ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران: پیش‌شرطی برای گسترش رابطه با ‌آلمان نمی‌پذیریم

معاون صدراعظم آلمان عادی شدن مناسبات دوجانبه را به شناسایی اسرائیل منوط کرده. سخنگوی وزارت خارجه ایران این حرف‌ و طرح مسائل حقوق بشری را نامربوط و دخالت در امور داخلی کشورش خواند.

معاون صدراعظم آلمان راهی ایران است و گفته که عادی شدن مناسبات با تهران از جمله مستلزم به رسمیت شناختن موجودیت اسرائیل است. سخنگوی وزارت خارجه ایران این حرف‌ و طرح مسائل حقوق بشری در این سفر را نامربوط خواند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید تهران هیچ پیش شرطی را برای مناسبات با آلمان نمی‌پذیرد و دخالت عامل ثالت را مردود و مخل روابط دوجانبه می‌داند.

این واکنشی است به سخنان زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم ‌آلمان که گفته است عادی‌سازی روابط تهران – برلین از جمله مستلزم به رسمیت شناختن اسرائیل است.

زیگمار گابریل یکشنبه دوم اکتبر همراه یک هیات اقتصادی بزرگ به ایران می‌رود. این دومین سفر گابریل به ایران است. وزیر اقتصاد آلمان اعلام کرده که در دیدارهایش با مقامات ایرانی در باره حقوق بشر و موضوع سوریه نیز گفت‌وگو خواهد کرد.

بهرام قاسمی هم‌چنین طرح مسائل حقوق بشری از سوی گابریل در سفر به تهران را نامربوط خوانده و گفته که جمهوری اسلامی به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی خود را نمی‌دهد.

او از مقامات آلمانی خواسته که در اظهارنظرهای خود توجه و دقت بیشتری بکنند: «به خاطر ظرفیت‌های بالقوه بسیار بالا در مناسبات دوجانبه و برای تحقق مطلوب همکاری‌ها،توجه داشته باشند که روابط دو کشور همواره بدخواهانی داشته و دارد که هیچگاه از تخریب روند رو به رشد آن به ویژه در مواقع حساس فروگذار نکرده و نمی‌کنند.»

شریک تجاری بزرگ

بحث شناسایی اسرائیل در موضوع دعوت رسمی  از روحانی برای سفر به آلمان نیز مطرح است. آنگلا مرکل صدراعظم آامان به خاظر مواضع ایران در سوریه و لبنان و زیر سوال بردن حق موجودیت اسرائیل، تا کنون از دعوت روحانی طفره رفته است. اشپیگل آنلاین اما در ماه ژوئن گزارش داد که مرکل در برابر اصرارهای معاون خود و وزیر خارجه کوتاه آمده است.

گابریل به همراه اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان به جناحی در کابینه آلمان تعلق دارد که خواهان گسترش هر چه بیشتر روابط دیپلماتیک و اکونومیک با ایران هستند.

آلمان از دیرباز شریک تجاری اصلی ایران در اروپا بوده و هنوز هم با وجود فراز و نشیب‌های مناقشه اتمی، این مقام را حفظ کرده است. روحانی در سفر به ایتالیا و فرانسه برای سیاست درهای باز تبلیغ کرد. پس از برجام، محافل اقتصادی آلمان برای ورود به بازارهای ایران به دولت فشار می‌آورند و نگرانند که رقبای اروپایی دیگر از جمله فرانسه و ایتالیا این بازار را از دست آنها بگیرند.

کارفرمایان و شرکت‌های آلمانی امیدوارند با احیای مناسبات تجاری با جمهوری اسلامی، میزان صادرات به ایران پنج برابر افزایش یابد و به سقف ده میلیارد یورو برسد. در سفر گابریل به تهران قرار است چندین پروتکل اقتصادی امضا شوند و می‌توان انتظار داشت که مصاحبه‌های معاون صدراعظم و تاکید روی اختلاف نظرهای دو کشور در مسائل حقوق بشری یا سیاست خارجی، پیام‌هایی شفاهی باقی بمانند و در هیچ پروتکلی امضا نشوند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آسیب پذیر

    آقای سخنگو ! ما با این شعارهای همزمان با امتیاز دهی پشت پرده آشناییم. باز دارید پشت پرده چه امتیازهایی میدهید ؟ حزب اله میمیرد، سازش نمی پذیرد، همزمان پشت پرده امتیاز میدهد !

  • آسیب پذیر

    آقای سخنگو ! ما با این شعارهای همزمان با امتیاز دهی پشت پرده آشناییم. باز دارید پشت پرده چه امتیازهایی میدهید ؟