ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روزهای «کسالت‌بار» بازار ایران

سیاست‌های دولت برای تحریک تقاضا و خروج نقدینگی از بانک‌ها نتوانسته است بر بازار ایران تاثیر بگذارد و رکود و افت شاخص‌ها همچنان ادامه دارد.

روند کاهشی شاخص بورس تهران ادامه دارد و فعالان بازار سرمایه می‌گویند که شایعات و طولانی شدن انتظار، بورس را «کسالت‌بار» کرده است.

افت بورس تهران در هفته گذشته نیز ادامه یافت.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، جمعه ۲۱ خرداد از تداوم روند کاهشی شاخص بورس اوراق بهادار تهران خبر داد.

بر اساس این گزارش معاملات بورس تهران در هفته گذشته ۲۰۸ واحد کاهش داشته و شاخص کل نیز از کانال ۷۶ هزار واحدی به ۷۵ هزار و ۸۷۶ واحد رسید.

در همین رابطه وب‌سایت «اقتصاد آنلاین» شایعات و حواشی بازار سرمایه را عامل اصلی روند کاهشی شاخص بورس دانست. علی اسلامی کارشناس بازار سرمایه به اقتصاد آنلاین گفته است که انتشار شایعه افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل دارایی‌ها و عدم امکان این شایعه بورس تهران را دچار نوسان کرده است.

هادی حق‌شناس دیگر کارشناس بورس و بازار سرمایه هم رکود اقتصادی را دلیل تداوم این وضعیت دانست و گفت: «وقتی بخش واقعی اقتصاد تحرک جدی ندارد آثار آن در بورس دیده می شود.»

عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی «رکود اقتصادی» را علت تداوم افت بورس تهران خواند و گفت: «هنگامی که شرکت‌ها فروش نداشته باشند و سود کاهش ‌یابد، انگیزه برای سرمایه‌گذاری هم پائین می‌آید.»

او در گفت‌وگو با خبرگزاری "خانه ملت" وضعیت فعلی بورس را «واقعی» نامید و تاکید کرد: «با توجه به وضعیت رکودی در اقتصاد کشور نباید انتظار رونق بازار بورس تا زمان خروج از رکود را داشت».

کارشناسان در حالی رکود اقتصادی را عامل اصلی افت شاخص‌ بورس می‌دانند که مقام‌های دولتی در یک‌سال گذشته بارها از خروج از رکود و بازگشت به رونق اقتصادی خبر داده‌اند. سخنگوی دولت در نشست هفتگی با رسانه‌ها برای چندمین بار تکرار کرد که «ایران در آستانه جهش اقتصادی قرار دارد».

رکود در بازارهای موازی

همزمان با بازار سرمایه، بازار طلا و سکه نیز هفته آرامی را سپری کرده است. رییس اتحادیه طلا و جواهر ایران در گفت‌وگو با "ایسنا" از افزایش قیمت سکه خبر داده و «ماه رمضان» را علت کاهش خرید و فروش طلا دانسته است.

به گفته او این رکود در هفته آینده هم ادامه دارد و تقاضا برای سکه و طلا کاهش می‌یابد. همچنین بازار ارز تهران هم هفته گذشته آرام و راکد بود. اگرچه قیمت دلار با نوسان همراه بود اما خرید و فروش ارزهای خارجی کاهش یافت.

در همین زمینه، رئیس اتحادیه اصناف تهران هم گفته است که بازار در رکود به سر می‌برد و تقاضا همچنان کاهش می‌یابد. او نیز وضعیت اقتصادی را علت تداوم رکود در بازار دانسته و گفته است که هنوز نشانه‌ای از رونق اقتصادی در بازار پیدا نیست.

دولت سال گذشته در بسته دوم سیاست‌های ضد رکود سقف تسهیلات خرید لوازم خانگی و خودرو را افزایش داد. علاوه بر این نرخ سود سپرده بانکی نیز کاهش یافت و آن‌گونه که رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها گفته است، امکان کاهش دوباره نرخ سود بانکی تا پانزده درصد وجود دارد. به‌رغم این سیاست‌ها که به منظور تحریک تقاضا به کار گرفته شد، بازار همچنان آرام و چشم انتظار آینده است.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • خراسانی

    همچنین دکتر رنانی که پیش بینی افت قیمت نفت سالها پیش کرده بود، در باره مشکلات اقتصادی نکات مهمی گفته است. از جمله اشتباهات دلوت و نظام در تشدید رکود...

  • خراسانی

    مطلب جالب دکترمحسن رنانی در سایت شخصی اش خواندنی است که میگوید نیم میلیون قانون در ایران هست که 80 درصدش زاید و مانع اقتصاد و سرمایه است!