ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغوش باز مدارس ایران به روی مهاجران به روایت آقای وزیر

علی‌اصغر فانی از تحصیل حدود ۴۰۰ هزار دانش‌آموز عراقی و افغانستانی در مدارس ایران خبر داد. این آمار در دیدار با ویلیام پارکز، نماینده جدید یونیسف در ایران ارائه شده است.

وزیر آموزش و پرورش ایران گفته است که هم‌اکنون قریب به ۴۰۰ هزار دانش‌آموز عراقی و افغانستانی در مدارس ایران تحصیل می‌کنند. علی‌اصغر فانی این موضوع را در دیدار با ویلیام پارکز، نماینده جدید یونیسف در ایران مطرح کرده است.

عکس: از آرشیو

این آمار در حالی طرح شده است که اتباع خارجی در ایران در طول سال‌های گذشته همواره برای داشتن حق تحصیل در کنار دانش‌آموزان ایرانی، با مشکلاتی روبه‌رو بوده‌اند و برخی از آن‌ها نیز همچنان حق تحصیل ندارند.

خبرگزاری تسنیم در اردیبهشت ماه سال ۹۴ از قول علی خامنه‌ای رهبر ایران نوشت: «هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرانی که غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل باز بمانند و همه آن‌ها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند.»

روزنامه اعتماد هم مرداد‌ ماه امسال در گزارشی با معرفی چند نمونه‌ از مهاجران محروم از تحصیل در ایران نوشت: «فاطمه موسوی، نوجوان افغان ۱۵ ساله است که تاکنون در مدرسه خودگردان ناصر‌خسرو درس می‌خوانده و امسال باید به کلاس هشتم برود اما هنوز هیچ مدرسه‌ای حاضر به ثبت‌نام او نشده است.»

ریشه‌های تبعیض نژادی در آموزش و پرورش ایران اما عمیق‌تر از ثبت‌نام نکردن دانش‌آموزان مهاجر است.

آذر ماه سال ۹۳، معلم مدرسه ویژه کودکان افغان در پاکدشت و ورامین، از چند دانش‌آموز خود خواسته بود (به‌عنوان تنبیه) تا دست در چاه توالت مدرسه کنند: تنبیه بحث‌برانگیز چهار دانش‌آموز افغان در ایران و اعزام هیات ویژه آموزش و پرورش برای تحقیق درباره تنبیه دانش‌آموزان افغان.

محمد‌رضا احمدی، یکی از این دانش‌آموزان افغان، در مورد آن‌چه در این مدرسه بر آن‌ها گذشت، به خبرگزاری تابناک گفته بود: «ما آن روز دفترمان را به مدرسه نبرده بودیم. آقا به من و سه نفر دیگر گفت از این به بعد یا درس می‌خوانید یا ... می‌خورید. ما خیلی گریه کردیم ولی آقا به امیرحسین گفت باید ما را به دستشویی ببرد، به او گفت که اگر ما این کار را نکنیم او را خط‌کش می‌زند. بعدش امیرحسین ما را به دستشویی برد و حمید انگشت خودش را که داخل دستشویی کرده بود، خورد.»

تحصیلی که خرج برمی‌دارد

با وجود دستور رهبر ایران به منظور ثبت‌نام دانش‌آموزان غیر ایرانی در مدارس این کشور، دانش‌آموزان افغانستانی برای تحصیل در ایران باید هزینه‌ پرداخت کنند که این مبلغ برای مقطع ابتدایی ۱۵۰ هزار تومان، برای مقطع متوسطه اول ۱۸۰ هزار تومان، برای مقطع متوسطه دوم ۲۰۰ هزار تومان و برای تحصیل در هنرستان نیز ۲۵۰ هزار تومان است.

تحصیل در مدارس بر اساس قوانین ایران رایگان است اما این قانون به دلیل بودجه پایین آموزش و پرورش عملا اجرا نمی‌شود.

برابر برآوردهای مقام‌های ایرانی، یک میلیون و ۵۰۰ هزار پناهجوی افغان که غیرمجاز خوانده می‌شوند، در ایران زندگی می‌کنند. این دست از پناهجویان، از هیچ‌گونه خدمات دولتی برخوردار نیستند و مشکلات متعددی در زمینه کار، تحصیل و خدمات درمانی دارند.

از سوی دیگر، علی‌اصغر فانی در دیدار با نماینده جدید یونیسف در تهران گفته است که جمهوری اسلامی به تکنولوژی ایمن‌سازی مدارس دست یافته و این درحالی است که بسیاری از کشورهای توسعه یافته هنوز به این دانش دسترسی ندارند. این در حالی است که خبرگزاری فارس، در نمونه‌ای از خبرهای مربوط به حوادث در مدرسه‌ها، آذرماه سال جاری گزارش داد که آتش‌سوزی در  مدرسه‌ای در یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی، باعث سوختگی یک معلم شده است.

در سال‌های اخیر، آتش‌سوزی در مدارس مهاباد، پیرانشهر، درودزن و سفیلان، تلفات مالی و جانی بسیاری برای دانش‌آموزان ایرانی به همراه داشته است.

در آتش‌سوزی مدرسه سفیلان، ۱۳‌دانش‌آموز دختر و پسر کلاس کشته شدند.

به این ترتیب ۴۰۰ هزار دانش‌آموز عراقی و افغانستانی که به گفته وزیر آموزش و پرورش ایران در مدارس کشور در می‌خوانند، اگر هم این آمار درست باشد، در شرایط ایمنی تحصیل نمی‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حامد

    من جوانی افغانی هستم با دختر ایرانی ازدواج کردیم و در تهران زندگی خوبی داریم دختران ایرانی براستی بسیار گرم و خوش رو هستند و مانند دختران اروپایی هم سردن و هم گرم و سنتی رفتار نمی کنند و روی پا خودشان ایستا ده اند که فرهنگی نادرستی است دو پسر دارم که به خودم رفته اند دارای چشم های بادامی و کمی خشن و تند هستند و با لهجه کامل و اصیل و زیبا افغانی به زییایی سخن می گویند و تنها مشکل ما شناسنامه و مدرسه انهاست بدون مدرسه چطور کار پیدا کنند مردم افغانی و ایرانی هر دو از یک نژاد و فرهنگ و هیچ فرقی با هم ندارند

  • انوسا

    تو به خدا به خاطر خودتان و کشور با این خارجی ازدواج نکنید

  • سعید یاد

    دولتی غار نشین با سیاست نژاد پرستانه، مردمی کم فرهنگ و بی تفاوت، اما گنده گو و از خود متشکر. این ایران گل و بلبل ماست. ایرانی که تنها و تنها باعث شرم است.