ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معاون فرهنگی قوه قضاییه: کسانی که مدلینگ می‌کنند از قانون اطلاعی ندارند

هادی صادقی معتقد است هر کس تلفن همراه هوشمند دارد، ناخواسته مصادیقی از محتوای مجرمانه را حمل می‌کند. او همچنین گفته که جامعه ایران علاوه بر «ایدز فرهنگی» به «ایدز حقوقی» هم مبتلاست.

معاون فرهنگی قوه قضاییه ایران معتقد است هر کس تلفن همراه هوشمند دارد، ناخواسته مصادیقی از محتوای مجرمانه را حمل می‌کند.

هادی صادقی در نخستین همایش ملی وضعیت کنونی و آینده حقوق ارتباطات و رسانه در ایران در دانشگاه علامه طباطبایی، همچنین گفت که جامعه امروز ایران علاوه بر «ایدز فرهنگی» به «ایدز حقوقی» هم مبتلا شده است و «قانون که همان سیستم ایمنی جامعه است، نقص اساسی دارد.»

این در حالی است که در چند روز اخیر، خبر دستگیری و بازداشت مدل‌های اینستاگرامی و بسته شدن صفحه‌هایی در فیس‌بوک و تلگرام، در رسانه‌های ایران و برخی رسانه‌های خارجی بازتاب گسترده‌ای داشت.

گفته می‌شود که جرم دستگیرشدگان، انتشار عکس‌های بی‌حجاب در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بوده است و آن‌ها در زمینه مدلینگ، مزون لباس و آتلیه عکاسی فعال بوده‌اند.

به گفته جواد بابایی، سرپرست دادسرای جرائم رایانه‌ای ایران، کسانی که در شبکه‌های غیر اسلامی مدلینگ فعالیت می‌کردند، در عملیاتی با عنوان «عنکبوت ۲» هدف قرار گرفته‌اند.

مصطفی علیزاده، سخنگوی مرکز مقابله با جرائم سازمان‌یافته سایبری وابسته به سپاه پاسداران هم در گفت‌و‌گوی تلفنی با برنامه «گفت‌و‌گوی ویژه خبری» شبکه دو سیما، پای کیم کارداشیان را وسط کشید: «با توسعه فعالیت اطلاعاتی، با یک حرکت سازمان‌یافته مواجه شدیم. خانم کیم کارداشیان یک مدل جدی در حوزه لباس است و مدیرعامل اینستاگرام به او می‌گوید این را بومی کن. بومی کردن مدل‌ها در دستور کار است. قطعا پشتیبانی مالی جدی صورت می‌گیرد و طرح‌ها از حاشیه خلیج‌فارس و انگلستان می‌آید. در خصوص ۲۹ نفر اقدام شد که هشت نفر بازداشت شدند.»

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران هم این دستگیری‌ها را «دستگیری‌های خوبی» دانست که این اصطلاح در شبکه‌های مجازی دستاویزی شد برای تولید طنز و جملات قصار به‌وسیله کاربران این شبکه‌ها.

پس از اعلام این خبر، فیلمی هم از جلسه بازپرسی «الهام عرب» مدل مشهور ایرانی با حضور دادستان تهران، از شبکه خبر صداوسیما پخش شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت فرهنگی قوه قضاییه، معاون فرهنگی قوه قضاییه راه مقابله با وضعیت فعلی را «نظریه‌پردازی توأم با اقدام عملی و قانون‌گذاری» دانست: «شورای عالی فضای مجازی قرار است مرکزی عملیاتی در این حوزه باشد و باید از ظرفیت دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه به‌عنوان بازوی نظریه‌پردازی استفاده کند. انتظار داریم این شورا تدابیر مناسب برای مقابله با ایدز اخلاقی و حقوقی در فضای مجازی لحاظ کند.»

هادی صادقی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت‌های مدلینگ در شبکه‌های اجتماعی از دولت خواست تا اجازه ندهد زمینه‌های جرم فراهم شود: «ما در رابطه با بسیاری از اتفاقات و رویدادها حکم حقوقی روشنی نداریم. مهم‌تر از همه این‌ها بحث پیشگیری است. بسیاری از افرادی که در این‌گونه شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان مدلینگ فعالیت می‌کنند نسبت به قانون بی‌اطلاع هستند.»

خطاب قرار دادن دولت برای جلوگیری از فراهم شدن زمینه‌های جرم و دعوت به مدیریت فضای مجازی، ممکن است به فیلترینگ بیش‌تر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و ایجاد محدودیت‌های تازه برای شهروندان ایرانی منجر شود.

معاون فرهنگی قوه قضاییه همچنین گفت: «در فضای رسانه‌ها به آشفتگی فراوانی رسیده‌ایم و سرعت تحولات رسانه‌ها آن‌چنان است که مرزهای اخلاق، حقوق و ارتباطات به‌سرعت درنوردیده شده و همه معادلات را برهم زده است و دچار فرا‌کثرت‌گرایی ارتباطی حقوق پریش شده‌ایم.»

او از رسانه‌های غربی و توسعه تفکر لیبرال در حوزه اخلاقی جامعه هم انتقاد کرد: «هر انسانی به یک رسانه مستقل تبدیل‌ شده و می‌تواند به‌راحتی یک کانال رسانه‌ای ایجاد کند و مطلبی را تولید و توزیع نماید. علم حقوق به‌شدت در این تحولات عاجز و عقب‌مانده است و نوعی پریشانی حقوقی فاجعه‌بار رخ‌داده است.»

هادی صادقی، دانش‌آموخته دین‌شناسی «مؤسسه امام خمینی» و دارای مدرک دکترا از مرکز تربیت مدرس قم است.

او اولین معاون فرهنگی قوه قضاییه محسوب می‌شود و پیش‌ از این ریاست مرکز پژوهش‌های اسلامی صداوسیما و دانشکده صداوسیمای قم را بر عهده داشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.