ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مداحی هم نان دارد و هم آب؛ ساعتی پنج میلیون تومان

در هیاهوی فیش‌های حقوقی چند میلیونی، دریافتی‌ مداحان هم مورد توجه واقع شده‌ است. گروهی که تنها برای خواندن مدح و ذم ساعتی چهار تا پنج میلیون تومان دستمزد می‌گیرند.

در هیاهوی حقوق‌های چند ده میلیون تومانی که گریبان‌گیر دولت شده است، نام گروهی دیگر هم به میان آمده که بدون هیچ گونه نظارتی و تنها برای «مدح» کردن دستمزد میلیونی می‌گیرند. دستمزد مداحان چقدر است؟

رهبر جمهوری اسلامی سالی یک‌بارمداحان را جمع می‌کند و معمولا تندترین مواضع سیاسی را هم در جمع همین گروه می‌گیرد.

اقتصاد ایران چاله و تاریک‌خانه زیاد دارد: نهاد‌ها و بنیادهایی که کسی از اندرونی‌‌شان خبر ندارد، کارکنان ارشد دولت و «آقازاده» ‌ها که در سایه صاحبان قدرت، هم شغل دولتی دارند و هم به کار تجارت و پیمانکاری سرگرم‌اند و یا روحانیون نشسته در راس نهادهای مذهبی دولتی که کسی نمی‌داند درآمدشان از کجا تامین می‌شود و چقدر است. به این‌ها اضافه کنید نظامیان بلند رتبه و تجاری که از رانت دولت برخوردارند.

حالا که جنجال بر سر فیش حقوقی‌ها بالا گرفته و دولت اعلام کرده که خط قرمزی را برای برخورد با مسئله فساد نمی‌شناسد، رسانه‌های حامی دولت آدرس گروه دیگری را می‌دهند که برای هر ساعت کار گاهی دو تا سه میلیون تومان دریافتی دارند.

چند سال پیش بود که یک مقام محلی در بوشهر از حضور مداحی خبر داد که برای ده روز حضور ۲۰۰ میلیون تومان دریافتی داشته است، یعنی هر یک روز ۲۰ میلیون تومان. فرض را بر این بگذاریم که این مداح هر روز چهار ساعت برنامه اجرا کرده، آن وقت درآمدش برای هر ساعت پنج میلیون تومان بوده است.

پایگاه خبری «انصاف نیوز» چهارشنبه ۹ تیر گزارشی را بازنشر کرد که نشان می‌داد برخی از مداحان برای حضور در مراسم و برنامه‌های مذهبی روزی حداقل دو تا سه میلیون تومان دریافت می‌کنند.

مصونیت مداحان زیر سایه قدرت

مداحان تشکیلات ویژه خود را دارند و سال به سال هم فربه‌تر می‌شوند. هر سال گروهی از آنان فرصت می‌کنند تا با رهبر جمهوری اسلامی دیدار کنند. آنها روابط ویژه‌ای با صاحبان قدرت و برخی از مقام‌های مذهبی دارند و در سایه همین روابط ویژه از مصونیت‌هایی نیز برخورداند و البته که سهم ویژه‌ای در قدرت دارند.

اسفند سال گذشته و هنگامی که گروه‌های سیاسی به دنبال فهرست نامزد‌های انتخابات بودند، سعید حدادیان یکی از مداحان نزدیک به بیت رهبری گفت که این گروه نیز فهرست خود را خواهد داشت. سرانجام هم در لیست سی نفره ائتلاف اصول‌گرایان برای انتخابات تهران نام یک مداح را به لیست افزودند.

زمستان ۹۲ هم رسانه‌های ایران از تیراندازی محمود کریمی یکی دیگر از مداحان معروف تهران به یک خودرو در تهران خبر دادند. رئیس دیوان عالی کشور، جرم محمود کریمی را «محاربه» دانست اما چندی بعد خبرگزاری مهر گزارش داد که شاکی پرونده رضایت داده و پرونده مختومه شده است.

مداحان دانشگاه دیده

بر اساس اعلام کانون مداحان ۵۶ هزار و ۴۳۲ مداح مرد در ایران شناسایی شده‌اند. رئیس کانون مداحان در باره درآمد مداحان گفته است که «نمی‌توان بر روضه قیمت گذاشت». او به خبرگزاری ایلنا گفته که پرداخت‌های چند میلیونی به مداحان به خواست برگزارکنندگان مجالس است.

اما مسئول تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی کاشان، دو سال قبل دستمزد روزانه مداحان را به صورت میانگین سه تا هفت میلیون تومان دانسته و گفته بود که برخی از مداحان تا مبلغ مورد نظر خود را دریافت نکنند به مجلس نمی‌روند. او خواستار نظارت نهادهای دولتی بر فعالیت مداحان شده بود.

مداحی البته چهارسالی است که به عنوان یک رشته دانشگاهی در دانشگاه‌های علمی و کاربردی تدریس می‌شود. اطلاعی از محتوای این رشته در دسترس نیست اما رئیس «خانه مداحان» گفته بود که علاقمندان به مداحی در دانشگاه علاوه بر یادگیری شیوه‌های مداحی، کمی هم با مسائل سیاسی آشنا خواهند شد.

حالا پس از چهارسال باید نسل نخست مداحان دانشگاه دیده به بازار آمده‌ باشند. با توجه به بازار خوب مداحی به ویژه در ماه‌های ویژه‌ای همانند محرم، صفر و رمضان، مداحان کمتر از دیگران بیکار می‌مانند و در‌‌ همان ایامی هم که کار می‌کنند آنقدر زیاد دستمزد می‌گیرند که بقیه سال را بتوانند با خیال آسوده استراحت کنند، بدون آنکه نظارتی بر عملکرد آن‌ها باشد و نیاز باشد به جایی پاسخگو باشند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • راه دموکراسی

    در شهرها اموزشگاه رسمی و ینم رسمی خصوصی راه انداری شده، که البته امتیازتی چون اب و برق گاز مجانی و معافیت از مایلات هم برخودراند چون اینها مراکز فرهنگی مثل اموزشگاهها قلمداد میکنند. در برخی از این مداحی ها چنان در اشعار غلو و دروغ پردازی های میوشد که چراب ریخ اخوندها در امده است. حاکمیت از رشد مداحی، راهی برای نفئذ ایدئلوژی خطرتاک موعودگرایی خود بهره مبرد و مردم فقیر و کم سواد اماده تبرد اخرازمانی میکندو مثلا گاه صحنه های تاریک یهو میگویند امام زمان امد و رفت! از رهبر ایران بعنوان امام و سید خراسانی یاد یمشودف این مداخی ها نقش سازمان گوبلری المان نازی بازی میکنند! متاسفنه یکی کارهیا زشت دیگری در این مداخی صورت میگرد- که حکئمت منکر میشود- برگزرای جلسات عمرکشون است و توهین به عمر الخطالب و اهل سنت. در این مراسم مداحی با راه انداختن دهه هایمتهعدد فاطمیه و محسنیه، صراحت خالیفه مسلمان و شخصیت مورد احترام اکثریت مسلمانان را قاتل دختر پیامبر معری میکنند و موجب ایجا تنفر و فرقه گرایی میشوند!

  • احمد

    با درج این مقاله جان کلام را گفتید . دزد در خانه ماست بدنبال آن در خارج از خانه میگردیم . از ما است که بر ماست!!

  • محمد

    من می خواهم بدانم این سیستم چرا برای یک معلم که جامعه را می سازد و پیشرفت آن در گروی حرکت معلم است حقوق نجومی در نظر نمی گیرد ویا اینکه ارزش کار یک مداح را قابل قیاس با یک معلم نمی دانند .به خدا قسم اگر اینها در سر کارشان حاضر نشوند هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد وحال آنکه یک معلم اگر کسری از ساعت کلاس خود را ترک کند معلوم نیست چه روی خواهد افتاد؟اختلال-چاقو کشی- شکستن شیشه مدارس یا اینکه از پنجره کلاسها هیاهو ایجاد کردن و فحاشی به زنان و دختران .دولتمردان ما نباید فراموش کنند که یک معلم هم مداح است و هم مبلغ مذهبی هست و هم خبره در رشته خودش و غیره....

  • Fahim

    اینها اراذل و اوباشند. و اراذل و اوباش بیشتری را هم در خدمت رسانی به رژیم سازماندهی می کنند.

  • roozbeh

    فراموش کردید ذکر کنید بدون اینکه یکقرآن مالیات بر درآمد هم بدهند