ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محاکمه دو روزنامه‌نگار ترکیه بدون ناظر برگزار می‌شود

پس از آن‌که در دادگاه نخست جان دوندار و اردم گول دو مسئول روزنامه «جمهوریت» دیپلمات‌های خارجی شرکت کردند و اردوغان به‌شدت نسبت به این امر اعتراض کرد، اکنون حضور ناظران در جلسه دوم دادگاه ممنوع شده است.

در ترکیه دادگاه جان دوندار، سردبیر روزنامه «جمهوریت» و اردم گول، نماینده این روزنامه در آنکارا غیرعلنی و بدون ناظر برگزار خواهد شد.

جان دوندار، سردبیر روزنامه «جمهوریت» و پشت سر او در سمت چپ، اردم گول، نماینده این روزنامه در آنکارا

یکی از وکلای این روزنامه‌نگاران گفت به هیچ ناظری اجازه داده نخواهد شد که در دادگاه حضور یابند اما شاهدان و اعضای خانواده متهمان می‌توانند در دادگاه شرکت کنند.

جلسه بعدی دادگاه جان دوندار و اردم گول فردا، جمعه یکم آوریل /  ۱۳ فروردین آغاز خواهد شد.

در نخستین جلسه دادگاه این دو روزنامه‌نگار در روز جمعه ۲۵ مارس / ۶ فروردین، دیپلمات‌های خارجی شرکت داشتند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به‌شدت نسبت به این امر اعتراض کرد و گفت که آن‌ها «پا را از مرزها فراتر گذاشته‌اند».

جان دوندار و اردم گول تابستان گذشته در روزنامه «جمهوریت» تصاویر و ویدئوهایی را منتشر کرده بودند که در آن‌ها نشان داده می‌شد در ژانویه ۲۰۱۴ در یک پاسگاه ژاندارمری ترکیه در نزدیکی مرز سوریه خمپاره‌ها و مهمات جنگی را به‌طور پنهانی در جعبه‌های دارو بسته‌بندی کرده و با کامیون به‌طور رسمی با نام یک سازمان بشردوستانه به سوریه می‌فرستادند. این کامیون‌ها متعلق به سازمان اطلاعات ملی ترکیه (MIT) بود.

پس از انتشار این گزارش افشاگر، ۲۶ نوامبر ۲۰۱۵ جان دوندار و اردم گول به اتهام جاسوسی و عضویت در یک شبکه تروریستی بازداشت شدند اما چندی بعد، در ۲۵ فوریه سال جاری به حکم دادگاه قانون اساسی آزاد شدند.

رجب طیب اردوغان و سازمان اطلاعات ملی ترکیه شاکیان خصوصی این پرونده هستند.

ارتش ترکیه نیز گفته است به‌دلیل آسیب رساندن به روحیه سربازان علیه مطبوعات دست به اقدام قانونی خواهد زد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    هم اروپایی ها و هم امریکا و روسیه و اسراییل و هم حکومت آخوندی در ایران در برپاشدن اشوب و هرج و مرج درترکیه استقبال کاملی می کنند. غربی ها بعد از فروپاشی شوروی سابق دیگر به ترکیه نیازی ندارند و حالا به هر شکل و فرم بهانه ای در سر و کله ترکیه می کوبند. برای پیمان ناتو ترکیه فعلی مهره نامطلوب و قلدر محسوب میشود غیر که آنها را متحمل مخارج نظامی می کند اخراج ترکیه از پیمان ناتو به هر بهانه ای به نفع آنهاست. خارجیان محترمی که دلشان بر خبرنگارهای افشاگر حمل اسلحه قاچاق به سوریه میسوزد چرا از خودشان نمی پرسند که آیا ترکیه به ظالیبان و القاعده در افغانستان هم اسلحه در قوطی دارو می فرستدد. از زمانی که ترکیه برای نگه داری پناهندگان سوریه طلب پول کرده است اروپایی در آتش نفرت بر علیه ترک هاو ترکیه می سوزند. اگر مشکل نظارت خارجی ها در دادگاه است چرا در دادگاه های جمهوری آخوندی ایران و نظارت بر انتخابات جعلی شرکت نکردند؟ درست این حرکات و رفتارامریکایی ها و اروپایی هادر براه اندازی هرج و مرج و سقوط رژیم شاه ایران رابه یاد آوریم و بعد ظهور مهره مطلوبشان خمینی و چپاولگرانشان در ایران و دراین سی و چند سال کلمه از دیکتاتورهای آخوندی نگفته ونمی گویند و حتی از گفتن کلمه دیکتاتور علی خامنه ای اجتناب کرده و این وجود ضحاک را محترمانه رهبر مذهبی ایران خطاب می کنند!

  • بهنام

    حکم ، حکم زور ولی وقیه ترکیه ، یعنی رجب طیب اردوغان ( فاسد ) است ، پس با عمر .