ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستگیری عضو «انصارالله بنگلادش» در رابطه با قتل فعالان دگرباش

پلیس بنگلادش یک نفر اسلام‌گرای تندرو و عضو گروه «انصارالله بنگلادش» را به اتهام قتل دو تن از فعالان دگرباش جنسی در این کشور، دستگیر کرد.

پلیس بنگلادش یک نفر اسلام‌گرای تندرو را به اتهام قتل دو تن از فعالان حقوق دگرباشان جنسی در این کشور دستگیر کرد. روز یکشنبه ۱۵ مه /۲۶ اردیبهشت معروف حسین سردار، سخنگوی پلیس داکا، به خبرنگاران گفت: «یک مرد را در ارتباط با قتل جلهاز منان دستگیر کردیم.»

جلهاز منان ۳۵ساله و سردبیر تنها مجله دگرباشان جنسی در بنگلادش بود.

قتل فعالان حقوق دگرباشان جنسی پس از یک رشته قتل‌های زنجیره‌ای که وبلاگ‌نویسان سکولار و نویسندگان آته‌ئیست (خداناباور) در بنگلادش را هدف قرار داده بود اتفاق افتاد و این نگرانی را ایجاد کرد که اکنون دگرباشان جنسی هم توسط اسلام‌گرایان تندرو به «لیست‌ ترور» اضافه شده‌اند.

یک روز پیش از این دستگیری در روز شنبه ۲۵ اردیبهشت، یک راهب بودایی در منطقه بانداربان بنگلادش به ضرب قمه به قتل رسید. قتل با قمه، روش ترور اسلام‌گرایان تندرو در بنگلادش است و گمان برده می‌شود که این راهب بودایی آخرین قربانی قتل‌های زنجیره‌ای روشنفکران لیبرال، آته‌ئیست، سکولار و یا اقلیت دینی در این کشور باشد.

دستگیری روز یکشنبه در ارتباط با قتل جلهاز منان، سردبیر اولین و تنها مجله دگرباشان جنسی بنگلادش است که روز روز ۲۶ آوریل/۶ اردیبهشت به همراه دوست و همکارش، محبوب تونویی، در منزلش در داکا به قتل رسید.

پلیس دکا فرد دستگیر شده را عضو گروه «انصار بنگال» معرفی کرده است که از گروه‌های نزدیک به القاعده در بنگلادش است و تاکنون مسئولیت ترور وبلاگ‌نویسان خداناباور در این کشور را به عهده گرفته است.

تا کنون تنها یک نفر در رابطه با قتل جلهاز منان و محبوب تونویی دستگیر شده است. این در حالی است که تلویزیون محلی «جمونا» به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که حداقل شش مرد در این قتل‌ها دست داشته‌اند. این شش مرد، پس از قتل منان و تونویی، الله اکبرگویان و درحالی‌که تیر هوایی در می‌کردند، آپارتمان محل سکونت منان را ترک کردند.

منان، ۳۵ساله و سردبیر مجله «روپبان» بود که در سال ۲۰۱۴ با هدف آگاهی‌رسانی در مورد مسائل همجنس‌گرایان، دوجنس‌گرایان، تراجنسیتی‌ها و میان‌جنسی‌ها ایجاد شده بود و هدف بزرگ‌تر ترویج پذیرش گوناگونی‌ها در گرایش جنسی و هویت جنسیتی را در جامعه بنگلادش دنبال می‌کرد. تونویی هم از کنشگران حقوق دگرباشان جنسی و از اعضای کمیته اجرایی و همکار منان در مجله «روپبان» بود.

منان پیش از این در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفته بود که اسلام‌گرایان او را تهدید کرده‌اند و حتی «یک گروه آنلاین برای تهدید» او، دوستان و همراهانش راه‌اندازی کرده‌اند.

ایالات متحده آمریکا پس از قتل منان، خواهان دستگیری قاتلان شده بود. منان که آشکارا همجنسگرا بود با آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده آمریکا (USAID) کار می‌کرد و خبر قتل او همکارنش در آژانس را متاثر کرد. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به قتل منان نوشت: «قتل وحشیانه عضو هیئت محلی آژانس توسعه بین المللی آمریکا و یکی دیگر از کنشگران بنگلادشی در داکا را محکوم می‌کنم». کری در ادامه خواستار محاکمه کسانی شد که مسئول این قتل‌ها هستند.

«تیم انصارالله بنگلادش» که به اختصار خود را «انصار بنگال» می‌خوانند یک سازمان افراطی اسلامی در بنگلادش هستند. آنها مسئولیت برخی از حملات به وبلاگ‌نویسان و نویسندگان سکولار و خداناباور را در طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ به عهده گرفته‌اند. آنها همچنین یک «لیست ترور» حاوی نام کسانی که برای توهین به اسلام و ترویج افکار سکولار به قتل خواهند رسید، منتشر کرده‌اند.

وزارت کشور بنگلادش از تاریخ ۲۵ مه ۲۰۱۵ گروه «انصار بنگال» را غیرقانونی اعلام کرده است و بیش از ۲۰ نفر از اعضای این گروه تا کنون در رابطه با قتل نویسندگان، ناشران و وبلاگ‌نویسان سکولار یا خداناباور دستگیر شده‌اند.

«انصار بنگال» در سال ۲۰۰۷ با نام «جماعت مسلمین» به عنوان سازمانی غیر دولتی آغاز به کار کرد و سپس در سال ۲۰۱۳ با نام «انصارالله بنگلادش» این بار به عنوان گروهی ثبت نشده ظهور کرد. «کنسرسیوم تحقیقات و آنالیز تروریسم» که گروهی پژوهشی در حوزه تروریسم است گروه «انصار بنگال» را شاخه القاعده شبه قاره هند می‌داند.

اسلامگرایان تندرو در بنگلادش همواره خواهان اعدام منتقدان دین اسلام هستند و آن‌ها را کفار می‌دانند. جمعیت بنگلادش ۱۶۰ میلیون نفر است و ۹۰ درصد آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.