتخابات، عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها را قابل تقدیر دانست.

سخنگوی هیات مرکزی نظارت، پیش از این از تائید صلاحیت حدود ۴۰ درصد از داوطلبان نمایندگی انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داده بود. ره‌پیک اول بهمن نیز گفت که احتمال تائید صلاحیت ۱۰ تا ۱۵ درصد از کسانی که احراز صلاحیت نشده‌اند، وجود دارد.

"اصلاح‌طلبان از صحنه نمی‌روند"

محسن رهامی، رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان که در این دوره از انتخابات رد صلاحیت شده است، گفته بود که اصلاح‌طلبان امکان ارائه لیست انتخاباتی را در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه ندارند. در همین رابطه، مجمع نیروهای خط امام با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «امکان رقابت در هیچ یک از حوزه‌های انتخابیه را ندارد.»

مجید فراهانی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان هم از تائید صلاحیت تنها هشت نامزد این حزب خبر داد و گفت که «ما قطعا در این انتخابات حضور پیدا می‌کنیم.» رئیس ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان تهران، از ادامه حضور اصلاح‌طلبان «تحت هر شرایطی» در انتخابات خبر داده و گفته بود که با «نامزدهای کمتر شناخته شده‌ای که تائید صلاحیت شده‌اند»، به منظور ارائه لیست انتخاباتی مذاکره می‌کنیم.

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هفتم اسفند برگزار می‌شود. نزدیک به ۱۲ هزار داوطلب برای نمایندگی مجلس ثبت‌نام کرده بودند که حدود هفت هزار نفر از آنان از سوی هیات‌های نظارت و اجرایی رد صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت شده‌اند.

به گفته سخنگوی هیات مرکزی نظارت، احتمال رد صلاحیت نامزدهایی که در هیات‌های نظارت تائید صلاحیت شده‌اند، از سوی شورای نگهبان وجود دارد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حمید

    تا زمانیکه رایزنی به رایمردی تغییر پیدا نکند هیچی عوض نمیشود!

  • faryad

    عبدالکریم لاهیجی می‌گوید: «همانطور که گفتم نه جمهوری اسلامی جمهوری است و نه مجلس شورای اسلامی، مجلس قانون​گذاری‌ست. برای اینکه، چنان‌که می‌دانید، تمام مصوبات این مجلس قانون​گذاری را یک گروه شش نفره به​عنوان فقهای شورای نگهبان که منصوب مستقیم یا غیرمستقیم رهبر هستند، می​توانند سانسور بکنند. یعنی ما چه از نظر سیاسی و چه از نظر حقوقی با نظامی مواجه هستیم که رای شش معمم و روحانی بر رای نمایندگان مردم برتری دارد!

  • naseem

    به دنبال تائید صلاحیت همه نیستیم! در همین رابطه، قائم مقام وزیر کشور از ادامه رایزنی وزارت کشور با شورای نگهبان خبر داد و گفت: «به دنبال تائید صلاحیت افرادی هستیم که به نظام و اسلام اعتقاد دارند.!!» حسینعلی امیری از نشست‌های متعدد وزارت کشور و شورای نگهبان به منظور بازگشت کسانی که عدم احراز یا رد صلاحیت شده‌اند، خبر داد و گفت: «ما نیز معتقدیم انسان‌های ناصالح که مرتکب جرم شده‌اند و اسلام و ولایت فقیه را قبول ندارند، نباید وارد مجلس شوند.! ما هم به‌دنبال رد این افراد هستیم و از آن‌ها دفاع نمی‌کنیم. ما این موضوع را به آیت‌الله جنتی هم گفتیم که دولت از چنین افرادی دفاع نمی‌کند!