ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سردبیر تنها مجله دگرباشان جنسی بنگلادش به ضرب قمه به قتل رسید

دو فعال حقوق دگرباشان جنسی در بنگلادش به ضرب قمه به قتل رسیدند. یکی از کشته‌شدگان، سردبیر اولین و تنها مجله همجنس‌گرایان، دوجنس‌گرایان و تراجنسیتی‌ها در بنگلادش است.

دو فعال حقوق دگرباشان جنسی در بنگلادش به ضرب قمه به قتل رسیدند. یکی از کشته‌شدگان، جلهاز منان، سردبیر اولین و تنها مجله همجنس‌گرایان، دوجنس‌گرایان و تراجنسیتی‌ها در بنگلادش است.

پلیس دکا اجساد جلهاز منان و محبوب تونویی را از محل سکونت منان خارج می‌کند. عکس: خبرگزاری فرانسه

جلهاز منان، به همراه دوست و همکارش، محبوب تونویی، روز ۲۶ آوریل/۶ اردیبهشت در منزلش در داکا به قتل رسید.

منان، ۳۵ساله و سردبیر مجله «روپبان» بود که در سال ۲۰۱۴ با هدف آگاهی‌رسانی در مورد مسائل همجنس‌گرایان، دوجنس‌گرایان، تراجنسیتی‌ها و میان‌جنسی‌ها ایجاد شده بود و هدف بزرگ‌تر ترویج پذیرش گوناگونی‌ها در گرایش جنسی و هویت جنسیتی را در جامعه بنگلادش دنبال می‌کرد. تونویی هم از کنشگران حقوق دگرباشان جنسی و از اعضای کمیته اجرایی و همکار منان در مجله «روپبان» بود.

تلویزیون محلی «جمونا» به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که شش مرد پس از قتل منان و تونویی الله اکبرگویان و درحالی‌که تیر هوایی در می‌کردند، آپارتمان محل سکونت منان را ترک کردند.

پلیس دکا اعلام کرده که مظنونان را هنوز شناسی نکرده است اما گمان این است که از گروه‌های اسلام‌گرای افراطی باشند.

منان پیش از این در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفته بود که اسلام‌گرایان او را تهدید کرده‌اند و حتی «یک گروه آنلاین برای تهدید» او، دوستان و همراهانش راه‌اندازی کرده‌اند.

این آخرین سری از قتل‌هایی است که وبلاگ نویسان آتئیست، کنشگران و روشنفکران لیبرال را در بنگلادش هدف قرار داده‌اند. این افراد معمولا توسط افراد مسلحی که گمان می‌رود از اسلام‌گرایان تندرو باشند به ضرب قمه یا گلوله کشته می‌شوند.

محمد اقبال، افسر مسئول ایستگاه پلیس محلی، مرگ منان را تأیید کرده است و می‌گوید شش نفر در پوشش پرسنل خدمات پیک و پست، وارد آپارتمان منان می‌شوند و این دو دوست را به قتل می‌رسانند.

منان که آشکارا همجنسگرا بود، همچنین با آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده آمریکا (USAID) کار می‌کرد و خبر قتل او همکارنش در آژانس را متاثر کرد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به قتل منان در حساب توئیتر خود نوشت: «قتل وحشیانه عضو هیئت محلی آژانس توسعه بین المللی آمریکا و یکی دیگر از کنشگران بنگلادشی در داکا را محکوم می‌کنم». کری در ادامه خواستار محاکمه کسانی شد که مسئول این قتل‌ها هستند.

مارسیا برنیکت، سفیر ایالات متحده در بنگلادش نیز قتل این دو فعال حقوق دگرباشان جنسی را محکوم کرد و از دولت بنگلادش خواست که مجرمان را دستگیر کند.

روابط جنسی با همجنس در بنگلادش جرم است و بسیاری از فعالان دگرباش جنسی‌ ناچار هستند این کشور را ترک کنند.

منان از سال ۲۰۱۴ نقش کلیدی در برگزاری رژه افتخار دگرباشان جنسی در داکا داشت. این رژه روز ۱۴ آوریل هم‌زمان با آغاز سال نوی بنگالی برگزار می‌شد.

امسال اما پلیس داکا با احضار منان از او خواسته بود که برای حفظ امنیت دگرباشان جنسی، رژه را کنسل کند. رژه در نهایت توسط پلیس ممنوع اعلام شد. پس از برگزار نشدن رژه افتخار، عده‌ای از برگزارکنندگان که آشکارا گرایش جنسی و هویت جنسیتی‌شان را اعلام نکرده بودند در محل رژه حاضر شدند. این افراد سپس توسط پلیس دکا دستگیر شدند.

یکی از دوستان منان در آمریکا که با «گاردین» گفت‌وگو کرده می‌گوید که منان به او گفته بوده که چهار کنشگر حقوق دگرباشان جنسی پس از ممنوع شدن رژه افتخار دکا توسط پلیس دستگیر می‌شوند. پلیس آنها را تنها زمانی آزاد می‌کند که گرایش جنسی و هویت جنسیتی آنها را به اطلاع خانواده‌هاشان می‌رساند.

قتل منان و تونویی به ضرب قمه، دو روز پس از قتل رسول کریم صدیق، نگرانی سازمان عفو بین‌الملل را برانگیخته است. کریم صدیق، استاد دانشکده زبان و ادبیات انگلیسی در «دانشگاه دولتی راج‌شاهی» روز شنبه ۲۳ آوریل/ ۴ اردیبهشت در راه منزل خود به ضرب قمه به قتل رسید.

صدیق مؤسس یک مدرسه موسیقی بود و گروه «جماعت مجاهدین بنگلادش» با بخش آموزش موسیقی و دیگر فعالیت‌های فرهنگی این استاد دانشگاه مخالف بوده‌اند.

اوایل ماه آوریل هم، نظیم‌الدین صمد، وبلاگ نویس ۲۸ساله دین‌ناباور (آتئیست) در نزدیکی دانشگاه «جگنناته» جایی که در آن رشته حقوق می‌خواند، به قتل رسید.

گروه «جماعت مجاهدین بنگلادش» در سال ۲۰۱۳ یک لیست قتل از وبلاگ نویسان سکولار، لیبرال و یا آتئیست را منتشر کردند و گفتند که آنها را به قتل خواهند رساند. تاکنون چهار نفر که نام‌شان در این لیست بوده است، به قتل رسیده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.