ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دست‌کم ۱۰ زندانی اهل سنت اعدام شدند

بنا بر گزارش‌های فعالان حقوق بشر از ایران، مسئولان وزارت اطلاعات در تماس با خانواده اعدام‌شدگان از آن‌ها خواسته بودند برای دریافت جسد به پزشک قانونی کهریزک مراجعه کنند.

دست‌کم ۱۰ زندانی عقیدتی اهل سنت در ایران بامداد روز سه‌شنبه دوازدهم مرداد به دار آویخته شدند.

زندان گوهردشت (رجایی شهر) کرج

بنا بر گزارش‌های فعالان حقوق بشر از ایران، مسئولان وزارت اطلاعات در تماس با خانواده اعدام‌شدگان از آن‌ها خواسته بودند برای دریافت جسد به پزشک قانونی کهریزک مراجعه کنند.

نام شهرام احمدی هم در میان اعدام‌شدگان دیده می‌شود.

هویت شهرام احمدی، خالد ملکی، مختار رحیمی، بهمن رحیمی، آرش شریفی، کاوه ویسی و کاوه شریفی از میان اعدام‌شدگان مشخص شده است.

یکی از بستگان شهرام احمدی به سازمان حقوق بشر ایران گفته است که اعدام‌ها بیش از ۱۰ مورد بوده ولی چون هر کسی را دارند در قطعه جداگانه‌ای دفن می‌کنند هنوز تعداد دقیق را نمی‌دانیم.

سازمان حقوق بشر ایران این اعدام‌ها را به شدت محکوم کرده و از جامعه جهانی هم خواسته است تا این اقدام حمهوری اسلامی را محکوم کنند.

محمود امیری مقدم، سخنگوی این سازمان گفته است که اعدام این زندانیان در روند دادرسی غیر عادلانه همراه با اعتراف‌گیری زیر فشار انجام شده که یک جنایت محسوب می‌شود: «رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای و دیگر مسئولان نظام باید پاسخگوی این جنایت باشند.»

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانیان اهل سنت از سوی دستگاه قضایی با اتهاماتی نظیر اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، عضویت در گروه‌های سلفی، افساد فی‌الارض و محاربه به اعدام محکوم شده‌اند و جزییات فعالیت‌های ایشان از سوی مقامات امنیتی و مسئولان قضایی به‌صورت شفاف بیان نشده است.

پیش‌تر مسئولان قضایی در تماس با خانواده زندانیان اهل سنت محکوم‌ به اعدام به آن‌ها اعلام کرده بودند که «تا ساعت سه بعدازظهر امروز فرصت دارند تا برای آخرین ملاقات به زندان رجایی‌شهر مراجعه کنند»، اما به نظر می‌رسد این آخرین فرصت هم از خانواده زندانیان اعدام شده دریغ شده است.

بنا بر گزارش‌های موجود، شامگاه یازدهم مردادماه نیروهای گارد ضدشورش زندان رجایی شهر در اقدامی بی‌سابقه با یورش به سالن ۱۰ این زندان شماری از زندانیان سنی مذهب محکوم ‌به اعدام این بند را با دستبند، پابند و چشم‌بند به مکانی نامعلوم منتقل کرده بودند.

شهرام احمدی، ﮐﺎﻭه ﻭﯾﺴﯽ، ﺑﻬﺮﻭﺯ ﺷﺎﻧﻈﺮﯼ، ﻃﺎﻟﺐ ﻣﻠﮑﯽ، ﮐﺎﻭه ﺷﺮﯾﻔﯽ، ﺁﺭﺵ ﺷﺮﯾﻔﯽ، ﻭﺭﯾﺎ ﻗﺎﺩﺭﯼ ﻓﺮﺩ، ﮐﯿﻮﺍﻥ ﻣﻮﻣﻨﯽ ﻓﺮﺩ، ﺑﺮﺯﺍﻥ ﻧﺼﺮﺍﻟﻠﻪ ﺯﺍﺩﻩ، ﻋﺎﻟﻢ ﺑﺮﻣﺎﺷﺘﯽ، ﭘﻮﺭﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪﯼ، ﺍﺣﻤﺪ ﻧﺼﯿﺮﯼ، ﺍﺩﺭﯾﺲ ﻧﻌﻤﺘﯽ، ﻓﺮﺯﺍﺩ ﻫﻨﺮﺟﻮ، ﺳﯿﺪ ﺷﺎﻫﻮ ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻤﯽ، ﻣﺤﻤﺪ ﯾﺎﻭﺭ ﺭﺣﯿﻤﯽ، ﺑﻬﻤﻦ ﺭﺣﯿﻤﯽ، ﻣﺨﺘﺎﺭ ﺭﺣﯿﻤﯽ، ﻣﺤﻤﺪ ﻏﺮﯾﺒﯽ، ﻓﺮﺷﯿﺪ ﻧﺎﺻﺮﯼ، ﻣﺤﻤﺪﮐﯿﻮﺍﻥ ﮐﺮﯾﻤﯽ، ﺍﻣﺠﺪ ﺻﺎﻟﺤﯽ، ﺍﻣﯿﺪ ﭘﯿﻮﻧﺪ، ﻋﻠﯽ ﻣﺠﺎﻫﺪﯼ، ﺣﮑﻤﺖ ﺷﺮﯾﻔﯽ، ﻋﻤﺮ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻬﯽ، ﺍﻣﯿﺪ ﻣﺤﻤﻮﺩﯼ، عبدالرحمان سنگانی و سید جمال سید موسوی، ۲۹ نفر از زندانیان اهل سنت زندانی در زندان رجایی‌شهر هستند که حکم اعدام‌شان به دایره اجرای احکام رفته است.

همچنین حکم اعدام هفت نفر دیگر یعنی قاسم آبسته، داود عبداللهی، کامران شیخه، خسرو بشارت، ایوب کریمی، انور خضری و فرهاد سلیمی هنوز در دیوان‌عالی کشور در دست بررسی‌ست و هنوز تایید نشده است.

تا لحظه تنظیم این خبر از اسامی دقیق سایر زندانیان اعدام شده اطلاع دقیقی در دست نیست.

شهرام احمدی متولد سال ١٣٦٦، اهل سنندج، از سوی نیروهای امنیتی در ارديبهشت ١٣٨٨ به اتهام فعاليت‌های مذهبی در مسجد محل سكونت خود دستگير شد. او در زمان بازداشت مورد اصابت چند گلوله قرار گرفته بود. احمدی ٣٣ ماه در سلول‌های انفرادی وزارت اطلاعات سنندج و زنجان تحت شكنجه و بازجویی قرار گرفت و سرانجام بعد از ٤٣ ماه بلاتكليفی در مهرماه ١٣٩١ در شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقيسه در دادگاهی پنج دقيقه‌ای با حضور وكيل تسخيری به اتهام محاربه به اعدام محكوم شد. این حکم ارديبهشت ١٣٩٢ به وكيل تسخيری او ابلاغ شد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.