ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت اردوغان بزرگ‌ترین روزنامه ترکیه را تحت تکفل درآورد

روزنامه «زمان» و خبرگزاری‌های وابسته به آن از این پس می‌بایست زیر نظر نماینده دولت ترکیه فعالیت کنند. طرفداران آزادی بیان تجمع کرده‌اند. پلیس دفتر روزنامه را محاصره کرده است.

دولت رجب طیب اردوغان، روزنامه «زمان» بزرگ‌ترین و پرتیراژترین روزنامه ترکیه را تحت تکفل خود درآورد. نیروهای امنیتی دفتر روزنامه «زمان» در استانبول را محاصره کرده‌اند.

تجمع طرفداران آزادی مطبوعات مقابل دفتر روزنامه «زمان»

خبرگزاری آناتولی گزارش داده است که دادگاهی در استانبول، جمعه ۱۴ اسفند حکمی صادر کرد که به موجب آن روزنامه «زمان» تحت تکفل دولت ترکیه قرار می‌گیرد. به موجب این حکم، از این پس نماینده دولت رجب طیب اردوغان بر کار روزنامه‌نگاران روزنامه «زمان» و نحوه پوشش و انتشار خبرها و گزارش‌های این روزنامه نظارت می‌کند.

در طی فقط چند ساعت پس از اعلام این حکم، عده زیادی از طرفداران آزادی مطبوعات با پلاکاردها و پرچم‌های ترکیه مقابل دفتر روزنامه «زمان» اجتماع کردند. آن‌ها با سوت‌ زدن‌های مکرر و پخش ترانه‌هایی از بلندگو به مصادره روزنامه «زمان» اعتراض می‌کنند. این اعتراضات همچنان ادامه دارد.

روزنامه «زمان» که به فتح‌الله گولن، واعظ، نویسنده و مدرس اخلاق نزدیک است، با تیراژ یک میلیون نسخه پرشمارترین روزنامه ترکیه است. دو خبرگزاری هم به این روزنامه تعلق دارد و علاوه بر ترکیه در کشورهای آذربایجان، قزاقستان، بلغارستان، رومانی و ایالات متحده آمریکا توزیع می‌شود. بسیاری از نویسندگان و روشنفکران صاحب‌نام ترکیه در این روزنامه ستون ثابت دارند.

از دسامبر ۲۰۰۶ به این سو روزنامه زمان تحت عنوان «تودیز زمان» به زبان انگلیسی هم منتشر می‌شود.

در بیانیه‌ای که روزنامه «زمان» در واکنش به حکم دادگاه استانبول انتشار داده آمده است: « آزادی مطبوعات که ملاکی‌ست برای دموکراسی و قوت جامعه مدنی، در ترکیه دوران تاریک و روزهای دشواری را از سر می‌گذراند.»

نویسندگان این بیانیه که در «تودیز زمان» منتشر شده می‌گویند مصادره روزنامه «زمان» در پیوند قرار دارد با تهدید و سرکوب روشنفکران و دگراندیشان ترکیه‌ای، نهادهای مدنی و رسانه‌های مستقل در این کشور که با سیاست‌های دولت رجب طیب اردوغان مخالف‌اند.

سردبیر «تودیز زمان» به خبرگزاری آلمان در استانبول گفته است: «به نظر می‌رسد که دوران رسانه‌های مستقل در ترکیه به سر آمده. با مصادره "زمان" فقط روزنانه جمهوریت و روزنامه سوزجو باقی می‌ماند که آن هم معلوم نیست تا کی.»

در آذر سال جاری جان دوندار سردبیر روزنامه‌ «جمهوریت» و و اردم گول نماینده این روزنامه در آنکارا در پی شکایت رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه بازداشت اما بعد از سه ماه آزاد شدند. با این‌حال پرونده آن‌ها همچنان باز است.

رجب طیب اردوغان گفته بود تا این دو روزنامه‌نگار به سزای خود نرسند، همچنان پرونده آن‌ها را پیگیری می‌کند. قرار است ۲۵ مارس این دو روزنامه‌نگار مجدداً محاکمه شوند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.