ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۳۶ زندانی عقیدتی اهل سنت رجایی‌شهر در صف اعدام

۳۶ زندانی عقیدتی اهل سنت در زندان رجایی‌شهر زیر حکم اعدام هستند. حکم هفت نفر از این ۳۶‌ نفر فعال عقیدتی اهل سنت در مرحله بدوی‌ست و حکم اعدام بقیه آن‌ها تایید شده است.

هر هفته منتظرند نام‌شان خوانده شود. منتظرند که یکی دو روز پیش از روز اجرای حکم به انفرادی برده شوند و بعد به حکمی جان‌شان ستانده شود.

۳۶ زندانی عقیدتی اهل سنت در سالن ۱۰ بند چهار زندان رجایی‌شهر زیر حکم اعدام هستند. حکم اعدام هفت نفر از این ۳۶ نفر فعال عقیدتی اهل سنت در مرحله بدوی‌ست (ابلاغ حکم اعدام هفت زندانی اهل سنت) و بقیه آن‌ها یعنی ۲۹ نفر باقی‌مانده که حکم‌شان تایید شده، در مرحله اجرای احکام به سر می‌برند و هر هفته و هر روز امکان اجرای حکم اعدام آن‌ها وجود دارد.

ﮐﺎﻭه ﻭﯾﺴﯽ، ﺑﻬﺮﻭﺯ ﺷﺎﻧﻈﺮﯼ، ﻃﺎﻟﺐ ﻣﻠﮑﯽ، ﺷﻬﺮﺍﻡ ﺍﺣﻤﺪﯼ، ﮐﺎﻭه ﺷﺮﯾﻔﯽ، ﺁﺭﺵ ﺷﺮﯾﻔﯽ، ﻭﺭﯾﺎ ﻗﺎﺩﺭﯼ ﻓﺮﺩ، ﮐﯿﻮﺍﻥ ﻣﻮﻣﻨﯽ ﻓﺮﺩ، ﺑﺮﺯﺍﻥ ﻧﺼﺮﺍﻟﻠﻪ ﺯﺍﺩﻩ، ﻋﺎﻟﻢ ﺑﺮﻣﺎﺷﺘﯽ، ﭘﻮﺭﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪﯼ، ﺍﺣﻤﺪ ﻧﺼﯿﺮﯼ، ﺍﺩﺭﯾﺲ ﻧﻌﻤﺘﯽ، ﻓﺮﺯﺍﺩ ﻫﻨﺮﺟﻮ، ﺳﯿﺪ ﺷﺎﻫﻮ ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻤﯽ، ﻣﺤﻤﺪ ﯾﺎﻭﺭ ﺭﺣﯿﻤﯽ، ﺑﻬﻤﻦ ﺭﺣﯿﻤﯽ، ﻣﺨﺘﺎﺭ ﺭﺣﯿﻤﯽ، ﻣﺤﻤﺪ ﻏﺮﯾﺒﯽ، ﻓﺮﺷﯿﺪ ﻧﺎﺻﺮﯼ، ﻣﺤﻤﺪﮐﯿﻮﺍﻥ ﮐﺮﯾﻤﯽ، ﺍﻣﺠﺪ ﺻﺎﻟﺤﯽ، ﺍﻣﯿﺪ ﭘﯿﻮﻧﺪ، ﻋﻠﯽ ﻣﺠﺎﻫﺪﯼ، ﺣﮑﻤﺖ ﺷﺮﯾﻔﯽ، ﻋﻤﺮ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻬﯽ، ﺍﻣﯿﺪ ﻣﺤﻤﻮﺩﯼ، عبدالرحمان سنگانی و سید جمال سید موسوی، ۲۹ زندانی عقیدتی اهل سنت محبوس در زندان رجایی‌شهر هستند که حکم اعدام‌شان به دایره اجرای احکام رفته است:

همچنین حکم اعدام هفت زندانی عقیدتی اهل سنت دیگر محبوس در این زندان یعنی قاسم آبسته، داود عبداللهی، کامران شیخه، خسرو بشارت، ایوب کریمی، انور خضری و فرهاد سلیمی در مرحله بدوی صادر شده است. این زندانیان اعتراض خود را به این حکم به صورت کتبی ارائه کرده‌اند و منتظر بررسی پرونده خود در دیوان عالی کشور هستند.

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانیان اهل سنت از سوی دستگاه قضایی با اتهاماتی نظیر اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، عضویت در گروه‌های سلفی، افساد فی‌الارض و محاربه به اعدام محکوم شده‌اند و جزییات فعالیت‌های ایشان از سوی مقامات امنیتی و مسئولان قضایی به‌صورت شفاف بیان نشده است.

این زندانیان که ماموران وزارت اطلاعات اکثر آن‌ها را در سال‌های ۸۸ تا ۹۰ بازداشت کرده‌اند، بدون داشتن وکیل یا ارتباط با خانواده، ماه‌ها در سلول‌های انفرادی نگه‌داری شده‌اند. برخی از این زندانیان می گویند که اعتراف‌های اخذ شده از آن‌ها در زیر فشار در زندان و با شلاق و شکنجه از آن‌ها گرفته شده است: زندانیان اهل سنت؛ شکنجه، اعتراف و اعدام

در همین زمینه

ایشان می‌گویند که به دلیل اعتقادات مذهبی، برگزاری و شرکت در جلسات مذهبی و پخش مطالب مذهبی مورد نظر خود به وسیله نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

لازم به ذکر است که بیش‌تر این احکام اعدام را قاضی محمد مقیسه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران صادر کرده است.

خبرگزاری هرانا همچنین گزارش داده است که اوائل مرداد ماه سال جاری، گروهی از فیلمبرداران "سیمای جمهوری اسلامی" به سالن زندانیان عقیدتی اهل سنت در زندان رجایی‌شهر رفته‌اند و «بعد از فیلمبرداری از سالنی که قبلا تمیز و صحنه‌آرایی شده بود، از تعدادی از زندانیان این سالن که عمدتا از هشت سال قبل در بازداشت به‌ سر می‌برند درخواست مصاحبه کرده‌اند.»

بنا بر همین گزارش، این مصاحبه‌ها که مشخصا از چهار نفر از این زندانیان به نام‌های کاوه شریفی، کاوه ویسی، بهروز شانظری و طالب ملکی گرفته شده‌اند، پیش از پخش مستند "در عمق ناکامی" که از شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی پخش شده‌ است، انجام شده‌اند.

این "مستند" به روایت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به رد‌ گیری، دستگیری و اعترافات عوامل عملیات تروریستی محتمل در تهران می‌پردازد. این گزارش مدعی شده است که افراد بازداشت شده منتسب به گروه داعش بوده‌اند.

همچنین اوائل مرداد ماه سال جاری تقاضای اعاده دادرسی شهرام احمدی، یکی از این زندانیان عقیدتی اهل سنت محکوم به اعدام و محبوس در زندان رجایی‌شهر در دیوان عالی کشور رد شد. بنا بر گزارش‌ها قاضی اجرای احکام زندان رجایی‌شهر هم اعلام کرده است افرادی که اعاده دادرسی آنان رد می‌شود، بهتر است خود را برای اعدام در آینده نزدیک آماده کنند.

این در حالی است که وکیل شهرام احمدی با استناد به این مساله که موکلش مرتکب عمل خشونت‌آمیزی نشده و عضو هیچ گروه مخالف نظامی نبوده، به این حکم اعتراض کرده بود.

در آخرین موارد اعدام زندانیان اهل سنت در زندان رجایی‌شهر، در سحرگاه ۱۳ اسفند سال ۱۳۹۳، حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی، جهانگیر دهقانی، صدیق محمدی و سیدهادی حسینی، از زندانیان اهل سنت محبوس در زندان رجائی شهر در این زندان اعدام شدند:

پیکرهای این زندانیان اعدام شده به خانواده‌های ایشان تحویل داده نشد و بنا بر گزارش‌ها در گورستان بی‌بی سکینه کرج به خاک سپرده شدند.

گفتنی است که اعضای خانواده‌های زندانیان عقیدتی اهل سنت اعدام شده در آن زمان از حضور در این گورستان و انجام مراسم خاکسپاری فرزندان خود منع شدند.

پیش از آن و در هفتم دی ماه ۱۳۹۱ هم شش زندانی دیگر اهل سنت محبوس در زندان رجایی‌شهر به نام‌های بهرام احمدی، کیوان زند کریمی، هوشیار محمدی، محمدظاهر بهمنی، اصغر رحیمی و بهنام رحیمی در این زندان اعدام شدند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • reza

    تنها افتخارما ایرانیانِ تحت سلطهء خلافت شیعه فقط به امام جعفرصادق متخصص امور اتمی ؛ و شیخ باقر مجلسی که در امور جنسی و پائین تنه ده ها اثر گندیده و مستحجن از خود به یادگار گذا شته اند.... و خداوند که امروزه زوری ندارد به من و شما عقل سلیم عنایت فرماید... لطفأ ده بیست تا صوات بفرستید...

  • reza

    دروغ چرا؟؟ ما وقتی وارد دانشگاه شدیم و قرآن را تمامأ خواندیم از خدا طلب بخشش کردیم و به دنیای سوسیالیسم پناه آوردیم ولی از حق نگذریم با اینکه اسلام پدیده ای ضد انسانی ست ولی بشنوید از سنی های فرهنگ پرور ما ؛ خارج از هرگونه تعصب و کوتاه نظری... صدف زان سبب گشت گوهر فروش، که از پای تا سر همه گشت گوش. تشیع در ایران چهارصد سال پیش و آن هم با زور سرنیزه توسط صفویان بنا نهاده شد. در نتیجه اکثریت مفاخر تاریخ ایران همانند فردوسی، حافظ، عمر خیام، سعدی، مولانا، باباطاهرعریان، ابوعلی سینا، جامی، خاقانی، صائب تبریزی، سنایی، غزنوی، وحشی بافقی، خواجه نظام‌الملک طوسی، عطار نیشابوری، رودکی؛ زکریای رازی، خواجه نصیرالدین طوسی، ابوریحان بیرونی، ناصر خسرو، ابوالفضل بیهقی، نظامی گنجوی، انوری، خواجوی کرمانی، و غیره که همگی سـُـنی مذهب بودند، جزو "روشنفکر" و یا افتخارات ایران محسوب نمی شوند، چون در رگ های آنها خون شیعه صفوی جریان نداشت. اینگونه سخنان نه تنها اجحاف به تاریخ ایران بلکه ظلم به میلیونها ایرانی است که روشنفکری را در عبای شیعه گری جستجو نمی کنند. آیا خود آقای بهنود و یا کارفرمایان و گمارنده گان رسانه ای وی این حقیقت را درک نمی کنند که انکار دیگران از طریق سخنان خودشکوفایانه برای بسیاری از ایرانیان آزادیخواه غیر شیعه و غیر مذهبی از جمله سـُـنی ها، زرتشتی ها، بهایی ها، ارمنی ها، آشوری ها، یارسانی ها، یهودی ها، سکولارها و غیره توهین آمیز می باشد؟