ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارشگران بدون مرز: به بازداشت‌ و زندانی کردن خودسرانه روزنامه‌نگاران پایان دهید

سازمان گزارش‌گران بدون مرز به نحوه بازداشت و شرایط نگهداری روزنامه‌‌نگاران در بند در ایران واکنش نشان داد. دادستان تهران اما می‌گوید بیش‌ترین امنیت را برای خبرنگاران در داخل کشور داریم.

سازمان گزارش‌گران بدون مرز (RSF)، روز چهارشنبه ۱۸ ماه مه/ ۲۹ اردیبهشت، در بیانیه‌ای نسبت به نحوه بازداشت و شرایط نگهداری روزنامه‌نگاران در بند در ایران واکنش نشان داد.

کارتون از اسد بیناخواهی

این سازمان با اشاره به نام‌هایی همچون محمد‌صدیق کبودوند که از ۱۲ روز پیش در اعتصاب غذاست و آرش زاد که ۱۰ ماه پس از بازداشتش، هنوز هیچ خبر رسمی‌ای در مورد او منتشر نشده، نسبت به بازداشت‌های خودسرانه و چگونگی نگهداری روزنامه‌نگاران زندانی ابراز نگرانی عمیق کرد.

وضعیت روزنامه‌نگاران در ایران در حالی مورد توجه و نقد نهادهای ناظر آزادی بیان، سازمان‌های حقوق بشری و دولت‌های غربی است که خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه ایران، روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت از قول عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران نوشت که "ما بیش‌ترین امنیت را برای خبرنگاران در داخل کشور داریم": «جرایم خبرنگارانی که در ایران در بازداشت به سر می‌برند، امنیتی است و مرتبط با امنیت داخلی و خارجی کشور است.»

دادستان تهران این صحبت‌ها را در نشست «هم‌اندیشی نقش دادسرا در حفظ حقوق متهمان و حقوق شهروندی» مطرح کرد و گفت که «اگر کسانی در حوزه خبرنگاری طبق ادعای غربی‌ها دستگیر شده‌اند، یا بر خلاف مصالح عمومی اقدام کرده‌اند، یا مطالبی علیه امنیت داخلی و خارجی داشته‌اند.»

پیش از این اما ۹۰ روزنامه‌نگار ایرانی برای آزادی روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده در ایران، نامه‌ای اعتراضی به حسن روحانی، رییس جمهوری نوشته بودند.

آن‌ها در این نامه با اشاره به صحبت‌های روحانی درباره بازداشت روزنامه‌نگاران تاکید کرده بودند که رییس‌جمهوری ایران هم بازداشت روزنامه‌نگاران را "پرونده‌سازی" نامیده است: «روزنامه‌نگاران به اتهام واهی و تکراری همکاری با رسانه‌های خارج از کشور بازداشت می‌شوند و حتی رییس جمهوری اسلامی ایران نیز این بازداشت‌ها را “پرونده‌سازی” نامیده است.»

رضا معینی، مسئول دفتر ایران و افغانستان سازمان گزارش‌گران بدون مرز اما درباره وضعیت روزنامه‌نگاران در ایران گفته است: «بازداشت‌های خودسرانه و محروم کردن روزنامه‌نگاران از دادگاه‌های عادلانه مغایر با قانون‌های داخلی و موازین بین‌المللی هستند. این اعمال نقض فاحش اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق جهانی حقوق مدنی و سیاسی است که ایران نیز از جمله کشورهای امضا کننده‌ آن‌هاست. ما خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط این روزنامه‌نگاران هستیم.»

در بیانیه گزارش‌گران بدون مرز از محمد‌صدیق کبودوند، آرش زاد، امید سلیمانی و سروش فرهادیان به عنوان روزنامه‌نگار و مهدی بوترابی، مدیر پیشین بلاگ نام برده شده است.

ایران با ٣٠ روزنامه‌نگار و شهروند-خبرنگار زندانی یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای دست‌اندرکاران رسانه‌هاست: «ایران همچنان یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است»

جمهوری اسلامی در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات گزارش‌گران بدون مرز از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ١٦٩ قرار دارد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.