ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

علی مطهری: آزادی بیان در شرایط مطلوبی نیست

علی مطهری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، گفته است که جمهوری اسلامی در بحث آزادی بیان همواره دچار فراز و نشیب بوده است.

علی مطهری، نماینده مجلس ایران گفته است که جمهوری اسلامی در بحث آزادی بیان همواره دچار فراز و نشیب بوده است.

علی مطهری در کنار مجسمه پدرش

این نماینده تهران در مجلس که شورای نگهبان صلاحیتش را برای نامزدی نمایندگی مجلس دهم رد کرده است، در گفت‌وگویی با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) از دوره اصلاحات به عنوان دورانی یاد کرده که آزادی بیان در حد قابل قبولی وجود داشته است.

او اضافه کرده که در دولت نهم آزادی بیان به‌طور نسبی حاکم بوده، اما «همزمان با آغاز کار دولت دهم و پس از حوادث سال ۸۸، شاهد مشکلاتی در مسیر آزادی بیان بودیم که این مشکلات تا امروز نیز ادامه داشته‌ است.»

علی مطهری یک سال پیش، در نهم بهمن ماه سال ۹۳ هم گفته بود که فضای آزادی بیان در دولت روحانی کمتر شده است، «چون وقتی دولتی سر کار بیاید که گرایش اصلاح‌طلبی دارد، از آن طرف فشار بیش‌تری وارد می‌کنند.»

مطهری در صحبت‌های خود اما تاکید کرده که آزادی بیان در دوره‌هایی مثل دوران جنگ به این دلیل که کشور در شرایط ویژه‌ای قرار دارد، چندان قابل استناد نیست و «در واقع نمی‌توان وضعیت آزادی بیان در دوران جنگ را ملاک قرار داد. در دوران سازندگی نیز از آن‌جا که کشور درگیر سازندگی پس از جنگ و جبران خسارت‌های ناشی از آن بود، توجه‌ها بیشتر به سازندگی بود اما به‌طور کلی آزادی بیان در دوران سازندگی نیز به آن شکل مطلوب وجود نداشت.»

او چهارم فروردین ماه امسال هم درباره آزادی بیان گفته بود که قرار نبود کسی نتواند از ولی فقیه انتقاد کند: «در دولت فعلی فضا خوب نیست. فضا بسته است، مطبوعات می‌ترسند به خیلی از مسائل وارد شوند. قرار بر چنین اتفاقی نبود که کسی نتواند اظهار نظر کند. این معنی ندارد که چون نظر ولی فقیه است، دیگر کسی نتواند حرف بزند.»

انگیزه‌های انقلاب سال ۵۷ بخش دیگری از صحبت‌های روز ۱۴ بهمن ۹۴ مطهری با خبرگزاری ایلناست. او مهم‌ترین ایده و انگیزه انقلاب را «اسلام» دانسته و گفته است: «اگر بخواهیم همین بحث اسلام را به صورت جزیی‌تر بیان کنیم باید بگوییم اسلام در شعارهایی همچون عدالت، آزادی و آزادی بیان، استقلال فرهنگی، اخلاق و معنویت نمود می‌یابد.»

مطهری در آن‌چه که «آسیب‌شناسی عدم موفقیت در دستیابی کامل به عدالت اجتماعی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی» خوانده شده نیز گفته است: «هنگامی که عدالت نباشد، دو طبقه در جامعه به وجود می‌آید. یک طبقه محروم که با احساس محرومیت و عقده‌های روانی زندگی می‌کند و یک طبقه برخوردار که معمولا پرتوقع شده و درنتیجه تعادل روانی جامعه به هم می‌خورد.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • كشكساب

    با درود بر همه ايرانيان . ( ازادي نسبي ) كه الان هم وجود دارد ، در انفرادي هم وجود دارد مثلا ميتواني بگويي ، تشنه هستم ، پس ازاد هستي كه ، چيزي بگويي . و اما پدرش كه در زمان محمد رضا شاه فقيد ، مسئول تدوين كتاب در اموزش و پرورش بود و بعدا عضو مهم شوراي انقلاب كه براي سياستهاي كلي مثل كشتار نظاميان ، تشكيل شد ، بود ، ميگفت ايرانيان چون از روي آتش ميپرند وحشي هستند و اينك ، خَلَفِ او ، ناراحت است كه چرا حق وكيل شدن همين وحشيهاي مورد ادعادي ( پدرِ ملعونش ) را بدست نياورده ، مشتي بي شرم و غارتگر ضد ايراني، از خواب ، تنبلي و بي عرضه بودنِ من ، بهره ميبرند . پاينده ايراني ، سربلند ايراني

  • اکبر

    حقیقت گو ***گفتی ---- زمانه: کاربر گرامی لطفا به دیگر کاربران توهین نکنید و اگر مایل به گفت و گو هستید، به جای ناسزا استدلال کنید.

  • میترا

    فقهای شیعه تا بوده مجسمه سازی و تصویر گری را حرام اعلام می کردند. خیلی دوست دارم بدانم الان از کجای فقه شان درآورده اند که حلال شده. تشیع مذهب پویایی است، هر جا منافع ملانصرالدین حکم کند احکام دین را هم عوض می کنند.

  • حقیقتگو

    باز این ریشوی آخوند زاده کلاغه پیداش شد و از بالای درخت اسلام شروع به قارقار کردن کرد. فرزند آخوند کی و کجا و چه زمانی در اسلام آزای بیان وجود داشته که نبودش تو را دلخور کرده؟ ابله بیشعور بی وجدان و بی غیرت و مفت خور ارتجاع سیاه حقوق و مزایای علی خامنه ای رو بگیر و در داخل کت شلوارت ساکت باش. این اراجیف بچه آخوند برای گول زدن کور مغزان بیسواد است که اختیار جان و مال و ناموس و فهم و شعورشان در گروی آخوندهاست. در عکس بوضوح تمام دو تن از مخترعان صنایع اسلام سازی در ایران معرف بیننده گان است.