ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی دولت: حذف یارانه ثروتمندان نه اجرایی است و نه عادلانه

بودجه سال ۹۵ با حدود سه ماه تاخیر تصویب شد و حالا منتظر تصمیم شورای نگهبان است. حذف یارانه نقدی ۲۴ میلیون نفر یکی از نقاط اختلاف دولت و مجلس است.

به‌رغم مخالفت دولت مجلس شورای اسلامی قطع یارانه نقدی ۲۴ میلیون نفر را تصویب کرد. سخنگوی دولت این مصوبه را «نه اجرایی و نه عادلانه» خواند.

محمدباقر نوبخت حذف یارانه نقدی ثروتمندان را غیر قابل اجرا و ناعادلانه دانست.

دولت جمهوری اسلامی ایران لایحه بودجه سال ۹۵ را با بیش از یک ماه تاخیر بهمن سال گذشته به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد. انتخابات دهمین دوره مجلس و خبرگان رهبری، بررسی لایحه را به فروردین امسال موکول کرد.

نخستین چالش دولت و مجلس هم پیرامون تاخیر دولت و ضرورت ارائه لایحه «دو دوازدهم» بودجه به وجود آمد. در حالی که سخنگوی دولت ارائه این لایحه را ضروری نمی‌دانست، تعدادی از نمایندگان اعلام کردند که در صورت خودداری دولت، مجلس لایحه «چند دوازدهم» را تدوین و تصویب می‌کند. همین مسئله سبب شد که دولت در آخرین روزهای کاری سال گذشته لایحه «چند دوازدهم» را به مجلس ارائه کند.

دومین چالش دولت و مجلس قیمت‌گذاری فرآورده‌های نفتی و به‌ویژه بنزین و حذف کارت سوخت بود. در حالی که بیژن زنگنه وزیر نفت ایران خواستار حذف کارت سوخت شده بود، مجلس شورای اسلامی به این پیشنهاد رای نداد. نمایندگان مجلس همچنین در یک مرحله افزایش قیمت بنزین را تصویب کردند اما روز بعد این مصوبه را به دلیل «پیامدهای اقتصادی و اجتماعی» آن پس گرفتند.

با این حال بر اساس مصوبه مجلس، قیمت بنزین سهمیه که میزان آن از سوی دولت تعیین می‌شود بر مبنای قیمت سال گذشته است اما نرخ بنزین آزاد بر اساس قیمت فوب خلیج فارس به علاوه هزینه‌های حمل و نقل، مالیات و عوارض قانونی تعیین می‌شود. سخنگوی دولت این تبصره را «فساد‌زا» خواند.

سومین و اصلی‌ترین نقطه اختلاف دولت و مجلس قانون هدفمندی یارانه‌ها است که بحث بر سر آن همچنان ادامه دارد. به رغم مخالفت نمایندگان دولت در کمیسیون‌ تلفیق با حذف یارانه ثروتمندان، مجلس صبح سه شنبه ۳۱ فروردین دولت را به حذف یارانه ۲۴ میلیون نفر موظف کرد.

نوبخت: حذف یارانه  ۲۴ میلیون نفر اجرایی نیست

براساس مصوبه مجلس ۳۰ درصد از منابع حاصل از حذف یارانه ثروتمندان به «یارانه سود تسهیلات اشتغال با اولویت خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و ایثارگران و رزمندگان معسر و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و جوانان» اختصاص می‌یابد. بیست درصد دیگر از این منابع به عنوان «ارائه مشوق‌ و زیرساخت‌های صادراتی» و ۱۵ درصد نیز برای «حمایت از نوسازی صنایع با رویکرد کاهش مصرف شدت انرژی» هزینه خواهد شد.

مجلس شورای اسلامی همچنین ۳۵ درصد دیگر از این منابع را به «پرداخت یارانه سود تسهیلات به واحدهای کوچک و متوسط» تولیدی و خدماتی اختصاص داد. محمدباقر نوبخت سخنگوی هیات دولت جمهوری اسلامی ایران گفت: «دولت قویا با این نحوه توزیع منابع حاصل از قطع یارانه ۲۴ میلیون پردرآمد مخالف است.»

او حذف سه دهک از دریافت یارانه نقدی را «نه اجرایی و نه عادلانه» خواند و از نمایندگان خواست «برای حسن ختام فعالیت مجلس نهم به بخش هزینه‌ای تبصره هدفمندی رای ندهند.»

براساس مصوبه مجلس یارانه نقدی کارکنان دولت، قضات، نمایندگان مجلس، اعضای هیات مدیره شرکت‌های خصوصی و دولتی و بانک‌ها، کارکنان و اعضای نیروهای مسلح، پزشکان و دندان‌پزشکان را در صورتی که بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درآمد ماهیانه داشته باشند، قطع خواهد شد.

همچنین کلیه ایرانیان خارج از کشور و اعضای سه دهک درآمدی بالا در صورتی که در گروه‌های شغلی اعلام شده قرار نگرفته باشند نیز مشمول قطع یارانه نقدی خواهند شد. براساس این قانون افراد مشمول این تبصره در صورت دریافت یارانه نقدی، مجرم شناخته شده و باید دو برابر یارانه دریافتی را به دولت بازگردانند.

برخی از نمایندگان مجلس اظهار امیدواری کرده بودند که شورای نگهبان این تبصره را تصویب نکند.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    ایا ثروتمندان از پول چندغاز یارانه ثروتمند شدن که اگر قطع بشه کارتن خواب میشن! ثروتمندانی که خانه های مجلل و اتومبیل های لوکس میلیارد تومانی پول یارانه رو برای خرید ذغال بساط تریاک کشی شون لازم دارند و نه برای ساختن هواپیما.دولت آخوند بنفش روحانی نیازمند پشیبانی ثروتنمدانه که ثروت اندوزیشان مدیون حکومت آخوندیست و باید قاقالیلی یارانه هم بعنوان روشوه حمایت از آخوند دریافت کنند.