ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دوشنبه سیاه لهستان: بدن من، حق من

دیروز خیابان‌های لهستان شاهد اعتراض گسترده مردم به تصویب پیش‌نویس قانون ممنوعیت تقریبا مطلق سقط جنین بود. این متن ترجمه گزارش‌های دو روزنامه‌ آلمانی، تاتس و فرانکفورتر آلگماینه در مورد تظاهرات روز دوشنبه است.

دیروز خیابان‌های لهستان شاهد اعتراض گسترده مردم به تصویب پیش‌نویس قانون ممنوعیت تقریبا مطلق سقط جنین بود. این تظاهرات را فمینیست‌ها، گروه‌های اپوزوسیون و فعالان مدنی سازمان‌دهی کرده بودند. این متن ترجمه گزارش‌های دو روزنامه‌ آلمانی، تاتس و فرانکفورتر آلگماینه در مورد تظاهرات روز دوشنبه است.

لهستانی‌های زیادی عصبانی‌اند، چون دولت می‌خواهند آن‌ها را از حق تصمیم‌گیری محروم کند. صدها هزار نفر علیه تشدید ممنوعیت سقط جنین تظاهرات اعتراضی می‌کنند.

قانون سقط جنین در لهستان همین حالا هم یکی از سخت‌گیرانه‌ترین‌ها در اروپاست. زنان تنها وقتی می‌توانند جنین‌شان را سقط کنند که به‌شان تجاوز شده باشد، سلامت مادر خطر باشد یا کودک معلولیت جدی داشته باشد.

حالا قرار است این قانون باز هم سخت‌گیرانه‌تر شود. بسیاری علیه تشدید قوانین، روز دوشنبه، سه اکتبر در شهرهای مختلف اروپا دست به تظاهرات زدند. در ورشو هزاران نفر در مقابل دفتر حزب محافظه‌کار «قانون و عدالت» گردهم آمدند و با لباس‌های سیاه علیه قانونی که پیش‌نویس آن امضا شده است تظاهرات کردند. در پاریس، بروکسل و برلین هم مخالفان این قانون ظهر دوشنبه در دفاع از زنان لهستانی به خیابان‌ها آمدند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی هم از این اعتراضات حمایت می‌کنند. هزاران مطلب با هشتگ‌های #CzarnyProtest (به معنی «اعتراض سیاه») و #BlackMonday (دوشنبه سیاه) علیه تشدید قوانین سقط جنین در فیسبوک و توئیتر منتشر شده است.

فراکسیون سوسیال‌دموکرات‌های پارلمان اروپا در استراسبورگ هم در حال جمع‌آوری امضاست تا قانون جدید ممنوعیت سقط جنین در لهستان را مخالف حقوق اساسی بشر اعلام کند. ظهر چهارشنبه، پنج اکتبر در پارلمان اروپا در مورد آن بحث می‌شود.

حمایت کلیسای کاتولیک از ممنوعیت سقط جنین

کلیسای کاتولیک لهستان برای ممنوعیت قانونی و مطلق سقط جنین تبلیغ می‌کند. روز دوشنبه اسقف اعظم شهر چستوهووا در شکرگزاری آن‌چه «حمایت از حیات» نامید، دعا خواند و به این شکل به اعتراضات گسترده علیه تشدید قانون سقط جنین واکنش نشان داد.

نمایندگان سنای لهستان در ماه سپتامبر پیش‌نویس درخواست مردمی برای ممنوعیت تقریبا مطلق سقط جنین را برای کمیسیون مسئول فرستاده بودند. در این پیش‌نویس برای زنی که بچه خود را بیندازد، تا پنج سال حبس در نظر گرفته شده است، مگر این که زندگی زن باردار در خطر باشد.

در حال حاضر، یعنی قبل از تصویب نهایی این قانون، تنها در سه حالت سقط جنین مجاز است: وقتی سلامتی مادر در خطر است، وقتی به زن تجاوز شده است، و وقتی که کودک معلولیت درمان‌ناپذیری داشته باشد.

اسقف‌های کاتولیک اما به دنبال ممنوعیت مطلق سقط جنین هستند.

«ما دولت را سرنگون می‌کنیم، ما زنان»

وعده دیدار، ساعت سه بعدازظهر در میدان قصر شهر ورشو: زنان سیاه‌پوش لهستانی تمام روز دوشنبه را در خیابان‌های پایتخت لهستان هستند. همین‌طور در دیگر شهرها زنان عصیان علیه تشدید قوانین سقط جنین را فریاد می‌زنند، در کراکوف، وروتسواف، گدانسک، لوبلین، پوزنان؛ در تمام کشور زنان لهستانی دست به اعتصاب زده‌اند.
دوشنبه سیاه باید به دلِ حزب پولولیست و راست‌گرای در قدرت، «قانون و عدالت» هراس بیندازد. مغازه‌ها بسته هستند، همین‌طور رستوران‌ها، دفاتر و ادارات دولتی. خیلی از مردها هم لباس سیاه پوشیده‌اند و تظاهرات عظیم زنان حمایت می‌کنند. خواست تظاهرات‌کنندگان روشن است: «ما دولت را سرنگون می‌کنیم. ما انسان‌های مستقل، ما زنان.»

اُولا، دانشجوی ۲۲ ساله همراه با دوستانش بیرون از دانشگاه ورشو در مقابل مرکز حزب «قانون و عدالت» در خیابان نووگرودسکا ایستاده است و حدس می‌زند کسی که پشت پنجره می‌بیند، رئیس حزب، «یاروسلاو کازینسکی» است. ابتدا تظاهرات سکوت برگزار می‌شود، برای زنان باردار و زنانی که با کودکان‌شان هستند. سپس فریاد بی‌نهایت بلندی به گوش می‌رسد: «دیوار خشم». به‌نظر می‌رسد همه‌چیز به خوبی سازمان‌دهی شده است.

اولا خشم و استیصالش را بلند فریاد می‌زند: «زنان ماشین جوجه‌کشی نیستند!». او، ناتالیا، میرا و آنا موزون و مکرر شعار می‌دهند: «آزادی، آزادی» و «بدن من، انتخاب من!».

مدام بر تعداد زنان سیاه‌پوشی که به مقابل مرکز حزب «قانون و عدالت» می‌آیند افزوده می‌شود. یک دختر دانشجوی جغرافی می‌گوید: «امروز را تعطیل کرده‌ایم. بعد از این‌جا همه‌باهم به میدان قصر می‌رویم. تظاهرات اصلی آن‌جاست. مادر و مادربزرگ من هم خواهند آمد. به آن‌ها افتخار می‌کنم.»

«این سلب حق تصمیم‌گیری زنان باردار است»

«دوشنبه سیاه» قبل از هرچیزی علیه نقض برنامه‌ریزی شده حقوق اساسی زنان است. براساس پروژه قانونی‌ای که کمپین «سقط جنین را متوقف کنید» که پیش‌نویسش را پارلمان لهستان تصویب کرده، زنان باردار دیگر نمی‌توانند شخصا برای زندگی‌شان تصمیم بگیرند. بنا به این پیش‌نویس «تخم‌دان‌های بارور» و جنین باید در اولویت قرار گیرند. اسقف‌ها، متخصصین بیماری‌های زنان و دادستان‌ها، برمبنای آن‌چه «زندگی‌های بارورشده» نامیده می‌شود، قرار است اختیار زندگی تعداد زیادی از زنان سلب اختیارشده را به عهده بگیرند.

ناتالیا، دانشجوی لهستانی می‌گوید: «من می‌خواهم آزادی‌ام را داشته باشم، از جمله وقتی باردار هستم. من می‌خواهم خودم انتخاب کنم که چه زمانی و از چه کسی بچه‌دار بشوم. اما این خشکه‌مقدس‌های مذهبی حتی از متجاوزها حمایت می‌کنند.»

ناتالیا که موهای بلوند کوتاه دارد، از شدت خشم به خود می‌لرزد و می‌گوید: «آخر کدام زن می‌خواهد با نفرت (حاصل از بارداری ناخواسته) بچه به دنیا بیاورد، از یک متجاوز، از یک تبهکار؟ وقتی زنی جنینش را بیندازد، باید تا پنج سال زندان برود، آن‌وقت کسی که تجاوز کرده بعد از شش ماه آزاد می‌شود!»

آنا، دانشجوی مطالعات لاتین، اضافه می‌کند: «من هرگز علاقه‌ چندانی به سیاست نداشتم. فکر می‌کردم ربطی به زندگی من ندارد. حالا دارم می‌بینم که اشتباه می‌کردم.»

براساس نظرسنجی اخیر روزنامه محافظه‌کار «جمهوری»، از زمان اغاز اعتراضات زنان اقبال عمومی به حزب راست‌گرای «قانون و عدالت» کمتر شده است. اظهارنظر تهاجمی و متکبرانه ویتولد واشچیکوفسکی، عضو حزب حاکم و وزیر خارجه لهستان هم در این مساله بی‌تاثیر نبوده: «زنان امروز دارند در خیابان وقت‌گذرانی می‌کنند. اما ما این‌جا با یک موضوع جدی سروکار داریم. درباره مرگ و زندگی باید با جدیت صحبت کرد. نه کف خیابان.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.