ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: توقیف دارایی ایران به معنای ادامه خصومت است

روحانی می‌گوید توقیف ۲ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در آمریکا یک رسوایی حقوقی و دزدی آشکار است. او عنوان کرد که سهل‌انگاری دولت‌های قبلی نیز به جای خود بررسی می‌شود.

رئیس جمهوری ایران گفت بانک‌های مرکزی از نظر حقوق بین‌الملل مصونیت دارند و توقیف دو میلیارد دلار از دارایی‌های ایران یک رسوایی بزرگ حقوقی برای آمریکا، یک دزدی آشکار و به معنای ادامه خصومت است.

حسن روحانی چهارشنبه هشتم اردیبهشت گفت دولت برای پس گرفتن حدود دو میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد. او در جلسه هیات دولت تاکید کرد: «این که دادگاه یا قوه مقننه در گوشه‌ای از دنیا بخواهد برای حقوق و اموال ملت ایران تصمیمی بگیرد، کاملا غیرقانونی و خلاف حقوق بین‌المللی است.»

او مصوبات "غیرقانونی" از سوی قوه مقتنه و قوه قضاییه آمریکا را "راهزنی بین‌المللی و رسوایی حقوقی برای آمریکا" خواند و افزود: «تاکنون سابقه نداشته که نمایندگان قوه مقننه قانونی تصویب کنند و دستگاه قضایی را برای چنین موضوعی یا موارد مشابه اجبار کنند.»

به گزارش خبرگزاری مهر، روحانی یادآوری کرده که سهل‌انگاری در دولت‌های گذشته نیز در جای خود بررسی و به مردم توضیح داده می‌شود.

دو میلیارد دلار از دارایی‌های ایران قرار است به عنوان غرامت بازماندگان بمب‌گذاری در سال ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت پرداخته شود. رئیس بانک مرکزی در نخستین واکنش، دولت احمدی‌نژاد  را مسئول بی‌احتیاطی و سهل‌انگاری در سرمایه‌گذاری‌های دلاری و خرید اوراق بهادار معرفی کرد.

محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران گفته است که خرید چهار میلیارد دلار اوراق قرضه در ایتالیا در دولت احمدی‌نژاد خطراتی داشت که پیش‌تر گوشزد شده بود. علوی عنوان کرده که مسئولان دولت نهم در شرایطی چهار میلیارد دلار اوراق قرضه خریده‌اند که دو میلیارد دلار آن اوراق قرضه آمریکایی بوده است: «یعنی از بورس آمریکا سهم خریده‌اند که نام این کار را می‌شود انداختن گوشت در دهان گربه گذاشت طوری که هم اکنون می‌بینیم گربه آن را به دهان گرفته است.»

اقدام اخیر دستگاه قضایی آمریکا، تحرک جدیدی در محافل اصولگرا و تندرو در مخالفت با برجام و اعتماد به طرف مذاکره آمریکایی ایجاد کرده و دولت روحانی را در موضعی انفعالی قرار داده است.

علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد ایران، برای پیگیری موضوع، مهلت ۵ روزه‌ای تعیین کرده و به پنج عضو کابینه ماموریت داده که اعتراض به این حکم و تلاش برای بازپس گیری این مبلغ را دنبال کنند. قرار است این موضوع را علاوه بر وزارت اقتصاد، وزیران امور خارجه، اطلاعات، دادگستری و رئیس کل بانک مرکزی پیگیری کنند. این مهلت روز ۱۲ اردیبهشت به پایان می‌رسد.

خبرگزاری تسنیم در واکنش به تشکیل این کارگروه، سه‌شنبه هفتم اردیبهشت نوشت، مردان ارشد کابینه روحانی به‌جای مخالفت با آمریکا و اعلام مواضع قاطع در قبال حکم این دادگاه آمریکایی تصمیم به پاس‌کاری موضوع در داخل کشور گرفتند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ایرانی

    غیر از تندروها در ایران خیلی های دیگه هم دارند به حرف های خامنه ای تندرو درمورد آمریکا می رسند

  • مقصرAhmad

    اگر دزدی بدہ ،شماھا چرا این ھمہ دزدیدید و می دزدید،با این ھمہ پول تا کنون چکار کردید کہ با این میخواھید انجام بدید،نوش جان امریکا یک اب ھم روش،بقیہ پولھا ھم بر دارند اگر شد بہ ھم وطن ھای ایرانی بہ عنوان سھم پدری از سر زمین پدری تقسیم کنند.