ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

● مجموعه ویژه

ترامپ و باقی قضایا

مقاله‌های این مجموعه گزیده‌‌ای هستند از آنچه "زمانه" در ماه‌های اخیر درباره مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا منتشر کرده است. انگیزه فراهم آوردن این مجموعه پایان دور مقدماتی رقابت‌‌های انتخاباتی ریاست جمهوری در آمریکاست.

مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا همواره پرسروصدا و ظاهرا پرهیجان است. اما با اعلام نتیجه و معرفی فرد پیروز، هیجان می‌خوابد و پس از چند روز معلوم می‌شود که اتفاق خاصی نیفتاده است. هر دوره‌ای پدیده‌هایی دارد که توجه‌هایی برمی‌انگیزند، اما معمولا پس از پایان رقابت‌ها از یاد می‌روند.

پدیده این بار دونالد ترامپ است. او هم از یاد خواهد رفت، اما عواملی که او را رو آوردند، پایدارند و بسیار قابل توجه. کارشناسان مطالعات اجتماعی و سیاسی به پدیده دونالد ترامپ علاقه‌مند شده‌اند و به دنبال ریشه‌یابی آن هستند. چرا ترامپ؟ این عنوان مقاله‌ای است از جرج لیکاف، زبان‌شناس نام‌آور آمریکایی. در این مقاله که لینک آن در زیر آمده، لیکاف بررسی می‌کند که چه چیزی باعث موفقیت ترامپ شده است.

دونالد ترامپ

از برنی سندرز هم به عنوان پدیده این دور از مبارزات انتخاباتی در آمریکا نام می‌برند. او در قطب مقابل ترامپ است، اما به لحاظ غیرعادی بودن در جای بالاتر از ترامپ می‌نشیند. ترامپ، آمریکای شناخته‌شده پول و قدرت و تبعیض را نمایندگی می‌کند و از این رو در حد کسالت‌باری عادی است، اما سندرز از یک آمریکای دیگر حرف می‌زند، از مردمی که برابری و عدالت و برخورداری از امکان‌هایی مثل بیمه را حق خود می‌دانند.

سندرز وارد تاریخ هم می‌شود، چون مفهوم "سوسیالیسم" را به شکل پربازتابی مطرح کرد و تابویی را شکست. این مفهوم پیشتر در جریان اصلی سیاست در آمریکایی واژه‌ای مذموم بوده است. اما منظور او از سوسیالیسم چیست؟ لینک مقاله‌ای در زیر آمده است که به تبارشناسی مفهوم سوسیالیسم مورد نظر سندرز پرداخته است.

برنی سندرز− کارل پولانی . یکی از مقاله‌هایی که لینک آن را در زیر می‌بینید تبار سوسیالیسم سندرز را در زند کارل پولانی می‌جوید.

سندرز از دور رقابت‌ها خارج شده و اکنون رقیبان اصلی، هیلاری کلینتون، از حزب دموکرات، و دونالد ترامپ، از حزب جمهوری‌خواه هستند. مقاله‌هایی در زیر این دو را مقایسه می‌کنند. از جمله مقاله‌ای به قلم اکبر گنجی به مقایسه آن دو از زاویه منافع مردم ایران پرداخته است.

کاندیداتوری ترامپ و کلینتون در اواخر ماه فرنگی جاری رسمیت خواهد یافت، کاندیداتوری دونالد ترامپ در کنگره حزب جمهوری‌خواه در کلیولند (اوهایو) از ۱۸ تا ۲۱ ژوئیه و از آن هیلاری کلینتون در کنگره حزب دموکرات در فیلادلفیا از ۲۵ تا ۲۸ ژوئیه. پس از آن رقابت وارد مرحله داغ و فشرده خود می‌شود. روز رأی‌گیری ۸ نوامبر است. بر اساس سیستم انتخاباتی پیچیده آمریکا این مجمع گزینش (Electoral college) است که رسما رئیس جمهوری را انتخاب می‌کند. انتخاب توسط مجمع در تاریخ ۱۸ دسامبر خواهد بود. چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا کار خود را به طور رسمی در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ آغاز خواهد کرد.

مقاله‌های زیر گزیده‌‌ای هستند از آنچه "زمانه" در ماه‌های اخیر درباره مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا منتشر کرده است. انگیزه فراهم آوردن این مجموعه پایان دور مقدماتی رقابت‌‌های انتخاباتی ریاست جمهوری در آمریکاست.

هیلاری کلینتون، دونالد ترامپ − برخی مقاله‌های زیر این دو را با هم مقایسه کرده‌اند.

اکبر گنجی − مدعای نوشتار این است که هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای ایران خطرناک هستند، منتها یکی بیشتر و دیگری کمتر.

منظور برنی سندرز از سوسیالیسم چیست؟ این مقاله پیشینه فکر سیاسی سندرز را در نزد کارل پولانی جست‌وجو می‌کند.

فرشته پزشک - همواره این نگرانی وجود داشته که رسانه‌ها دیدگاه‌های سیاسی و اجتماعی مردم‌ را با نقض بی‌طرفی و یا پیش‌بینی‌های گمراه‌ کننده، به طور سیستماتیک دستکاری و هدایت کنند. در آمریکا نیز این نگرانی وجود دارد.

مریلین رابینسون - ترامپ از آمیختگیِ خبر و سرگرمی و از دنیای تخیلیِ بیگانگانِ بدیُمن و فجایع مهیب بیرون آمده است.

جرج لیکاف، زبان‌شناس شناختی، در این مقاله‌ تحلیلی به چرایی موفقیت‌های دانالد ترامپ پرداخته و فرهنگ سیاسی آمریکا را با نظر به قالب «پدر سختگیر» و «والدین پرورش‌دهنده» بررسی می‌کند.

اکبر گنجی − کابوس انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا بسیاری را به حق ترسانده است. اما خطر تا چه اندازه جدی است و چه کسانی باید بیش از همه بترسند و راه انتخاب ترامپ را هموار نسازند؟

دیوید لیوینگستون اسمیث − اگر نمی‌توانید بفهمید چرا کسی همچون ترامپ می‌تواند تا این اندازه حمایت کسب کند، احتمالاً تصورات غلطی درباره‌ی کاروکاسبیِ سیاسی دارید.

اکبر گنجی − من نیز به عنوان یک مهاجر ایرانی که در آمریکا زندگی‌ می‌کند، و اهداف والایی چون دموکراسی و صلح و حقوق بشر را تعقیب می‌کند، به طور جدی انتخابات آمریکا را دنبال می‌کنم و می‌پرسم اگر ترامپ پیروز شود، چه خواهد شد.

اکبر گنجی - "صنعت اسلام هراسی" در آمریکا پر رونق است. مواد خام این صنعت را گروه‌های تروریستی اسلامگرا و آیت‌الله‌های شیعی و مفتیان سنی و وهابی فراهم می‌آورند اما رسانه‌ها و تینک‌تنک‌ها از این مواد کالایی مجانی عرضه می‌کنند.

روزبهان امیری- ریاست جمهوری آمریکا را مهم‌ترین مقام سیاسی دنیا می‌دانند. اما سیستم سیاسی این کشور به قدری پیچیده و قدرت آنقدرغیرمتمرکز است که رئیس جمهوری نمی‌تواند هر چه بخواهد انجام دهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Behrouz

    چون سندرز ماه عسل خود را در معبود خود شوروی کمونیست گذرانده و کاستروی کمونیست و کوبا ی کمونیست را ایده آل خود میداند دست بقلم ایرانی جماعت میخواهد برای سندرز سوسیالیست که در حقیقت یک کمونیست تمام عیار است جان داد. مشکل دست بقلم ایرانی جماعت این است که بعد از ۳۰ـ ۲۰ سال و بیشتر هنوز از اشتباهات گذشته چیزی که یاد نگرفته هیچ بلکه بد تر هم شده است. گروهی از خمینی مسلمان تر و گروه دیگری از استالین و مائو کمونیست تر شده اند و خواب یک حکومت طالبانی شیعه و یا یک کامبوج خمر سرخ را می بینند. کمی طنز به نظر میرسد ولی واقعیت دارد.