ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لایحه بودجه ۹۵ سال آینده بررسی می‌شود

به‌رغم اصرار دولت بر عدم ارائه لایحه چند دوازدهم، بررسی نهایی لایحه بودجه در مجلس به سال آینده موکول شد. دولت باید امور اجرایی را با تنخواه پیش ببرد.

بررسی نهایی لایحه بودجه تا پایان سال امکان‌پذیر نیست، برای همین دولت ناچار است که دو ماه نخست سال آینده را با تنخواه سپری کند.

کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به کلیات لایحه بودجه ۹۵ رای مثبت داد اما اعضای این کمیسیون می‌گویند که تصویب بودجه تا پایان سال امکان‌پذیر نیست.

اسماعیل جلیلی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یک‌شنبه چهارم بهمن از تصویب کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق خبر داد و گفت: «برای اداره کشور در ماه‌های اول سال ۹۵ تنخواه در اختیار دولت قرار می‌دهیم.»

پیش از این ۱۳ نماینده مجلس از دولت خواسته بودند که همراه با لایحه بودجه سالانه یک لایحه «چند دوازدهم» نیز ارائه کند، اما سخنگوی دولت این اقدام را «غیرضروری» و «غیرلازم» دانسته و گفته بود که «مجلس فرصت کافی برای رسیدگی به لایحه بودجه دارد.»

حال به‌رغم خودداری دولت از ارائه لایحه چند دوازدهم، مجلس در نظر دارد که لایحه بودجه سالانه را به صورت چند دوازدهم تصویب کند. به گفته جلیلی، این تنخواه به صورت دو دوازدهم و یا سه دوازدهم خواهد بود.

پیش از این رئیس مجلس شورای اسلامی هم از دولت خواسته بود که لایحه بودجه چند دوازدهم به مجلس ارائه کند. اما عضو کمیسیون برنامه و بودجه، تصویب تنخواه برای دولت را از اختیارات مجلس دانست.

او همچنین از مخالفت هیات رئیسه مجلس با بررسی لایحه تا پایان اسفند امسال خبر داد و گفت: «ما پیشنهاد کرده بودیم که بودجه تا پیش از انتخابات هفتم اسفند در کمیسیون تلفیق به پایان برسد و بعد از انتخابات هم بررسی آن در صحن علنی تا پایان سال ادامه یابد که هیات رئیسه با این پیشنهاد موافقت نکرد.»

دولت لایحه بودجه ۹۵ را با بیش از چهل روز تاخیر به مجلس ارائه کرد. سخنگوی دولت، «مصلحت ملی» را دلیل این تاخیر عنوان کرده و گفته بود که «ما منتظر اجرایی شدن برجام بودیم تا برآوردهای بودجه به واقعیت نزدیک باشد.»

با این حال برخی از کار‌شناسان و نمایندگان مجلس، درآمدهای نفتی و مالیاتی پیش‌بینی شده را «غیرواقعی» می‌دانند. دولت قیمت هر بشکه نفت را ۴۰ دلار و میزان صادرات روزانه نفت را ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه برآورد کرده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، این برآورد‌ها را غیرواقعی دانسته و از «تعدیل قیمت نفت» در بررسی‌های مجلس خبر داده بود. همچنین رئیس کمیسیون انرژی گفته بود که «قیمت نفت به صورت دو نرخی تعیین می‌شود.»

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.