ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درگیری مغازه‌داران و دستفروشان در تهران

در آستانه نوروز تنش بین مغازه‌داران و دستفروشان تهران شدت گرفته است. مغازه‌داران می‌گویند اجناس ارزان دستفروشان به کسب و کار آن‌ها ضرر می‌زند، دستفروشان هم می‌گویند خریداران آن‌ها از قشرهای فقیرند و آن‌ها هم حق دارند خرید نوروزی بکنند.

در ادامه تنش‌های روز یکشنبه مغازه‌داران با دستفروشان تهران، تعدادی از مغازه‌داران بازار میلاد قائم برای جلوگیری از فعالیت دستفروشان به زور متوسل شدند.

اعتراض برخی مغازه‌داران نسبت به حضور دستفروشان

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) امروز دوشنبه ۱۷ اسفند، تعدادی از مغاره‌داران بازار میلاد قائم (شانزه لیزه) تهران برای جلوگیری از فعالیت دستفروشان با آن‌ها درگیر شدند.

مغازه‌داران می‌گویند رقابت بین آن‌ها و دستفروشان برابر نیست چون مغازه‌داران هزینه‌هایی را می‌پردازند که دستفروشان هیچ یک از این مسئولیت‌ها را ندارند.

به‌گفته کسبه، آن‌ها هر ساله در آستانه شب عید که می‌توانند رونقی را در بازارشان شاهد باشند با معضلی به نام دستفروشی مواجه هستند و هیچ مسئولی هم پاسخگوی این مشکل نیست.

یکی از مغازه‌داران با بیان این‌که آنقدر نسبت به این موضوع اعتراض خواهند کرد تا به نتیجه برسد، افزود روز یکشنبه نماینده شهردار تهران به این بازار آمد و برای یافتن راهکاری با مغازه‌داران گفت‌وگو کرد اما این مذاکرات هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

به‌گفته یک مغازه‌دار دیگر مغازه‌ها در ایام سال با کاهش فروش و رکود روبه‌رو‌ هستند و در ایامی مثل نوروز که فروش آن‌ها افزایش می‌یابد، دستفروشان مانع می‌شوند و بازارشان را خراب می‌کنند و مردم نیز به دلیل ارزانی به سمت آن‌ها می‌روند.

در همین حال، یکی از دستفروشان که با مغازه‌داران درگیر شده بود، گفت: «بسیاری از مردم توان مالی کافی ندارند و ما نیز اجناس ارزان‌تری با کیفیت خوب تهیه می‌کنیم و می‌فروشیم.»

او فروش دستفروشان را به سود قشرهای کم درآمد دانست و گفت: «نباید فقط به فکر قشر مرفه جامعه بود.»

دستفروشان معتقدند که کار آن‌ها مانع فعالیت مغازه‌داران نیست.

عصر روز یکشنبه ۱۶ اسفند در سه‌راه جمهوری - خیابان امیر اکرم تهران تعداد بسیاری از فروشندگان پوشاک در اعتراض به حضور دستفروشان، مغازه‌های خود را به حالت نیمه‌تعطیل و تعطیل درآوردند و کرکره‌های مغازه‌ها را پایین کشیدند. آنها دست به تجمع اعتراضی زدند و از نیروی انتظامی که در محل حضور یافته بود، خواستار جمع‌کردن بساط دستفروشان و حمایت از مغازه‌داران شدند.

سر در برخی مغازه‌ها پلاکاردها و پارچه‌هایی با جملات اعتراضی در مورد حضور دستفروشان نصب شده است. روی یکی از این پارچه‌ها نوشته شده بود: «به دلیل جمع‌آوری نکردن سد معبر و دستفروشان طی دو روز کسبه بازار میلاد قائم اعتصاب نموده و پاساژ تعطیل است.»

مغازه‌داران با این حرکت اعتراضی قصد دارند شهرداری را مجبور سازند تا نسبت به جمع‌آوری بساط دستفروشان اقدام کند.

نیروی انتظامی ایران و مأموران شهرداری‌ها در سال‌های اخیر بارها با دستفروشان با خشونت رفتار کرده‌‌اند. یک سال پیش یونس عساکره، دستفروش خرمشهری در اعتراض به جمع کردن دکه میوه‌فروشی‌ خود در مقابل شهرداری این شهر خودسوزی کرد. همچنین، چندی پیش تصاویر برهم ریختن بساط میوه‌فروشان خیابان شادمان توسط مأموران شهرداری منتشر شد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دکتر عبدالعزیز ساقی رامهــرمزی

    با درود بر شما ایران گرامی تر از جان آن اندازه دارایی و زمینه ی کار آفرینی دارد که اگر درآمد نفت به سرمایه گزاری و ساخت کارخانه ها ویژه شود هیچ بیکاری در کشور اهورایی امان بر جا نخواهد ماند برای نمونه شهرستان رامهـــرمز خوزستان دارای نفت گاز ماسه شن سیمان گچ و زمینه های گردشگری مانند کوه آتش ، زیست بوم شکار قدغن پرورش آهوی دیمه ی رامهرمز، سد جرّه ی رامهرمز و سد زیر زرد رامهرمز می باشد زمینه ی کشاورزی هم تا دلتان بخواهد دارد ولی آمار بیکارانش سر به آسمان می ساید.

  • منطقی

    البته دستفروشان افرادی تهیدست و آسیب پذیر هستند که غالبا زندگی سختی دارند و از سر ناچاری و کسب پولی بخور و نمیر به این کار اقدام میکنند. اما به هر حال باید  عادل باشیم در حق آن مغازه داری که دارد مالیات میدهد , قسط میدهد , پول آب و برق و تلفن و اینترنت میدهد , اجاره میدهد , بیمه میدهد و ...  .  آیا دولت باید بگذارد که دستفروشان با اجناس ارزان و قلابی خود , آن مغازه دار را ورشکست کنند تا او هم فردا برود دست فروشی ؟!

  • حقیقتگو

    بجای آنکه بر علیه رژیم چپاولگر امپریالیستی استبدادی آخوندی که مسبب فاجعه اقتصادی و گرانی و احتکار و بیکاری است متوسل به زور شوند بجان دست فروشان بدبخت میشوند. این است فهم و شعور و غیرت و همبستگی مردمی در قفس اسلام گرففتار شده. درتهران اکثریت از فاجعه اقتصادی می نالند و علیانه فقط روزگار را مسبب بدبختیشان می دانند.