ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پرداخت ۷۵۰میلیون دلار بدهی نفتی هند به ایران

یک قسط بدهی ۶ میلیارد دلاری هند در آستانه سفر نخست وزیر این کشور به ایران تسویه شد. هند پیش از تحریم‌ها دومین خریدار نفت ایران بود.

در آستانه سفر نخست وزیر هند به ایران، ۷۵۰ میلیون دلار از بدهی‌های نفتی این کشور به کمک هالک بانک ترکیه تسویه شده‌ است. نارندرا مودی دوم خرداد وارد تهران می‌شود.

روحانی در دیدار با نارندرا مودی در اجلاس اوفا در روسیه، از هند برای سرمایه‌گذاری ۸ میلیارد دلاری در طرح‌های زیربنایی ایران دعوت کرده بود.

خبرگزاری ایرنا از واریز بخشی از بدهی ۶ میلیارد دلاری هند به ایران خبر داد. به گزارش ایرنا، ۵۰۰ میلیون دلار این قسط، از سوی پالایشگاه منگلور و ۲۵۰ میلیون دلار دیگر از طرف شرکت نفت هند تامین شده است. بانک اتحادیه هند، این پول را به حساب شرکت ملی نفت ایران در هالک بانک ترکیه واریز کرده است.

پس از تحریم‌های بانکی علیه ایران در سال ۲۰۱۳، مسیر پرداخت بهای نفت خریداری شده هند مسدود شد. ایران و پالایشگاه‌های هند توافق کردند که ۴۵درصد ارز حاصل از فروش نفت به یورو پرداخت و به حساب یوکو بانک در کلکته واریز شود. طبق این توافق، مابقی درآمد فروش نفت ایران، باید به روپیه پرداخت یا صرف واردات کالا از هند می‌شد.

اما بیژن نامدار زنگنه روز شنبه ۲۱ فروردین ۹۵ پس از دیدار با همتای هندی خود در تهران اعلام کرد که دوران فروش نفت به هند با واحد پول روپیه یا در ازای كالا به پایان رسیده است. زنگنه میزان بدهی نفتی هند به ایران را ۶ میلیارد دلار عنوان کرد.

دومین خریدار نفت ایران

هند بعد از چین، دومین خریدار بزرگ نفت ایران تا پیش از تحریم‌ها بود. با به جریان افتادن تحریم‌های بین‌المللی، جایگاه هند به رده ششم تنزل یافت.

شرکت‌های نفتی و پالایشگاه‌هایی از جمله شرکت پالایش و پتروشیمی منگلور  و شرکت نفت اسار، از فوریه ۲۰۱۳ که همه راه‌های ارسال پول به ایران بسته شد، ۴۵درصد از بدهی خود را به روپیه به حسابی که ایران در یوکو بانک کلکته داشت واریز کرده‌اند.

بزرگترین بدهکاران ایران در هند، شرکت نفت اسار (۳.۳۴ میلیارد دلار) و شرکت پالایش و پتروشیمی منگلور (۲.۴۹ میلیارد دلار) هستند. شرکت نفت هند ۵۸۱ میلیون دلار، شرکت میتال انرژی مبلغ ۹۷ میلیون دلار به ایران بدهی دارند.

دعوت از هند برای سرمایه‌گذاری در ایران

حسن روحانی، نیرماه ۱۳۹۴ در دیدار با نخست وزیر هند در حاشیه نشست شانگهای در روسیه از او برای سرمایه‌گذاری ۸ میلیارد دلاری کشورش در طرح‌های زیربنایی ایران از جمله بنادر، خطوط راه‌آهن و بزرگراه‌ها دعوت کرده بود.

نارندرا مودی عصر یکشنبه دوم خرداد برای دیداری دو روزه وارد تهران می‌شود. رسانه‌های هند گزارش داده‌اند که پروژه توسعه بندر چابهار، اصلی‌ترین دستور کار سفر مودی به ایران خواهد بود.

موافقت‌نامه سه جانبه با ایران و افغانستان از طریق چابهار در جریان سفر وزیر خارجه هند به تهران در ماه آوریل نهایی شده است.  اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان نیز دوشنبه برای امضای توافقنامه سه جانبه بندر ترانزیتی چابهار برای چند ساعت وارد تهران خواهد شد.

گفتگو درباره بندر چابهار از چند سال پیش آغاز شده اما شرایط بی‌ثباتی که تحریم‌ها برای ایران به‌وجود آورده بود، موجب تعویق اجرای این پروژه شد. ایران بهترین مسیر برای تکمیل کریدور شمال ـ جنوب نیز هست. انتقال کالا به روسیه از طریق ایران، راه تبادل تجاری هند و روسیه را ۴۰ درصد کوتاه‌تر می‌کند و هزینه‌ها را ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

سفر مودی، اولین دیدار یک رهبر دولتی هند در ۱۵ سال گذشته از ایران است. قرار است نخست وزیر هند با آیت‌الله خامنه‌ای نیز دیدار کند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    خوشا بحال اقا زاده ها و اسد و دوستان و.....!