ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معاون حقوقی قوه قضاییه: صدور حکم جلب برای کودک، غیرقانونی است

خدائیان با تأکید بر «فقدان مسئولیت کیفری» برای کودک نابالغ گفت: «قانون مجازات اسلامی در مورد اطفال ایراد چندانی ندارد، زیرا احکام آن مقتبس از فقه شیعه است».

ذبیح‌الله خداییان، معاون حقوقی قوه قضائیه در واکنش به خبر صدور حکم جلب برای کودک پنج ساله در لرستان گفت که اگر این کار صورت گرفته، «مغایر قانون» است.

خدائیان شنبه ۴ اردیبهشت، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت که بر اساس ماده ۱۴۶ قانون مجازات اسلامی افراد نابالغ مسئولیت کیفری ندارند.

بر اساس ماده ۱۴۷ قانون مجازات اسلامی در ایران سن بلوغ برای دختران ۹ سال و برای پسران ۱۵ سال است. به گفته معاون حقوقی قوه قضائیه بر اساس همین ماده، اگر کودکی زیر سن بلوغ مرتکب عملی شود که جرم به شمار رود «فاقد مسئولیت» است و «فقط می‌توان اقدامات تأمینی و تربیتی در مورد او اعمال کرد».

خبرگزاری‌های داخلی ایران هفته گذشته از صدور حکم جلب برای کودکی پنج ساله به نام امیرمحمد از سوی دادگاهی در استان لرستان خبر دادند. این کودک در حین بازی با پاشیدن خاک به هوا به چشم همبازی خود صدمه زده است.

رئیس دادگستری استان لرستان در جلسه هیئت مدیره ستاد دیه این استان دستور داد که این کودک به کانون اصلاح و تربیت فرستاده نشود.

خدائیان با تأکید بر «فقدان مسئولیت کیفری» برای کودک نابالغ گفت: «قانون مجازات اسلامی در مورد اطفال ایراد چندانی ندارد، زیرا احکام آن مقتبس از فقه شیعه است».

معاون حقوقی قوه قضائیه ایران گفت: «طبق قسمت اخیر ماده ۷ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی در چنین مواردی اگر محکوم‌العلیه اثبات نماید طفل مال دارد دادگاه می‌تواند از مال طفل دیه را برداشت نماید و حتی در صورت داشتن تمکن مالی و عدم پرداخت دیه نیز نمی‌توان طبق ماده ۲ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی او را بازداشت کرد».

دستگاه قضائی و انتظامی ایران قوانین سخت‌گیرانه‌ای علیه جرایم کودکان دارند. نیروی انتظامی ایران در خردادماه سال گذشته اعلام کرد که بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری جدید، پلیس ویژه جرایم کودکان و نوجوانان تشکیل خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    واقعا که باید به این احکام مسخره قرون وسطائی جمهوری اسلامیک خندید . «قانون مجازات اسلامی در مورد اطفال ایراد چندانی ندارد، زیرا احکام آن مقتبس از فقه شیعه است». و خود احکام شیعه مقتبس از اسلام ناب محمد کذاب است که جز خشونت و کشتار و ضدیت با بشریت ، هیچ دست آورد دیگری برای مردمان جهان نداشته است .