ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض شدید فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر به اعدام زندانیان اهل سنت

عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر گفته است جامعه‌ بین‌المللی نمی‌تواند به نادیده گرفتن این نقض فاحش حقوق بشر به دست دولت‌مردان ایران ادامه دهد.

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) در بیانیه‌ای اعدام ده‌ها زندانی اهل سنت در ایران در روز دوم ماه اوت/ ۱۲ مرداد را به شدت محکوم کرد.

کارتون از رضا جوزانی

عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر گفته است که جامعه‌ بین‌المللی نمی‌تواند به نادیده گرفتن این نقض فاحش حقوق بشر به دست دولت‌مردان ایران ادامه دهد: «اعدام شمار زیادی از زندانیان کُرد اهل سنت بر اساس "اعترافات" اجباری و محاکمه‌ ناعادلانه، توهینی به اساسی‌ترین موازین حقوق بشر است.»

بر اساس این بیانیه، با حساب این اعدام‌ها، شمار اعدام‌شدگان در ایران در سال ۲۰۱۶ به ۳۰۰ مورد نزدیک شده است: ایران ۲۰۱۶: هر روز بیش‌تر از یک اعدام

جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۵ هم دست‌کم ۹۷۷ نفر را اعدام کرده است.

سازمان‌های عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، از جامعه‌ بین‌المللی و به‌‌خصوص کشورهایی که با ایران روابط اقتصادی و سیاسی دارند خواسته‌اند تا برای جلوگیری از اعدام زندانیان باقی‌مانده، پیش از این که دیر شود دست به اقدام فوری بزنند و همچنین نقض جدی حقوق بشر در ایران را در راس مذاکرات خود با دولت‌مردان ایران قرار دهند و از آن‌ها بخواهند به تعهدات خود بر اساس حقوق بین‌المللی به‌ویژه میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران بیش از ۴۰ سال پیش آن را امضا کرده، احترام بگذارند.

اطلاعی از شمار دقیق افراد اعدام شده در روز دوازدهم مرداد ماه در دست نیست و مسئولان قضایی جمهوری اسلامی آمار دقیقی از شمار  اعدام شدگان اعلام نکرده‌اند، اما بر اساس خبرها و گزارش‌های منتشر شده و برابر اطلاع نهادها و سازمان‌های حقوق بشری، دست‌کم ۲۰ نفر اعدام شده‌اند.

خبرگزاری صدا و‌ سیما، سیزدهم مرداد ماه در خبری از قول محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور نوشته است که «اعدام شدگان اخیر از هیچ جنایتی فروگذار نکردند.»

در مقدمه این خبر آمده است که دادستان کل کشور درباره "۲۰ تروریست تکفیری" صحبت کرده است، اما در متن خبر اشاره‌ای به تعداد افراد اعدام شده وجود ندارد و درباره تعداد این افراد، نقل قولی دیده نمی‌شود.

دادگستری استان کردستان هم در بیانیه‌ای، بدون اعلام تعداد دقیق اعدام‌شدگان، از آن‌ها به عنوان "اعضای گروهک تکفیری موسوم به توحید و جهاد" یاد کرده که "دست‌شان به خون تعدادی از هموطنان آلوده بوده" است.

در این اطلاعیه، اعدام‌شدگان به قتل تعدادی از محیط‌بانان شهرستان سنندج، تهیه سلاح‌های متعدد جنگی و ساخت بیش از ۵۰ بمب آماده انفجار، بمب‌گذاری در نقاط مختلف شهرستان سنندج، انجام چند فقره سرقت مسلحانه از طلا‌فروشی‌های شهرهای قروه، زنجان و همدان، توزیع مواد غذایی مسموم برای ترور برخی شهروندان کردستانی، حمله به مراکز انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی، متهم شده‌اند.

سیمای جمهوری اسلامی هم در بخش‌های خبری خود با پخش تصاویری از حمله به طلافروشی‌ها و تیراندازی در شهر سنندج، همین اتهامات را به اعدام‌شدگان نسبت داد و اعترافات یکی از این افراد به نام کاوه شریفی را که معروف به "ابوبکر، امیر گروه" معرفی شده، پخش کرد.

وزارت اطلاعات ایران هم روز چهار‌شنبه ۱۳ مرداد در بیانیه‌ای درباره برخورد با گروه‌های جهادی در غرب ایران اعلام کرد که ۱۰۲ تن از افراد مرتبط با این گروه‌ها یا در درگیری کشته شده‌اند یا به اعدام محکوم شده‌اند و در بازداشت به سر می‌برند.

برخی کارشناسان معتقدند که این اطلاعیه تلویحا افراد اعدام شده را عضو گروه «توحید و جهاد» معرفی کرده است:

دستگاه قضایی ایران با اتهاماتی نظیر اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، عضویت در گروه‌های سلفی، افساد فی‌الارض و محاربه، حکم اعدام این افراد را صادر کرده بود، اما جزییات فعالیت‌های آن‌ها به‌صورت شفاف و روشن بیان نشده است.

گزارش شده است که این زندانیان که اکثر آن‌ها در فاصله سال‌های ۸۸ تا ۹۰ بازداشت شده بودند، بدون داشتن وکیل یا ارتباط با خانواده، ماه‌ها در سلول‌های انفرادی نگه‌داری شده‌اند.

برخی از این زندانیان گفته بودند که اعتراف‌های اخذ شده از آن‌ها در زیر فشار در زندان و با شلاق و شکنجه از آن‌ها گرفته شده است: زندانیان اهل سنت؛ شکنجه، اعتراف و اعدام

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.