ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فتواهای نوروزی خامنه‌ای: دید و بازدید با "بی‌حجاب‌"ها مشروط است

رهبر ایران دید و بازدید با "بی‌حجاب‌"ها را مشروط دانسته و گفته است که چیدن سفره هفت‌سین و رسم سیزده‌بدر، فاقد جنبه مذهبی است.

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در آستانه سال نوی هجری خورشیدی، با انتشار "استفتا"هایی، نظر او را درباره دید و بازدید با "بدحجاب‌ها و بی‌حجاب‌ها"، چیدن سفره هفت سین و رسم "سیزده‌بدر" منتشر کرده است.

احکام نوروز در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر ایران

بر اساس این پرسش و پاسخ‌ها، رهبر ایران دید و بازدید با "بی‌حجاب‌"ها را مشروط دانسته و گفته است که چیدن سفره هفت‌سین و رسم سیزده‌بدر، فاقد جنبه مذهبی است.

بر اساس آن‌چه که دفتر رهبر ایران منتشر کرده و رسانه‌های داخلی از جمله خبرگزاری صداو‌سیما آن را بازنشر کرده‌اند، فردی از علی خامنه‌ای پرسیده است: «نیمی از فامیل نزدیک من اهل حجاب نیستند و در مهمانی‌ها روسری سر نمی‌کنند و در جواب می‌گویند دل آدم پاک باشد و از این قبیل حرف‌ها. من نیز با ایشان بزرگ شده‌ام و چهار سال است سعی در رعایت احکام دینی دارم. رفت و آمدم را با ایشان کم کردم و سالی یکی دو بار برای صله رحم رفت و آمد داریم. حال تکلیفم را نمیدانم آیا باید با ایشان قطع رابطه کنم یا همین‌طور ادامه بدهم؟»

علی خامنه‌ای در پاسخ به این استفتا گفته است: «اگر معاشرت با آنان مستلزم ارتکاب گناه نبوده و نیز موجب تأیید ایشان در عدم التزام به امور دینی نباشد، مانعی ندارد. ولی به هر حال لازم است حریم و ضوابط شرعی مراعات گردد و اگر احتمال بدهید که ترک معاشرت با آن‌ها موقتا موجب خودداری آن‌ها از ارتکاب معصیت می‏‌شود، به عنوان امر به معروف و نهی از منکر واجب است.»

خامنه‌ای همچنین گفته است که باید توجه داشت قطع صله رحم جایز نیست، اما صله‌ رحم منحصر به دید و بازدید نیست بلکه از ‏طرق دیگر مانند تلفن، نامه و امثال آن نیز محقق می‌شود.‏

بحث‌های این‌چنینی مبانی تعریف «خودی و غیر‌خودی» در جمهوری اسلامی هستند و زمینه ایجاد نفاق را میان گروه‌های مختلف مردم فراهم می‌کنند.

رهبر ایران همچنین گفته است که پهن کردن و چیدن سفره هفت سین در نوروز فی نفسه اشکال ندارد، هر چند این‌گونه امور جنبه مذهبی ندارد.

او درباره مراسم روز سیزدهم فروردین (سیزده بدر) هم گفته است که فی نفسه حرام نیست، هر چند چنین چیزی مبنای شرعی ندارد.

به نظر می‌رسد پیدا کردن مبنای شرعی برای همه امور به یکی از دغدغه‌های علی خامنه‌ای تبدیل شده است.

روز دوشنبه ۲۴ اسفند و یک روز پیش از مراسم چهارشنبه‌سوری در ایران هم پاسخ او به استفتایی درباره این روز منتشر شد: «چهارشنبه‌سوری هیچ مبنای شرعی ندارد و مناسب است از آن اجتناب شود.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • قیصر

    منسوخ شدن مراسمات عیدنوروز و نچیدن سفره هفت سین در چندسال اخیر نشان از تبعیت ملت از حضرت آقا دارد البته بواسطه اینکه اصولن این رفتارها در منازل صورت میگیرد این تبعیت مشهود نبوده و پوشیده است اما خب به عوض آن ، در منزل ماندن مردم در سیزده بدر و خلوت بودن تفرجگاهها در این روز موید و مستند محکمی بر مدعای تبعیت ملت از مقتدای خویش است..

  • شاهد

    اقای خامنه ای رهبر جنبش شیعه گری امام زمانی است که هدفش ساختن " انسان نوین " است همانطور که اقای خمینی بعد لز ورود در سخنرانی بهشت زهرا به مردم ایران وعده داد : دلخوش نباشید به این چیزها ما شما را ادم می کنیم . انسان نوین باید در رفتار خصوصی خود معیار جامعه جدید شود و همه رفتار خودرا با رهبر جنبش هماهنگ کند . از اینرو پرسش کننده یکی از اعضای جنبش است که زندگی خصوصی خود را نیز باید بر اساس معیار های ایده لوژیکی که فقط رهبر از ان خبر دارد تنطیم کند ! قوانین مذهبی بسیار اهسته و در طول زمان تغییر می کنند اما رهبری ولایت فقیه حتی می تواند احکام ثانویه اسلام را ملغی کند . ایت الله خمینی نوشت : ولی فقیه از امور اعتباری اخلاقی است و واقعیتی جز جعل ندارد . جعل یعنی قراردادن قیم برای ملت . قیم ملت و قیم صغیر از لحاظ وظیفه و موقعیت هیچ فرقی با یکدیگر ندارند . والسلام . ص 44 کتاب حکومت اسلامی انتشار 1346

  • ايوا

    أيا پرسش كننده احمق و مغرض نيست؟ تفكيك نكردن مراسم ملي از مذهبي نهايت بيشعوري و بي سوادي نيست؟ اقاي خامنه اي يك رهبر مذهب اسلامي ايست، نميتواند پاسخي بيش از يك نگاه اندر سفيه داشته باشد؟ بدتر از همه خبررساني ها در اين سرزمين وازده است.

  • نادون

    بیچاره چیز بدی که نگفته! شما باید حرف نسبتا خوبی که از دهان ایت الله نماد تحجر خارج می شود را بگذارید روی سرتان! همین اعتراف طرفداران خامنه ای که اینقدر بی حجاب زیاد شده که تا سایت معظم هم رفته، اعتراف بزرگیست! اگر روزی اقای خامنه ای جمعیت بی حجاب و مسلمانان مخالف دین سیاسی را به مشروعیت پذیرفت و قبول کرد که چهارشنبه سوری جشن ملی است و عید ما نوروز! من هم رهبری ایشان بر ایران را خواهم پذیرفت و نوکرش هم خواهم شد و نماز عید فطر پشت ایشان خواهم بود!

  • شاهد

    زمانی که قوانینی فرازمانی و فرامکانی بدل به قوانین موضوعه کشوری شوند و بر تارک جنبشی شبه توتالیتر قرار گیرند بدل به احکامی می شوند که مرگ و زندگی بسیاری را تعییین می کنند و نه تنها ارزش "خبر "که ارزش "هشدار از فاجعه " دارند . اسلام شیعه گری امام زمانی که سال 57 پرچم جنبش شبه توتالیتر اسلامی شد و سپس به ایده لوژی دولت تازه تاسیس اسلامی ارتقا یافت با اتکا به همین "فتوای حجاب" میلیو نها زن و دختر را را درخیابان مورد ازار و اذیت کلامی قرار داده است بنا به امار در سال 91یک میلیون چند صد هزار نفر را به پاسگاه پلیس جلب کرده و از انان تعهد گرفته است و بیش از شصت هزار نفر را دادگاهی کرده است . با اتکا به همین "فتوای حجاب " و عکس هایی که از خود و خانواده زندانی های سیاسی بدست امده بود و بنا به احکام قضات اسلامی نشان از باور ضد مذهبی انان داشت گروه بزرگی از زندانیان سیاسی شکنجه و اعدام کرده اند . در اینده با اتکا به همین "فتوای حجاب " ایت الله خامنه ای موبایل ها ی زندان سیاسی بازداشت شده را بازبینی خواهند کرد و قضات اسلامی دید و بازدید از اقوام و خانوادهای بی حجاب را از عوامل تشدید یابنده جرم تلقی خواهند نمود . اقایان هوادر جنبش شیعه گرای امام زمانی "فتوای حجاب " نشان از "فاجعه" است و نه "خبر رو زنامه دبستانی " . اقایان اصلاح طلب اگر شما هنوز مشغول بازی " انتخابات " هستید بگذارید ما از بیدادی سخن بگوییم که بر زنان ایران رفته است و از ننگ شما و جنبش شبه توتالیتر اسلامی سال 57 و دولت حاصل از ان که می کوشید بر افتاب افکنده نشود . بدون ازاد شدن "حوزه خصوصی "زندگی مردم از قید قوانین فرازمانی توتالیتر سیاست به عنوان "حوزه عمومی" تنها به بازی بین عوامل حکومت تنزل خواهد یافت بازی که شما " اصلاح طلبانه " بدان مشغولید .

  • حمید

    ای «نام من مرگ بر اسلام است و از قم»: قرآن و اسلام از برای به سر حد کمال رساندن انسان است چه قمی باشد و چه رُمی و چه چه در ایران زندگی کند و چه در یونان. سفره پر برکت آن از برای تمامی عالمیان گشوده است و حد و مرزی برای خود قائل نیست. سوره زیبای یاسین آن در قلب قرآن قرار گرفته که بر سر سفره ۷ سین خوانده میشود. سلام هم با سین آغاز شده همچون سعادت و سلامتی و سرور و سایر سین های زیبای دیگر. قضاوت نهایی در مورد انسان هم با خالق اوست چه آن انسان خامنه ای باشد و چه شیعه باشد و چه قادسی. حال سرکار با مرگ مرگ مرگ گویی سفره ۷ میم خود را پهن کرده اما مراقب باشید خود در کنارش نشینید که خود کرده را تدبیر نیست.

  • نام من مرگ بر اسلام است و از قم هستم

    مردم ایران باید بدانند که گذاشتن آن کتاب نحس نجس و آن دستورالعمل قتل و آدمکشی بر سفره هفتسین معنی دیگری ندارد مگر اینکه ما در جشن با فاتحان قادسیه همصدا هستیم. خامنه ای و روحانیت شیعه با فاتحان قادسیه و متجاوزین به سرزمین و دین مذهب و آیین و زنان و دختران و پسرانشان همجشن و همآواز و همصدا هستند. مردم ایران باید صدا در صدا مرگ بر اسلام و مرگ بر قرآن و لعنت بر محمد و آلش و علی و آلش و علی و فرزندانش سر دهند. امروز هر کس در پای سفره ی هفتسینش قرآن بگذارد ایرانی نیست که نیست.

  • حمید

    و بهمان نسبت که چیدن سفره ۷ سین و مراسم سیزه بدر  هیچ  ارتباطی به مذهب خامنه ای و  اولیایش ندارند  آن مذهب ذکر شده  من درآوردی هم جدا و مثتنی است  از اسلام ناب خداوند . اما آن ۲ مراسم سنتی ایرانی در جهت تفرقه انداری و تخریب در دین خالص خدا کار نمیکنند اما مذهب و  فرقه سازی در دین خطرناکترین نقش را بازی میکنند در ایجاد تفرقه و کشتن مسلمانان بدست یکدیگر. نمونه اش جنگ ننگین  ۸ ساله  ایران و عراق و آنچه که اکنون در سوریه و عراق و یمن میگذرد. حجاب و بی حجاب و مشروط بازی هم پیشکش نوروزمان. ایول.

  • حمید

    وای از روزی که خامنه ای به دیدار خداوند و برای حسابرسی میرود! که در آنروز دیگر «معظم» بودنش در این دنیا پشیزی نیارزده و مجازات «مشروطی» غیر از «حصر» در جهنم نخواهد داشت! و صدور هر چه بیشتر فتواهایش یعنی نهراسیدن از عاقبت کار خود! پس هر چه «فت» و هر چه «وای» بیشتر یعنی  وای وای کردن عظیمترش در آتش جهنم سوری! 

  • راس

    اینها خبر است یا خبر و تفسیر من در آوردی ؟ شما هم فرقی با خامنه ای یا دیگران ندارید چون به همان اندازه دهاتی هستید و خبر هایتان مثل یک روزنامه دیواری دبیرستان است و هنوز به دنیای مدرن وارد نشده اید.

  • بابکان

    پیدا کردن مبنای شرعی برای همه امور دغدغه‌ه ی علی خامنه‌ای نیست. وی هم میخواهد ادای مراجع تقلید را دربیاورد که یعنی من هم .... ! تنها دغدغه وی حفظ حکومت و ادامه غارت این مردم است ! بعضی رفتارهای غیرشرعی (از نظر ملایان شیعه) معنای مخالفت با حکومت دارد. از همین جهت است که او و شریکانش گاهی سر این جور رفتارها حساس میشوند و برخورد می کنند. وگرنه خمینی بی هیچ ملاحظه ای اعلام کرد حفظ اسلام واجب ولی حفظ حکومت اوجب واجبات است ! از خامنه ای چه توقعی است ؟