ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مهدی چمران: گیلاس ۱۰۰ هزار تومانی حلال است یا حرام؟

رئیس شورای شهر تهران با گلایه از عرضه میوه‌های قاچاق در بازارهای میوه، از فقها خواسته است تا درباره گیلاس کیلویی ۱۰۰ هزار تومان اظهار‌نظر کنند.

بحث عرضه میوه‌های قاچاق در میدان‌های میوه و تره‌بار، به جلسه صبح روز سه‌شنبه، چهارم اسفند شورای شهر تهران رسید و مهدی چمران، رئیس این شورا، از عرضه گیلاس ۱۰۰ هزار تومانی در پایتخت خبر داد.

خبرگزاری فارس در گزارشی درباره این موضوع، این پرسش را از قول رئیس شورای شهر تهران مطرح کرده است که آیا خریدن چنین محصولاتی، حلال است یا حرام: «شنیده‌ام که گیلاس کیلویی ۱۰۰ هزار تومان نیز در میدان و در این فصل ارائه می‌شود که باید فقها اعلام کنند که آیا خرید گیلاس کیلویی ۱۰۰ هزار تومان در این شرایط حلال است یا حرام؟ امیدوارم دستگاه‌های مربوط در این زمینه تلاش بیش‌تری داشته باشند.»

در واکنش به این سوال، کاربران شبکه‌های اجتماعی وارد میدان شده‌اند و از جمله نوشته‌اند که رساله‌های جدید، فصلی درباره خرید گیلاس خواهند داشت.

مهدی چمران همچنین گفته است: «وزارت صنعت‌، ‌معدن و تجارت و تعزیرات باید وارد شوند و از فروش میوه‌های وارداتی جلوگیری کنند.»

مسئولان شهرداری هم گفته‌اند که در بخشنامه‌ای ورود میوه‌های وارداتی به میدان‌های میوه و تره‌بار را ممنوع اعلام کرده‌اند و اگر این میوه‌ها در این بازار‌ها به فروش برسند، جلوی عرضه آن‌ها گرفته می‌شود و پروانه غرفه هم لغو می‌شود.

دیوار کوتاه دستفروشان

چمران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع دستفروشی پرداخته و گفته است که صبح‌ها پلیس ضد شورش در بازار تهران مستقر می‌شود تا دستفروش‌ها نتوانند بساط خود را پهن کنند.

در جلسه امروز شورای شهر تهران، ابوالفضل قناعتی، یکی از اعضای این شورا درباره افزایش اختیارات شرکت حریم‌بان و شهربان در برخورد با دستفروشان گفته است که وقتی دستفروشان با خواهش و درخواست معابر را ترک نمی‌کنند و برای ماموران شهرداری قمه می‌کشند، باید ماموران گردن خود را زیر قمه بگذارند تا درگیری ایجاد نشود؟

حمله ماموران شهرداری به دستفروش‌ها یا مکان‌هایی که تخلف ساختمانی و کاربری در آن‌ها رخ می‌دهد، به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است که به جرم و جنایت می‌انجامد.

اواخر بهمن ماه، ماموران شهرداری شبانه به یک کارواش در سعادت‌آباد حمله کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در گزارش این ماجرا، از قول محسن سرخو، رئیس کمیته حمل ونقل شورای شهر نوشت: «... عوامل شهرداری اقدام به حمله و ضرب و شتم کارگران و تخریب کارواش موقوفه مسجد کرده‌اند و پس از تخریب، با قراردادن نیوجرسی و خاکریزی مقابل در، مانع گذر افراد شدند و از طرفی دو شب قبل از بروز حادثه نیز عوامل شهرداری به محل مذکور مراجعه و به کارگران اعلام کردند، برای پلمپ کارواش مسجد محل را ترک کنند که با مقاومت نگهبان و کارگران شدند و نهایتا با ایجاد درگیری، موقعیت را ترک کردند؛ اما سپس عده دیگری مجددا به کارواش موقوفه حمله و آن را تخریب کردند.»

در موردی دیگر که بیش از یک سال از آن می‌گذرد، علی چراغی که دستفروشی می‌کرد، در مقابل چشمان پسرش، در درگیری با نیروهای پیمانکار شهرداری کشته شد: شهرداری و خونین کردن سفره دستفروشان

پس از آن، پسر او هم که برای امرار معاش خانواده، به جای پدر به دستفروشی مشغول شد، مورد تعرض ماموران شهرداری قرار گرفت:‌ مقاومت مردم در برابر تعرض مأموران شهرداری به فرزند علی چراغی

تا شهریور ماه سال گذشته، وعده‌های داده شده به خانواده چراغی تحقق نیافته باقی‌مانده بود: «هیچ‌کدام از وعده‌های مسئولان درباره قتل علی چراغی عملی نشده است»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.