ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرگ پرندگان و آبزیان در هورالعظیم به علت شکستگی خط لوله انتقال نفت

به گفته معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، شکستگی خط لوله انتقال نفت و آلودگی نفتی تالاب هورالعظیم منجر به تلف شدن بسیاری از پرندگان و آبزیان این تالاب شده است.

به گفته معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، شکستگی خط لوله انتقال نفت و آلودگی نفتی تالاب هورالعظیم منجر به تلف شدن بسیاری از پرندگان و آبزیان این تالاب شده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، عادل مولا، معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت ۱۶ مهرماه جاری، خط لوله انتقال نفت از هورالعظیم به اهواز که به شرکت نفت اروندان (میدان نفتی آزادگان جنوبی) تعلق داشت دچار شکستگی شد و مقدار زیادی نفت از طریق یکی از کانال‌های فرعی وارد بخش جنوبی تالاب هورالعظیم شد.

به گفته او این خط لوله دو روز بعد تعمیر شده است اما آلودگی نفتی هنوز در منطقه وجود دارد که افزون بر آلوده کردن هورالعظیم تعداد بیشماری از پرندگان و آبزیان را نیز از بین برده است.

او با اشاره به این که شرکت نفتی باید خسارت وارد شده به محیط را به‌صورت جریمه پرداخت کند افزود: «با توجه به حساسیت بالای تالاب به‌ویژه اهمیت و تنوع زیستی منحصربه‌فرد هورالعظیم، باید ایمنی در خطوط انتقال چند برابر و پاکسازی محیط نیز با سرعت بیشتری انجام شود، زیرا آلودگی نفتی علاوه بر خسارت به تالاب، زیستمندان (جانداران) را نیز از بین می‌برد.»

تالاب هورالعظیم یا هورالهویزه، هورالحمار و هورالمرکزی سه بخش عمده مجموعه تالاب‌های بین‌النهرین در حد فاصل بین دو کشور ایران و عراق است که بخش ایرانی آن به نام هورالعظیم ۱۲۵ هزار هکتار وسعت دارد. در این تالاب در مجموع ۱۲ گونه ماهی کمیاب زیست می‌کنند.

از سال ۱۳۸۷ بیش از هفت هزار هکتار از اراضی تالاب به‌منظور انجام عملیات اکتشاف و بهره‌برداری نفت به‌مدت ۳۰ سال به وزارت نفت واگذار شد.

عملیات اکتشاف و استخراج نفت که شامل جاده‌سازی، قطعه قطعه شدن تالاب، حفاری، انتقال، استفاده از مواد شیمیایی حین حفاری، گل حفاری، پسماندها و بقایای مواد نفتی و کنده‌های حفاری می‌شوند از جمله آلودگی‌هایی است که فعالیت‌های نفتی در این سال‌ها به هورالعظیم تحمیل کرده است.

افزون بر آلودگی نفتی، خشک کردن تعمدی تالاب توسط وزارت نفت نیز باعث نابودی جانداران تالاب شده است. به‌تازگی نیز هزاران قطعه ماهی در این تالاب به‌صورت ناگهانی تلف شده‌اند که علت دقیق آن هنوز مشخص نشده است.

خشک شدن هورالعظیم چه در ایران و چه در عراق وقوع توفان‌های شن را افزایش داده است و باعث شده استان خوزستان با گرد و غبارهای بسیاری مواجه شود.

در این زمینه بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.