ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان: گروهی در آلمان علیه ترکیه اقدام می‌کنند

اردوغان گفت که تاکنون جزئیات سخنرانی‌هایی که در پارلمان آلمان درباره نسل کشی ارامنه ترکیه انجام شده به دست او نرسیده است و پس از ارزیابی این سخنان تصمیم خواهد گرفت.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به تصمیم پارلمان آلمان در به رسمیت شناختن کشتار ارامنه در ترکیه به عنوان «نسل‌کشی» آن را «توطئه یک گروه آلمانی» خواند.

عکس از آرشیو - رجب طیب اردوغان به اقدام پارلمان اروپا در به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه واکنش نشان داد

سایت خبری حریت، شنبه چهارم ژوئن/ ۱۵ خرداد با انتشار مصاحبه رئیس جمهوری ترکیه نوشت که اردوغان در این گفت‌وگو بار دیگر جهت‌گیری «برخی فرقه‌ها در آلمان» علیه ترکیه را محکوم کرد.

اردوغان گفت که این گروه در آلمان به دنبال اقداماتی علیه ترکیه است و رسانه‌های آلمانی نیز در این راستا فعال هستند.

رئیس جمهوری ترکیه که در سفری به آفریقا، در نایروبی پایتخت کنیا به سر می‌برد، گفت که آلمان با داشتن بیش از سه میلیون تبعه ترک مهمترین دوست ترکیه است و چنانچه طرف مقابل اصرار داشته باشد که به دوستی پایان دهد «از دست ما کاری ساخته نیست».

اردوغان اضافه کرد که تاکنون جزئیات سخنرانی‌هایی که در پارلمان آلمان درباره نسل کشی ارامنه ترکیه انجام شده به دست او نرسیده است و دولت ترکیه ابتدا باید این سخنان را ارزیابی کند تا بتواند تصمیمی متقابل بگیرد.

پارلمان آلمان پنج‌شنبه دوم ژوئن/۱۳ خرداد با اکثریت مطلق و تنها با یک رأی مخالف و یک رأی ممتنع «نسل‌کشی» ارامنه در ترکیه، در زمان امپراتوری عثمانی را به‌رسمیت شناخت.

در پی این اقدام پارلمان آلمان، مقامات و روزنامه‌های دولتی ترکیه واکنش نشان دادند. حسین کارسلی‌اوغلو، سفیر ترکیه در آلمان بلافاصله به ترکیه بازگشت.

بن‌علی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه گفت که این اقدام پارلمان آلمان موجب نخواهد شد که روابط دو کشور سرد شود.

رئیس جمهوری ترکیه نیز تأکید کرد که پیمان‌نامه‌ای که کشورش با آلمان به امضا رسانده تنها به امکان سفر اتباع ترکیه بدون اخذ ویزا به آلمان و مفاد موجود در این پیمان‌نامه محدود می‌شود و در صورتی که آلمان برای اجرای همزمان آن‌ها اقدام کند، دیگر اقدامات پارلمان این کشور نمی‌تواند روابط دو کشور را خدشه‌دار کند.

دولت ترکیه کشتار ارامنه را به‌عنوان «نسل‌کشی» به‌رسمیت نمی‌شناسد و کشته‌شدگان ارمنی را بخشی از قربانیان عثمانی در جنگ جهانی اول برمی‌شمرد.

در جریان نسل‌کشی ارامنه که از سال ۱۹۱۵ آغاز شد، نزدیک به یک و نیم میلیون ارمنی، هفتصد هزار آشوری و سیصد هزار یونانی کشته شدند.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حمید

    اروپا به هر شکلی که شده باید بر بحرانهای اجتماعی که پیش روی خودش داره چاره ای پیدا کنه هر وقت هم کم میاره عوضشو سر کشورهای دیگه درمیاره سران اروپا در سردر گمی شدیدی بسر میبرن اونقدر که اروپای ها گرفتار مالیخولیای نژاد پرسی بوده و هستن هیچ کشور و ملتی درگیر این مسائل نیست دو بار جهان رو با افکار گندشون به لجن کشیدن حالا هم به خاطر نفت خاورمیانه دست از سر مردم منطقه برنمیدارن . این ارامنه هم که از قدیم کاسه لیس هم کیشان اروپاییشون هستن اروپایی که سیاستش کثیف تر از رفتار ماده سگ هار میمونه زنده باد ملت همیشه زنده ترک و مرگ بر سیاستهای دوگانه اروپا . خوب بود تو رفتارشون یه جو مردونگی باشه