ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کنسرت موسیقی، محل نبرد وزارت ارشاد و نیروی انتظامی

پلیس ایران می‌گوید هیچ تغییری در ماموریت‌هایش در مورد برگزاری کنسرت‌ها ایجاد نشده است. توافق وزارت ارشاد و نیروی انتظامی بر سر عدم دخالت پلیس در برگزاری کنسرت‌ها به کجا رسید؟

سخنگوی نیروی انتظامی ایران گفته است که در مورد برگزاری کنسرت‌ها هیچ تغییری در ماموریت پلیس ایجاد نشده و فعالیت نیروی انتظامی در این حوزه مثل سابق انجام خواهد شد.

سعید منتظر‌المهدی این موضوع را در نشست خبری خود و در واکنش به انتشار خبر مصوبه اخیر هیات دولت درباره کاهش وظایف پلیس در مورد کنسرت‌های موسیقی مطرح کرده است.

خبرگزاری تسنیم اول مرداد ماه از قول سخنگوی نیروی انتظامی نوشته است: «باید توجه داشت که انجام و فرجام تمام ماموریت‌های پلیس بر مدار قانون است و لاجرم هر کنش و اقدامی که از سوی نیروی انتظامی انجام می‌گیرد در این راستا خواهد بود.»

او تاکید کرده که هیچ تغییری در ماموریت پلیس در مورد برگزاری کنسرت‌ها ایجاد نخواهد شد.

دور تازه رویارویی‌ها بر سر نقش نیروی انتظامی در برگزار شدن یا لغو کنسرت‌ها، با انتشار خبر توافق میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیروی انتظامی بر سر این موضوع آغاز شد:

نوزدهم تیر ماه، دفتر موسیقی وزارت ارشاد اعلام کرد که با اداره اماکن نیروی انتظامی درباره برگزاری کنسرت‌ها به توافق رسیده و از این پس نیروی انتظامی فقط درباره مسائل انتظامی و ترافیکی کنسرت‌ها اظهارنظر خواهد کرد.

گفته شد که این توافق پس از مدت‌ها گفت‌وگو میان وزارت ارشاد و نیروی انتظامی و با اصلاح ماده ۲۰ اداره اماکن نیروی انتظامی انجام شده است، اما کوتاه زمانی بعد نیروی انتظامی اعلام کرد که اصلاحیه ماده ۲۰ و مصوبه تازه‌ای به این نیرو ابلاغ نشده است.

پس از آن احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد به میدان آمد و با انتقاد از مصوبه دولت در مورد دخالت نکردن نیروی انتظامی در صدور، تایید یا لغو مجوز کنسرت‌ها، گفت که وقتی نیروی انتظامی می‌بیند برنامه‌ای قرار است اجرا شود و در حاشیه آن فحشا ایجاد می‌شود، چطور می‌تواند مداخله نکند: احمد علم‌الهدی: دولت به بی‌بند و باری‌های حاشیه کنسرت‌ هم مجوز می‌دهد؟

در آخرین روز تیر ماه هم ستاد کل نیروهای مسلح کنسرت‌های موسیقی را در دستور کار خود قرار داد و در ابلاغیه‌ای دستور برخورد با «ناهنجاری‌های عمومی» در کنسرت‌ها را صادر کرد:

در این ابلاغیه مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح خطاب از حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی خواسته است که نیروی انتظامی با جدیت با «ناهنجاری‌های عمومی» از جمله در محل برگزاری کنسرت‌ها برخورد کند: «ماموریت ناجا در برخورد با ناهنجاری‌های اخلاقی و رفتاری در برخی اماکن از جمله محل برگزاری کنسرت‌ها باید با جدیت انجام شود.»

در دو سال گذشته، دخالت نهادهای امنیتی و نظامی و نیروهای شبه‌نظامی وابسته به آن‌ها و دادستانی استان‌ها، سبب لغو شمار زیادی از کنسرت‌های موسیقی در ایران شده‌ است و در حالی که امید می‌رفت در این مورد میان وزارت ارشاد و پلیس توافق حاصل شده باشد، با به میدان آمدن نیروهای منصوب رهبر جمهوری اسلامی و تایید عملکرد نیروی انتظامی، امکان ایجاد تغییر در این شرایط در عمل امکان‌پذیر به نظر نمی‌رسد.

حالا سخنگوی نیروی انتظامی گفته است که این نیروی هیچ‌گاه قصد انجام اقدامات فراقانونی نداشته و ندارد و از این رو هیچ تغییری در ماموریت‌های پلیس صورت نخواهد گرفت: «نکته حائز اهمیت این است که باید دید در این سال‌ها چه‌تعداد کنسرت با دخالت نیروی انتظامی کنسل شده است، چرا که بررسی این موضوع نشان می‌دهد لغو کنسرت‌ها با دخالت نیروی انتظامی عدد قابل توجهی نبوده است.»

منتظرالمهدی همچنین  از «تعامل بسیار خوب» هنرمندان و اصحاب رسانه با نیروی انتظامی گفته است: «نیروی انتظامی در تلاش است تا اقدامات خود را در راستای تسریع و تسهیل فعالیت هنرمندان تنظیم کند و امروز نیز شاهدیم که بیشترین تعامل از سوی نیروی انتظامی با هنرمندان صورت می‌پذیرد.»

بر اساس گفته‌های سخنگوی نیروی انتظامی، این نیرو تا به حال در محتوا و مضامین کنسرت‌ها دخالت نکرده و نظارت بر مضامین کنسرت‌ها را در حیطه وظایف وزارت ارشاد می‌داند.

منتظرالمهدی در عین حال گفته است که وقتی قرار است یک اثر هنری در جامعه و در جمع اجرا شود، لاجرم پلیس به‌واسطه مسئولیت ذاتی خود به‌عنوان تامین‌کننده نظم و امنیت جامعه، دخالت می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.