ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت «عوامل اصلی پروژه عنکبوت» در فارس

پروژه عنکبوت به استان فارس رسیده و اطلاعات سپاه فجر این استان خبر داده که عوامل اصلی این پروژه را دستگیر کرده. عنکبوت نام پروژه سپاه برای دستگیری مدل‌ها و عکاسان ایرانی است.

دانا نیک مدلی که گفته می‌شود در جریان پروژه عنکبوت بازداشت شده

اطلاعات سپاه فجر استان فارس اعلام کرده که یک شبکه سازمان‌یافته «نفوذ فرهنگی و ترویج فساد» را متلاشی کرده است.

منبع آگاهی که در مورد جزئیات دستگیری این شبکه با خبرگزاری‌ها گفت‌وگو کرده، گفته: «۲۰ مکان و واحد صنفی نظیر آتلیه، مزون و طراح لباس به مکان ترویج فساد و فحشا تبدیل‌ شده بودند و به تولید و انتشار تصاویر مبتذل و غیراخلاقی از خانواده‌ها و افراد در فضای مجازی مبادرت می‌کردند.»

به گفته این منبع، نیروهای امنیتی سپاه فجر با دستور مقام قضایی در یک عملیات غافلگیرانه، این واحدهای صنفی را پلمب کرده‌اند و  ۱۲ نفر هم دستگیر شده‌اند.

همچنین تعدادی از افرادی که در این شبکه به‌عنوان مالک آتلیه، مانکن و طراح لباس فعالیت می‌کردند شناسایی و تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.

فعالیت‌های دستگیرشدگان در راستای «گسترش بی‌حجابی، ولنگاری فرهنگی، ارتباطات غیراخلاقی و ترویج فرهنگ برهنگی» توصیف شده‌اند که هدف اصلی آن «وارد کردن ضربات مهلک به بنیان خانواده‌های ایرانی» خوانده شده است.

ارتباط با دشمنان انقلاب و حمایت رسانه‌ای و مالی بیگانگان نیز از اتهامات دیگری است که به دستگیرشدگان وارد شده و گفته شده که «عوامل این شبکه در پوشش سازمان‌های خیریه، ده‌ها هزار دلار برای طراحی و اجرای پروژه ترویج فساد در کشور دریافت کرده بودند.»

بر اساس این گزارش، تعدادی از اعضای این شبکه به برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس دعوت‌شده و آرایشگری و طراحی لباس یاد گرفته‌اند. تهیه تصویر، کلیپ و فیلم‌ در آتلیه‌ها و استودیوها و ارسال این محصولات به شبکه‌های ماهواره‌ای یا انتشار در شبکه‌های اجتماعی فعالیت آنها بوده است.

ماجرای برخورد با فعالان عرصه مدلینگ در ایران به ماه گذشته بر می‌گردد. نخستین بار انتشار فیلمی از یک مدل ایرانی که در مقابل دادستان تهران به اعتراف می‌پرداخت خبرسپاهساز شد.

همزمان، مرکز جرایم سازمان‌یافته با صدور اطلاعیه‌ای به «برخورد با مدیران چند صفحه فعال در زمینه تبلیغات اینترنتی در شبکه‌های ارتباطی خارجی» و «حضور و رفت و آمد قابل توجه برخی عناصر در کشورهای همسایه و غربی» اشاره کرده و از انجام عملیات برون‌مرزی چندمرحله‌ای برای اشراف و برخورد قاطع با این شبکه‌ها خبر داده و گفته بود که قرار است مستندات تصویری آن در آینده منتشر شود.

همچنین این مرکز اعلام کرده بود که در اقدامات خود موفق به شناسایی «سرپل‌های خارجی و مدیریت جریان داخلی این پروژه» شده و به «مجموعه تفصیلی از ارتباطات بین‌المللی فعالان داخلی مدلینگ با موسسات فعال و سازمان‌های مردم نهاد با پوشش فرهنگی در سطح بین‌المللی» دست یافته است.

فعالیت در عرصه مدلینگ در رسانه‌های داخلی ایران به عنوان فعالیت در یک «شبکه مافیایی» معرفی شده است. جواد بابایی، سرپرست دادسرای جرائم رایانه‌ای ایران، اعلام کرده بود که کسانی که در شبکه‌های غیر اسلامی مدلینگ فعالیت می‌کردند، در عملیاتی با عنوان «عنکبوت ۲» هدف قرار گرفته‌اند.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، هم یک شنبه ۲۶ اردیبهشت گفت که سرپرست دادسرای جرایم رایانه‌ای در دو سال گذشته برای «آرایشگاه‌ها و مزون‌های مرتبط با مدلینگ» دو پرونده با نام‌های «عنکبوت یک و دو» باز کرده و حدود ۵۰ آرایشگاه، ۵۰ مزون و ۵۰ آتلیه عکاسی زیر شاخه اطلاعاتی و قضایی درآمده است. دادستان تهران گفته بود: در اینستاگرام و فیسبوک صفحه‌های مرتبط با مدلینگ را تحت نظر داریم.

او اضافه کرده بود که در این رابطه «دستگیری‌های خوبی» انجام شده و صفحه‌هایی در فیس بوک و تلگرام بسته شده‌اند. همزمان سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده به اخبار مربوط به بازداشت‌ مدل‌های ایرانی فعال در شبکه اجتماعی «اینستاگرام» واکنش نشان داد: واکنش وزارت خارجه آمریکا به دستگیری مدل‌ها در ایران

در همین زمینه هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره فعالیت‌های مدلینگ در شبکه‌های اجتماعی از دولت خواست تا اجازه ندهد زمینه‌های جرم فراهم شود: «ما در رابطه با بسیاری از اتفاقات و رویدادها حکم حقوقی روشنی نداریم. مهم‌تر از همه این‌ها بحث پیشگیری است. بسیاری از افرادی که در این‌گونه شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان مدلینگ فعالیت می‌کنند نسبت به قانون بی‌اطلاع هستند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • roozbeh

    اینها قبلا روی خانمها اسید می پاشیدن حالا به بجرم جاسوسی و تخریب فرهنگی بازداشتشون میکنند. کارگر رو شلاق میزنن. به «جرم» اعتراض . ووووو تنها راه باقیمانده برای خلاصی از دست ملاها سرنگونی اینهاست راه دیگری باقی نمانده دلخوش کردن به خاتمی و روحانی و هاشمی دل بستن به سرابی تو خالیست. سازمان دهی.اعتراض. اعتصاب. اسلحه...... آزادی و حکومت سکولار