ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گرفتن انتقام مهریه با انتشار عکس‌های خصوصی همسر

انتشار عکس‌های خصوصی افراد با توجه به فضای اجتماعی و سیاسی حاکم بر ایران، به ابزاری برای ضربه زدن و گرفتن انتقام تبدیل شده است.

پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) خراسان‌ جنوبی از پرونده‌ای خبر داده که در آن مردی برای گرفتن انتقام از همسرش که مهریه خود را به اجرا گذاشته، عکس‌های خصوصی او را در اینستاگرام منتشر کرده است.

انتشار عکس‌های خصوصی افراد با توجه به فضای اجتماعی و سیاسی حاکم بر ایران، به ابزاری برای ضربه زدن و گرفتن انتقام تبدیل شده است.

یکی از آخرین نمونه‌های این جریان مینو خالقی، نماینده منتخب مردم اصفهان است که به دلیل انتشار عکس‌های خصوصی‌اش در فضای مجازی، شورای نگهبان پس از برگزاری انتخابات، او را رد صلاحیت کرد.

دیگر قربانی انتشار عکس‌های خصوصی در ماه‌های اخیر هم سوشا مکانی‌ است که انتشار عکس‌های خصوصی‌اش باعث صدور حکم جلب و بازداشت موقتش در زندان اوین شد.

منتشر کردن فیلم‌ها و عکس‌های خصوصی افراد و به‌خصوص شخصیت‌های معروف و ستاره‌ها در همه جا رواج دارد اما آن‌چه در ایران اتفاق می‌افتد، انتشار فیلم‌ها و عکس‌هایی‌ست که تنها به دلیل محدودیت‌های اجتماعی حاکم ایجاد مشکل و دردسر می‌کنند.

بر اساس گزارش پلیس، مردی که عکس‌های همسرش را منتشر کرده نیز قصد داشته است تا با زدن اتهام به او، بر مراحل طلاق و جدایی‌شان تاثیر بگذارد.

غلامرضا حسینی، رییس پلیس فتای خراسان‌ جنوبی، در شرح این ماجرا به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است که مردی ۳۵ ساله با مراجعه به پلیس فتا مدعی شده، به دلیل این‌که با همسرش اختلاف داشته، او مهریه‌اش را به اجرا گذاشته و مرد برای مدتی به زندان افتاده، اما بعد متوجه شده که "همسر قانونی‌اش" که هنوز حکم طلاقی برایش صادر نشده، عکس‌های خصوصی و نامتعارف خود را دراینستاگرام به نمایش گذاشته و خود را فردی مجرد معرفی کرده است.

با طرح این شکایت، "مهندسان اداره مبارزه با جرائم رایانه‌ای"، تحقیقات سایبری خود را آغاز کرده‌اند و با جمع‌آوری مستندات به این نتیجه رسیده‌اند که صفحه ایجاد شده در اینستاگرام را خود شاکی راه‌ انداخته و عکس‌های همسرش را در این شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشته است.

به دنبال ارائه نتیجه تحقیقات، این مرد اعتراف کرده است که چون به دلیل نپرداختن مهریه به زندان افتاده، همان موقع کینه زن در دلش بیشتر شده و وقتی از زندان مرخصی گرفته، صفحه‌ای در اینستاگرام ایجاد کرده تا از این طریق او هم حرفی برای گفتن در دادگاه داشته باشد.

این در حالی است که افشای اطلاعات‌ خصوصی هم بر اساس قوانین ایران جرم است. قانون‌ مجازات ‌اسلامی، در ماده ۷۴۵ افشای اسرار خصوصی دیگران را جرم دانسته و مجازات آن را جزای‌‌ نقدی و تا دو سال حبس در نظر گرفته است.

موضوع حریم خصوصی در قوانین ایران از جمله موضوعات مناقشه‌برانگیزی است که اطلاعات دقیق حقوقی درباره‌ آن در میان مردم وجود ندارد و از سوی دیگر، دنیای جدید و تکنولوژی، نقض آن و پاره‌ کردن پرده‌های حریم شخصی افراد را آسان‌تر کرده‌اند.

بر اساس اصل بیست و دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی، «حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز کند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اریو

    یک طرفه داوری نکنید این روز ها بیشتر دختران بیزینس راه انداختن وسریع مهریهشون رو به اجرا می اندازند .باید قانون مهریه رو عوض کنند و مثل امریکا و بیشتر کشورها که در انجا هم چییزی مانند مهریه هست که اموال شرطی یا نصف به نصف بین زوجین تقسیم میشه را انجام داد ویک جوان را به جرم نداشتن به زندان نندازن .باید این قانون وحشتناک رو عوض کنند .من خودم زندان مهریه رو رفتم و نمیدانید اش نخورده دهن سوخته چه مزه ای داره.وپسر تا این وضعیت رو مبینه امکان داره هر اشتباهی ازش سر بزنه

  • خوش کردار

    داستانی شنیدم بسیار تاسف انگیز: تاکنون مشابه این داستان چند باری شنیدم، که، مردهایی ضعیف و مشکل دار به زنشان، ایک طرف نمخواهند زن طلاق بدهند چون زن درخواست مهریه میکند، نوعی گروکشی میشود! از جمله، مردی متوجه خیانت زنش میوشد که بادوستش رابطه دارد! این مرد، که آدم ترسو و اهل خشونت نیست، در مقابل اعتراض به زنش، زن با وقاحت میگوید یا مهریه ام بده و طلاق!، و یا باید این دیاثت و بی غیرتی را تحمل کنی!

  • خوش کردار

    این قبل کارها قطعا محکوم است و کاری بس ضداخلاقی است. اما ریشه این قبل کارها در چیست؟ جدا سیستم اعتقادی افراد به بدیهیات اخلاقی، مشکلات روحی، فشار یا ترس از گرفتاری و زندان… ریشه در زمینه های وقوع جرم است، تاسف آورتر این است، که یک حکومت مذهبی، با تبدیل احکام قرون وسطایی یک مذهب و قرائت جزمی، میخواهد جامعه مطابق خواست های ایدئولوژیک خود اداره کند. مهریه، یکی از چند امتیازی است که به زن در مقابل شوهری است که عملا بر اساس احکام شیعی و اسلامی، صاحب زن است! *** هر چند عمل، واقعیات دنیا، چنین اجازه ای به کمتر مردی میدهد. کمتر مردسالاری رخ میدهد **** اینگونه این احکام، که اصولا در قرآن هم اغلب نیامده و ساخته فقیهان است- روابطه انسانی و عاطفی دو همسری را مشکل زا میکند. رابطه ای بنیادنش ابتدا بایست بر اساس نیازهای طبیعی و غریزی و انسانی و عاطفی باشد، از همان ابتدا الوده یک معامله نابخردانه مادی میشود! من چیزهای وحشتناکی از این تراژدی احکام ازدواج اسلامی شنیده ام. تاز مانی این رابطه آلوده به مادی گرایی، خوب است ظاهرا مشکلی ینست ولی وای به روزی اختلاف جدی روی دهد، گرو کشی مهریه و حق طلاق، فاجعه می آفریند. در ادامه یک نمونه تراژیک رامیگویم.

  • خوش کردار

    این قبل کارها قطعا محکوم است و کاری بس ضداخلاقی است. اما ریشه این قبل کارها در چیست. جدا سیستی اعتقادی افراد به بدیهیات اخلاقی، مشکلات روحی، فشار یا ترس از گرفتاری و زندان... ریشه در زمینه های وقوع جرم است، تاسف آورتر ایسنت، که یک حکومت مذهبی، با تبدیل احکام قورن وسطایی یک مذهب و قرائت جزمی، میخواهد جامعه مطابق خواست هیا ایدئلوژیک حود اداره کند، مهریه، یکی از چند امتیازی است که به زن در مقابل شوهری است که عملا بر اساس احکام شیعی و اسلامی، صاحب زن است! اینگونه این احکام، که اصولا در قرآن هم اغلب نیامده و ساخته فقیهان است- روابطه انسانی و عاطفی دو همسری را مشکل زا میکند. رابطه ای بنیادنش ابتدا بایست بر اساس نیازهای طبیعی و غرپیزی و انسانی و عاطفی باشد، از همان ابتدا الوده یک معامله نابخردانه مادی میشود! من چیزهای وحشتناکی از این تراژدی احکام ازدواج اسلامی شنیده ام. تاز مانی این رابطه آلوده به مادی گرایی، خوب است ظاهرا مشکلی ینست ولی وای به روزی اختلاف جدی روی دهد، گرو کشی مهریه و حق طلاق، فاجعه می آفریند. در ادمه یک نمونه تراژیک رامیگویم.