ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر: عربستان را از شورای حقوق بشر کنار بگذارید

دیدبان حقوق بشر و عفو بین‌الملل در بیانیه‌ مشترکی از مجمع عمومی سازمان ملل خواسته‌اند تا عربستان را به دلیل کشتار غیرنظامیان در یمن و سرکوب‌های داخلی از شورای حقوق بشر این سازمان کنار بگذارد.

سازمان عفو بین‌الملل و سازمان دیدبان حقوق بشر در بیانیه‌ مشترکی از مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواسته‌اند تا عربستان سعودی را از شورای حقوق بشر این سازمان کنار بگذارد. علت این درخواست، کشتار غیرنظامیان در یمن و سرکوب‌های داخلی عنوان شده است.

این دو سازمان با تهیه اسناد و شواهدی از ۶۹‌ مورد حمله هوایی غیر‌قانونی ائتلاف سعودی به یمن که باعث کشته شدن دست‌کم ۹۱۴ غیرنظامی و تخریب خانه‌ها، بیمارستان‌ها، مدرسه‌ها و مساجد شده است، شماری از این موارد را برابر با جنایت جنگی دانسته‌اند.

در این بیانیه که روز چهارشنبه ۲۹ ژوئن/ نهم تیر ماه منتشر شده، آمده است که تا وقتی نیروهای ائتلاف سعودی کشتار غیرنظامیان در یمن را متوقف نکنند، عربستان نباید جایی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد داشته باشد.

عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر گفته‌اند که برای رسیدن به این خواسته به رایزنی در مجمع عمومی سازمان ملل خواهند پرداخت.

در صورت بروز تخلفات بارز حقوق بشری در کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل، رای دو سوم کشورهای عضو مجمع عمومی می‌تواند عضویت آن کشور در شورای حقوق بشر را به حالت تعلیق در آورد.

عربستان سعودی از دو سال پیش به عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درآمد. دوره عضویت اعضا در این شورا سه ساله است.

سازمان ملل به تازگی و به دنبال کشتار کودکان در یمن، ائتلاف سعودی را در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودک قرار داد: ائتلاف سعودی در لیست سیاه نقض حقوق کودکان سازمان ملل

این اقدام با واکنش تند عربستان روبه‌رو شد و به دنبال اعمال فشار ریاض بر بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، او در نهایت نام ائتلاف سعودی را از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودک حذف کرد.

البته سازمان ملل بر موقتی بودن خروج نام ائتلاف سعودی از این فهرست تا زمان انجام تحقیقات کافی خبر داد، اما مقام‌های سعودی گفتند که این اقدام امری قطعی و بی‌بازگشت است.

اقدام سازمان ملل در خارج کردن نام ائتلاف سعودی از فهرست ناقضان حقوق کودک واکنش برخی دولت‌ها و نهادها و سازمان‌های حقوق بشری را به دنبال داشت:

این در حالی است که پیش از این برخی سازمان‌های حقوق بشری، عربستان را متهم کرده‌ بودند که با استفاده از جایگاهش به عنوان عضو شورای حقوق بشر، از انجام تحقیقات بین‌المللی درباره جنایات جنگی در یمن جلوگیری می‌کند.

حالا معاون سازمان دیدبان حقوق بشر گفته است که عربستان سعودی در ماه‌های اخیر معاهده‌های زیادی را زیر پا گذاشته و دیگر شایستگی عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل را ندارد.

فیلیپه بولوپیون: عربستان سعودی چنان کشتاری راه انداخته است که هیچ کشور دیگری به پای آن نمی‌رسد. این کشور در این زمینه از همه جلوتر است.

دیدبان حقوق بشر حمله به غیرنظامیان در جنگ یمن، استفاده از بمب‌های خوشه‌ای ممنوع و محاصره کردن بندر‌ها برای ممانعت از ورود کالاهای ضروری به یمن را از موارد نقض حقوق بشر دانسته که عربستان سعودی در ماه‌های اخیر مرتکب آن شده است.

رفتار خشن با مخالفان داخلی و سرکوب آن‌ها هم موضوع بخش دیگری از انتقادهای جدی حقوق بشری به ریاض است.

عفو بین‌الملل از اعدام مجرمانی که بر اساس قوانین بین‌المللی مجازات آن‌ها نباید اعدام باشد انتقاد کرده و گفته است که همه فعالان نامدار حقوق بشر در عربستان در طول سه سال گذشته بازداشت شده‌اند.

ریچارد بنت، نماینده عفو بین‌الملل در سازمان ملل متحد: همه فعالان شاخص حقوق بشر در عربستان سعودی از سه سال قبل به این سو یا زندانی شده‌اند یا این‌که نیروهای امنیتی آن‌ها را تهدید کرده‌اند که سکوت کنند.  این شرایط باعث شده است که برخی کنشگران فرار را بر قرار ترجیح بدهند و از کشور بگریزند. 

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.