ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گفت‌و‌گوی ایرج ادیب‌زاده با جمشید اسدی، اقتصاددان علاقه‌مند به ورزش

«به بازی‌های المپیک ریو۲۰۱۶ خوش آمدید»‎

برگزار‌کنندگان المپیک ریو ۸۰‌ هزار سرباز پلیس و لباس شخصی را برای برقرار کردن امنیت به خدمت گرفته‌اند: سه برابر نیروهای امنیتی در المپیک چهار سال پیش لندن.

- خوش آمدید به ریودوژانیرو و بازی‌های المپیک!

این تیتر درشت امروز روزنامه اقتصادی وال استریت ژورنال است، با تصویری بزرگ از سربازان ارتش برزیل در برابر پنج حلقه المپیک.

در فاصله کمتر از ۲۴ ساعت به مراسم گشایش نخستین المپیک در آمریکای جنوبی، این تصویر و تیتر آن نشان‌دهنده اهمیت امنیت این بازی‌ها در مقابل تهدید‌های تروریستی و نیز گروه‌های اعتراضی در برزیل است.

برگزار‌کنندگان المپیک ریو ۸۰‌ هزار سرباز پلیس و لباس شخصی را برای برقرار کردن امنیت به خدمت گرفته‌اند: سه برابر نیروهای امنیتی در المپیک چهار سال پیش لندن.

آمریکای جنوبی ۲۰ سال در انتظار میزبانی یک دوره از بازی‌های المپیک تابستانی بود و سرانجام بازی‌ها و مشعل فروزان آن به برزیل و شهر ریو رسید.

به این ترتیب حالا تنها قاره آفریقاست که هیچ‌گاه میزبان این بزرگ‌ترین جشن ورزشی روی زمین نبوده است. اروپا تا به حال ۱۶ بار برگزارکننده المپیک تابستانی بوده. آمریکای شمالی پنج بار، قاره آسیا سه بار، اقیانوسیه دو بار، آمریکای مرکزی یک بار و حالا آمریکای جنوبی، یک بار.

فردا شب در ساعت ۱۹:۳۰ به وقت ریو، با رسیدن مشعل المپیک به ورزشگاه افسانه‌ای ماراکانا، مراسم گشایش بازی‌ها که شاه بیت هر دوره از المپیک است آغاز می‌شود.

این مراسم آمیزه‌ای خواهد بود از نمایش‌های هنری، رقص سامبا و حضور چند خواننده جهانی از جمله روبرتو کارلوس، آوازه‌خوان پرافتخار برزیلی.

مراسم افتتاحیه المپیک ریو ۲۰۱۶، با حضور ۱۱ هزار ورزشکار برگزار می‌شود و پس از آن رقابت‌هایی جذاب و پرهیجان در ۱۶ روز انجام می‌شوند.

با توجه به مشکلات اقتصادی و سیاسی برزیل، منابع مالی برگزاری مراسم گشایش و نیز پایان المپیک از ۱۱۳ میلیون به ۵۶ میلیون دلار کاهش یافته است. با این حال فرناندو میریس، کارگردان مراسم گشایش و پایانی از ساخته خود دفاع می‌کند و می‌گوید: «پروژه ما بسیار سخت بود. زمانی که ما شروع کردیم ثروتمند بودیم اما بودجه ما تقریبا نصف شد و بیش‌تر بودجه به مسائل امنیتی و خدمه حاضر در دهکده اختصاص داده شد.»

کارگردان مراسم گشایش المپیک ریو تاکید می‌کند که امیدوار است مراسم گشایش باعث شادی ۲۰۰ میلیون برزیلی و میلیاردها تماشاگر در سراسر جهان بشود.

دو روز پیش از آغاز المپیک مشعل بازی‌ها به شهر ریو رسیده است. این پایان یک سفر طولانی به مسافت ۲۰ هزار کیلومتر و عبور از ۳۲۵ شهر در کشورهای مختلف از آتن تا ریو بود.

مشعل المپیک که به وسیله هفت قهرمان مدال‌آور برزیلی حمل می‌شد به شهردار، ریوادواردو پاییس داده شد و او نیز پس از چند متر دویدن  با مشعل، آن را به یک شخصیت محلی که نماد شادی و رقص و آوازهای برزیلی‌ست، تحویل داد.

این مشعل دو روز در بخش‌های مختلف شهر ریو دست به دست حمل می‌شود و روز جمعه به ورزشگاه ماراکانا می‌رسد تا مشعل اصلی ورزشگاه که مسابقه‌ها ۱۶ روز در لوای شعله‌های آن انجام می‌شوند، روشن بشود. اما چه کسی آخرین حمل کننده مشعل در ورزشگاه ماراکانا خواهد بود؟

بسیاری از پله، معروف به سلطان پله، بزرگ‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال برزیل نام می‌برند و نیز از یک تنیس‌باز مشهور این کشور.

اما رقابت‌های فوتبال المپیک دو روز پیش از مراسم گشایش آغاز شد و زنان برزیل، آمریکا و فرانسه در مسابقه‌های‌شان به پیروزی رسیدند.

امشب هم تیم ملی مردان برزیل که با وجود پنج بار قهرمانی جهان هنوز در المپیک موفقیتی نداشته، امیدوار بود با کاپیتانی نیمار، گلزن باشگاه بارسلونا، بتواند در برابر آفریقای جنوبی به پیروزی برسد اما در نهایت با نتیجه مساوی صفر-صفر متوقف شد.

حرف آخر این‌که در مدت کوتاه باقی‌مانده تا آغاز المپیک، ۲۰ درصد بلیت‌ها هنوز به فروش نرفته و توریست‌ها هنوز می‌توانند برای دیدن رویدادهای ورزشی مورد نظرشان اقدام کنند. این امر البته به مشکلات اقتصادی المپیک ریو افزوده است.

جمشید اسدی

جمشید اسدی، استاد اقتصاد و از دوستداران ورزش و رویدادهای آن، به این پرسش رادیو زمانه پاسخ داده است که دورنمای اقتصادی ازی‌های المپیک ریو چگونه است؟

پاسخ را از اینجا بشنوید:

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.