ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«جمعیت بیکاران ایران ۱۰ میلیون نفر است»

جمعیت بیکاران ایران شش میلیون تن بیشتر از آمار رسمی است و دو هزار کارگاه‌های صنعتی در یک دهه گذشته تعطیل شدند. اما نظام سیاسی رکود را جدی نمی‌گیرد.

یک اقتصاددان می‌گوید که حکومت رکود اقتصادی را جدی نمی‌گیرد و جمعیت بیکاران ایران شش میلیون نفر بیشتر از آمار رسمی است.

محسن رنانی اصفهانی می‌گوید که دولت در یک دهه گذشته تنها یک میلیون شغل ایجاد کرده و تعداد کارگاه‌های صنعتی دو هزار واحد کاهش یافته است.

محسن رنانی اصفهانی عضو هئیت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان جمعیت بیکار ایران را ۱۰ میلیون نفر عنوان کرد و گفت: «تعداد بیکاران به صورت رسمی ۴ میلیون نفر و گاهی به صورت غیر رسمی ۶ میلیون نفر اعلام می‌شود. اما با نگاه اقتصادی ما باید تمام دانش آموختگان عالی کشور را که شاغل نیستند، بیکار حساب کنیم با این نگاه ۱۰ میلیون نفر بیکار داریم.»

او رکود اقتصادی ایران را «بسیار جدی» توصیف کرد و  افزود: «طولانی‌ترین رکود اقتصادی را تجربه می‌کنیم». به گفته رنانی از سال ۸۴ تا ۹۳ تنها یک میلیون فرصت شغلی در ایران ایجاد شده است. این اقتصاددان این وضعیت را نشانه «رکود جدی» دانست و گفت که «نظام سیاسی این رکود را جدی نمی‌گیرد.»

رنانی در توضیح این وضعیت کاهش تعداد کارگاه‌های صنعتی را شاهد گرفت و گفت:«تعداد کارگاه‌های صنعتی بالای ۱۰ کارکن از ۱۶ هزار واحد در سال ۸۳ به ۱۴ هزار واحد در سال ۹۲  کاهش یافته است. این نشان می‌دهد که ما ۱۰ سال است در رکود مستمر قرار داریم.»

این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که «در نظام سیاسی همه چیز جدی است، جز رکود»، سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم را مورد نقد قرار داد و گفت: «دولت یازدهم هم با رکود برخورد نکرد و بیشتر به فکر کنترل تورم بود و حتی برخی سیاست‌ها همچون افزایش نرخ مالیات‌ها به رکود دامن زد». رنانی از دولت خواست که «راه‌حل دیگری برای خروج از رکود پیدا کند».

او همچنین «بازنشستگان و مستمری‌بگیران» را یکی از «بحران‌های جدی» نظام سیاسی و اقتصادی دانست و گفت: «نظام سیاسی و مدیریتی داستان بحران مستمری بگیران و بازنشستگان را جدی تلقی نکرده است.»

بر اساس اعلام مرکز آمار جمهوری اسلامی جمعیت بازنشستگان چهار میلیون و ۴۹۱ هزار تن است. این مرکز همچنین جمعیت شاغل ایران را بیش از ۲۲ میلیون نفر اعلام کرده است. اما علی ربیعی یک ماه قبل گفته بود که ۶٫۵ میلیون تن از شاغلان در «مشاغل غیررسمی» فعالیت دارند.

سخنگوی دولت هم نیمه دوم دو سال قبل اعلام کرد که از شرایط رکود تورمی خارج شده‌ایم، اما پائیز سال گذشته گزارش نهادهای دولتی و بانک مرکزی بیانگر بازگشت دوباره  اقتصاد ایران به رشد منفی اقتصادی و رکود بود. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری عصر امروز، سه شنبه ۱۱ خرداد، گفت که «در آستانه خروج از دوران رکود هستیم».

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.