ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موانع پیش‌ روی رویاهای نفتی ایران

ایران می‌خواهد با جذب ۲۰۰ میلیارد سرمایه‌گذاری تولید روزانه نفت را به ۴.۸ میلیون بشکه برساند.عدم اطمینان سرمایه‌گذاران و مخالفت سپاه دستیابی به این هدف را دشوار می‌کند.

وزیر نفت ایران می‌گوید کشورش به زودی تولید روزانه خود را به بیش از چهار میلیون بشکه نفت در روز افزایش خواهد داد. تحلیلگران بازار انرژی برآورد بیژن زنگنه را خوش‌بینانه ارزیابی می‌کنند.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در نخستین گزارش به مجلس دهم گفت که تولید روزانه نفت به ۳.۸ میلیون بشکه رسیده و صادرات نفت دو برابر شده است.

آمار اعلام شده از سوی وزیر نفت ۲۳۸ هزار بشکه بیشتر از گزارش رسمی اوپک از تولید روزانه ماه مه ایران است. بر پایه گزارش اوپک تولید نفت ایران در ماه مه ۲۰۱۶به سه میلیون و ۵۶۲ هزار بشکه رسیده که نشانگر افزایش ۸۹ هزار و ۲۰۰ بشکه‌ای تولید روزانه به نسبت ماه گذشته (آوریل) است.

خبرگزاری بلومبرگ نیز با انتشار گزارشی، از افزایش صادرات نفت ایران به حدود ۲ میلیون بشکه نفت در روز خبر داد و ایران را برنده بازار نفت در دوران پس از تحریم دانست؛ اما تولید روزانه سه میلیون ۶۰۰ هزار تا سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه را واقع‌بینانه‌تر ارزیابی کرد.

بلومبرگ پیری چاه‌ها و فرسودگی صنعت نفت ایران را یکی از عوامل بازدارنده در راه دستیابی به تولید ۴.۸ میلیون بشکه در روز عنوان کرده و از نیاز ایران به سرمایه‌گذاری میلیاردی خبر داده است. زنگنه نیز در مجلس شورای اسلامی گفته بود که صنعت نفت ایران نیازمند ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است. وزارت نفت برای تامین منابع مالی مورد نیاز، مدل جدیدی از قراردادهای نفتی را به شرکت‌های سرمایه‌گذار ارائه کرده که با مخالفت جریان سیاسی رقیب دولت روبرو شده است. به گزارش رسانه‌ها، رئیس دولت به وزارت نفت دستور داده است که قراردادها را بازنگری کند.

با این حال بلومبرگ به نقل از تحلیل‌گران بازار انرژی گزارش داد که سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار ایران همچنان محتاط هستند. با توجه به این که بخشی از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران رفع نشده است، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی نمی‌خواهند در تحریم‌های امریکا گرفتار شوند.

علاوه بر محدودیت‌های امریکا برای سرمایه‌گذاری در ایران، سپاه پاسداران پیش از این مخالفت خود را با حضور شرکت‌های خارجی در صنعت نفت ایران اعلام کرده است و سهم خود را از دوران رونق نفتی می‌خواهد.

مازاد درآمد نفتی

به گفته زنگنه میزان صادرات پیش‌بینی شده در قانون بودجه امسال ۸۰۰ هزار بشکه در روز است. اما در خرداد امسال صادرات به بیش از دو میلیون بشکه نفت در روز رسیده و ایران امیدوار است که بار دیگر پس از رفع تحریم‌ها جایگاه خود را به عنوان دومین صادر کننده نفت به دست آورد.

افزایش صادرات نفت ایران به معنای مازاد درآمدهای ارزی است که بر اساس برنامه توسعه باید به صندوق توسعه ملی واریز شود. اما دولت سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای ارزی را ۲۰درصد اعلام کرد. وزیر نفت گفته است که برآورد بودجه امسال بسیار محافظه‌کارانه بوده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی نسبت به افزایش درآمدهای نفتی ابراز نگرانی کرده و گفته بود که «نگران است که رشد اقتصادی امسال نفتی باشد».

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روشنگر

    برنامه بلند مدت نفتی؟!تا ده سال دیگر اساس نفت خام فعلی در برابر دیگر منابع تامین انرزی و همچنین نفت شل جایگاه تامین ارز از دست میدهد و به یک کالای ارزان خواهد شد. کم اینکه اکنون یک کالا رازن است و ازارنتر نوشابه! چیزی نفت تاکنون کالای پردرامد کرده، هزینه استخراج پایین (حدود 10 دلار) و قیمت فروش بالا آن است. 00000000 بهترین کار، اصلاح نظام اقتصادی و چلوگیری از فساد و هدر دادن منابع ثروت عمومی است. حتی با این دو ملیون صادرات نفت با متوسط قیمت 50 دلار هم میوشد کارهای بزرگی کرد. اگر دست از ماجراجویی برداشته و منابع ثورت عمومی را صرف فساد و مداخلات خارجی نکرد و ان را در جهت منافع ملی هزینه کرد. روز صد ملیون دلار، ماهی سه میلارد دلار، سالی 36 میلیارد دلار! کم درامدی نیست. در کنار توان صادراتی غیر نفتی بالغ بر 50 میلارد دلار و ظرفیت بالا درامد ارزی جذب توریسم دهها میلارد دلاری و ظرفیت تولید و صدور گاز، توان تولید بالا انرژی بادی و خوشیدی. مزیت های بلای موقعیت جغرافیایی و درامد ترنزیت کالا و صدور مجددکالا که میتواند درامد چند برابر امارت برای ایران داشته باشد. فساد و ریخت و پاش و ماجراجویی ها و عدم تعامل مسالمت امیز با همه کشور بیشتر کمی صادرات نفت به کشور ضربه میزند.